EXINI och FUJIFILM RI Pharmas BSI-symposium rönte stort intresse vid viktig årlig europeisk kongress

Lund, Sverige, 2014-10-23 08:39 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Bone Scan Index (BSI) symposiet arrangerades av EXINI och FUJIFILM RI Pharma vid årets EANM-kongress (European Association of Nuclear Medicine) som hölls i Göteborg. Inför ett fullsatt auditorium redovisades nytta och erfarenheter från klinisk användning av imaging biomarkören BSI samt dess roll vid användning av nya läkemedel och behandlingsmetoder vid metastaserad prostatacancer.

”Både läkare och patienter har lätt att förstå BSI. Enkelheten att integrera BSI-värdet i ett dagligt kliniskt arbetsflöde är påtaglig. Dessