Revenio Group Oyj: Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2014 - TERVEYSTEKNOLOGIA JATKAA KASVU-URALLA, TEKNOLOGIA JA PALVELUT -SEGMENTILLÄ HAASTEITA

Revenio Group Oyj                Pörssitiedote                21.10.2014 kello 9:00

Revenio Group Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2014

Revenio Group Oyj siirtyy Finanssivalvonnan Määräykset ja ohjeet 7/2013 (liikkeeseenlaskijan tiedonantovelvollisuus) mahdollistamaan julkistamismenettelyyn ja julkistaa tällä pörssitiedotteella liitteenä olevan osavuosikatsauksensa tammi-syyskuulta 2014. Tämä tiedote on tiivistelmä Revenio Group Oyj:n tammi-syyskuun 2014 osavuosikatsauksesta. Osavuosikatsaus on luettavissa kokonaisuudessaan tämän pörssitiedotteen liitteenä olevasta pdf-tiedostosta. Osavuosikatsaus on saatavilla myös Revenion verkkosivuilla osoitteessa http://www.revenio.fi.

Heinä-syyskuu 2014: Terveysteknologia jatkaa kasvu-uralla, Teknologia ja Palvelut -segmentillä haasteita

Heinä-syyskuu 2014 lyhyesti:

• Konsernin jatkuvat toiminnot: liikevaihto oli 5,0 (4,5) miljoonaa euroa, kasvua 11,8 % ja liiketulos 1,1 (1,2) miljoonaa euroa, laskua 7,4 %.
  • Revenion Terveysteknologia -segmentin liikevaihto kasvoi 25,3 %, ollen 3,8 (3,0) miljoonaa euroa. Huolimatta merkittävistä panostuksista tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä markkinointiin, segmentin liiketulos kasvoi 10,4 %, ollen 1,3 (1,2) miljoonaa euroa.
  • Anturimyynti jatkoi kasvuaan, ollen 19,7 % suurempi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
  • Terveysteknologian myynnin kasvun odotetaan olevan vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä voimakkaampaa liiketoiminnan syklisyydestä johtuen.
  • Revenio Teknologia ja Palvelut -segmentin kolmas vuosineljännes oli erittäin haastava. Segmentin liikevaihto laski 16,0 %, ollen 1,2 (1,5) miljoonaa euroa. Liiketulos laski 106,5 %, ollen 0,0 (0,2) miljoonaa euroa.
  • Katsauskaudella 11.9.2014 myytiin Revenion Teknologia ja Palvelut -segmentin Contact Center -liiketoimintaa edustanut Midas Touch Oy:n koko osakekanta.
  • Laimentamaton osakekohtainen tulos, jatkuvat toiminnot 0,10 (0,10) euroa, laimennettu osakekohtainen tulos, jatkuvat toiminnot 0,10 (0,10) euroa.

Tammi-syyskuu 2014 lyhyesti:

• Revenio Terveysteknologia -segmentin kehitys oli erittäin vahvaa alkuvuoden haasteista ja konsernin historian merkittävimmistä tutkimus- ja kehityspanostuksista huolimatta. Segmentin liikevaihto oli 11,1 (9,4) miljoonaa euroa, kasvua 17,9 %. Liiketulos oli 3,8 (3,6) miljoonaa euroa, kasvua 4,5 %.
  • Revenio Teknologia ja Palvelut -segmentin liikevaihto jäi selvästi edellisvuodesta ollen 4,3 (5,1) miljoonaa euroa, laskua 15,7 %. Liikevoitto jäi myös selvästi edellisvuodesta ollen 0,3 (0,4) miljoonaa euroa, laskua edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta 28,3 %. Kasvun riskit tässä segmentissä ovat nousseet taloudellisen epävarmuuden vuoksi.

Keskeiset tunnusluvut, MEUR:
  7-9/2014 7-9/2013 Muutos-% 1-9/2014 1-9/2013  Muutos-%
Liikevaihto, konserni 5,0 4,5 11,8 15,4 14,5 6,1
Liiketulos, konserni 1,1 1,2 -7,4 3,4 3,5 -0,9
Liikevaihto, Terveysteknologia 3,8 3,0 25,3 11,1 9,4 17,9
Liiketulos, Terveysteknologia 1,3 1,2 10,4 3,8 3,6 4,5
Liikevaihto, Teknologia ja Palvelut 1,2 1,5 -16,0 4,3 5,1 -15,7
Liiketulos, Teknologia ja Palvelut 0,0 0,2 -106,5 0,3 0,4 -28,3
Lopetettujen toimintojen tulos -1,5 0,3 -567,5 -1,4 0,7 -299,6
Laimentamaton ja laimennettu tulos/osake,
jatkuvat toiminnot 0,10 0,10 0,5 0,36 0,29 22,1
Liiketoiminnan rahavirta, jatkuvat toiminnot 1,1 1,0 10,0 2,7 3,1 -12,9
  30.9.2014 30.6.2014 Muutos, %-yks 30.9.2013 30.6.2013 Muutos, %-yks
Omavaraisuusaste, % 77,2 72,6 4,6 73,4 69,8 3,6
Nettovelkaantumisaste, % -5,7 -5,7 0,0 -10,4 -17,2 6,8

Taloudellinen ohjeistus

Revenio pitää ennallaan vuotta 2014 koskevan taloudellisen ohjeistuksensa: Jatkuvien toimintojen liikevaihdon ja liiketuloksen ilman kertaeriä arvioidaan kasvavan edellisvuodesta. Kasvu painottuu Terveysteknologia-segmenttiin. Kasvun riskit Teknologia ja Palvelut -segmentissä ovat nousseet taloudellisen epävarmuuden vuoksi.

Toimitusjohtaja Olli-Pekka Salovaara kommentoi kolmannen vuosineljänneksen tulosta:

"Markkina-asemamme silmänpaineen mittauksissa vahvistui edelleen kolmannen vuosineljänneksen aikana erityisesti Yhdysvalloissa ja Aasiassa, jossa muun muassa Japani ja Australia ovat vahvaa toiminta-aluettamme. Markkina-aseman vahvistamisessa jakelukanavilla sekä paikallisesti myönnettävillä myyntiluvilla on keskeinen merkitys. Icarella on tällä hetkellä myyntiä peräti 65 maassa, mikä on vankka pohja tavoitellessamme globaalia markkinajohtajuutta silmänpaineen mittauksissa. Uusi Icare HOME -silmänpainemittari saatiin alkuvuoden aikana valmiiksi.  Myynti on käynnistynyt ja laitteella on myyntilupa jo 32 Euroopan maassa sekä Kanadassa ja Australiassa. Lisäksi TA01-silmänpainemittarille saatiin kolmannella vuosineljänneksellä myyntilupa Kolumbiassa, Argentiinassa ja Chilessä. Kiinan ja Brasilian myyntilupaa odotamme ensi vuoden aikana. Olemme kuluvan vuoden aikana myös vahvistaneet jakeluketjuamme erityisesti Yhdysvalloissa ja valmistelut oman toimiston avaamiseksi Pohjois-Carolinaan syksyn 2014 aikana etenevät suunnitellusti.

Icare HOME -silmänpainemittarin myyntityön käynnistämiseksi myös Yhdysvalloissa tarvitsemme FDA-myyntiluvan. Tähän liittyen keräämme edelleen kliinisiä tutkimustuloksia, joita tarvitaan lupahakemuksen liitteeksi. Kolmannen vuosineljänneksen aikana tekemistämme tehostamistoimenpiteistä huolimatta päivittäiset potilasvirrat, jotka täyttävät tarkat kriteerit, ovat arvioitua pienemmät ja siksi tämä lupaprosessin kannalta keskeinen vaihe vie ennakoitua enemmän aikaa. Haluamme suorittaa lupahakemusta valmistelevat toimenpiteet huolella ja näin varmistaa jatkoprosessin sujuvan etenemisen.

Olen erityisen tyytyväinen siihen, että kolmannella vuosineljänneksellä Icaren laite- ja anturimyynti Yhdysvalloissa pääsi takaisin totuttuun kasvuvauhtiin ja alkuvuoden poliittisten haasteiden aiheuttama jättämä saatiin kurottua umpeen. Icare teki jälleen myyntiennätyksensä syyskuussa. Yhdysvaltojen dollarin vahvistumisella oli positiivinen vaikutus Icaren kolmannen vuosineljänneksen tulokseen. Venäjän epävarma poliittinen ja taloudellinen tilanne ei juurikaan vaikuta Icaren liiketoimintaan, sillä Yhdysvaltojen myynti edustaa yli 40 % Icaren liikevaihdosta.

Oscare Sono(TM) on osteoporoosin tunnistamiseen, seulontaan ja seurantaan tarkoitettu mittalaite, joka edustaa Reveniolle tulevaisuuden kasvuaihiota. Olemme jo myyneet muutamia laitteita, vaikkakin niiden kaupallinen merkitys on vielä ennakoidusti vähäinen.

Yleisen taloudellisen tilanteen sekä poliittisen epävarmuuden tuomat haasteet näkyvät valitettavan selkeästi Teknologia ja Palvelut -segmenttimme liiketoiminnoissa. Niille kuluva vuosi on ollut erittäin haastava. Erityisesti Ohjelmistoliiketoiminta on merkittävästi jäljessä viime vuoden vastaavasta ajankohdasta sekä liikevaihdon että liiketuloksen osalta. Merkittävimpänä tekijänä on Venäjän epävarma poliittinen tilanne, mikä on aiheuttanut suuria haasteita liiketoiminnan tärkeimmille asiakkaille. Myös RIB-erikoisveneliiketoiminta jäi kolmannella vuosineljänneksellä liikevaihto- ja -tulostavoitteistaan. Pääosin viranomaiskäyttöön toimitettavien erikoisveneiden kysynnässä näkyi päätöksenteon hidastuminen. Liiketoiminnan tarjouskanta on kuitenkin hyvä.

Myimme syyskuussa strategiamme mukaisesti Teknologia ja Palvelut -segmentin Contact Center -liiketoimintaa edustaneen Midas Touch Oy:n koko osakekannan. Revenio keskittyy terveysteknologiaan ja ydinliiketoimintaan kuulumattomista luopuminen on osa kasvustrategiaamme.

Haastavasta liiketoimintaympäristöstä huolimatta saavutimme kolmannella vuosineljänneksellä hyvän tuloksen terveysteknologiassa. Tavoitteenamme on myös huolehtia sekä osingonmaksukyvystämme että kyvystämme panostaa tulevaisuuden kasvuun terveysteknologiassa. Tällä saralla olemmekin edistyneet ilahduttavasti. Kaikki meneillään olevat kehityshankkeemme eivät liity pelkästään nykytuotteiden kehitykseen vaan mukana on uusia terveysteknologiaan liittyviä avauksia. Niiden yhteisenä nimittäjänä on seulonta, seuranta ja maailmanlaajuinen tarve terveydenhuollon kustannussäästöihin ennaltaehkäisevän terveydenhuollon kautta. Näkemyksemme mukaan näistä aihioista on mahdollisuus rakentaa kiinnostavia kasvupolkuja nykytuotteidemme rinnalle."

Tulevaisuuden näkymät

Revenio keskittyy yhä enenevässä määrin ydinliiketoimintaansa eli terveysteknologiaan. Terveydenhuollon kustannukset ja saatavuus ovat yhä suurempi haaste ympäri maailmaa. Innovaatiot, jotka ovat helposti käytettävissä globaalisti, lisäävät terveydenhuollon laatua ja tuottavuutta. Tämä on yksi niistä keskeisistä ajureista, jonka nähdään edesauttavan Revenion pitkän aikavälin kasvutavoitteita juuri terveysteknologiassa.

Strategian mukaiset panostukset tutkimukseen ja tuotekehitykseen ovat konsernin historian mittavimmat. Niillä pyritään varmistamaan Revenion tulevaisuuden kasvumahdollisuudet. Käynnistettyjen tutkimus- ja kehityshankkeiden myötä on jo löydetty mielenkiintoisia aihioita, jotka eivät liity pelkästään nykytuotteiden jatkokehitykseen. Kyse on myös uusista avauksista, joiden yhteisenä nimittäjänä on seulonta, seuranta ja maailmanlaajuinen tarve terveydenhuollon kustannussäästöihin ennaltaehkäisevän terveydenhuollon kautta.

Lähitulevaisuudessa Revenio keskittyy Icaren nykytuotteiden markkina-aseman globaaliin vahvistamiseen, Icare HOME -silmänpainemittarin myyntitoiminnan laajentamiseen ja uusien tuotesukupolvien lanseeraamiseen. Myös Oscare Sono(TM)-osteoporoosin mittalaitteen myyntityön laajamittainen käynnistäminen on Revenion fokuksessa.

Yleislauseke

Tämän tiedotteen tietyt lausunnot kohdistuvat tulevaisuuteen ja perustuvat yhtiön johdon tämänhetkisiin näkemyksiin. Luonteensa vuoksi ne sisältävät riskiä ja epävarmuutta ja ovat alttiita taloudellisen tai toimialan tilanteen muutoksille.

Revenio Group Oyj

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Olli-Pekka Salovaara, gsm 040-5675520
olli-pekka.salovaara@revenio.fi

JAKELU:
Finanssivalvonta

Revenio lyhyesti

Revenio on suomalainen terveysteknologiakonserni, jonka liiketoiminnan ytimen muodostavat silmänpainemittarit. Revenio-konsernin Terveysteknologia-segmentin muodostaa Icare Finland Oy:n ja Oscare Medical Oy:n harjoittama liiketoiminta. Nykytuotteista laajalti patentoitu Icare-tuoteperhe on konsernin menestyksen kulmakivi. Revenio tavoittelee terveysteknologiassa voimakasta kasvua orgaanisesti ja yritysjärjestelyiden kautta.

Revenio-konserniin kuuluu myös muita liiketoimintoja, jotka on ryhmitelty Teknologia ja Palvelut -segmentiksi. Segmentin liiketoiminnoille on yhteistä globaalit markkinat ja oman alansa kärkeä edustavat teknologiatuotteet ja -palvelut.

Revenio-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli 25,7 miljoonaa euroa, liikevoiton ollessa 21,7 %. Revenio Group Oyj on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oyj:ssä.

Revenio Group Oyj Osavuosikatsaus Q3 2014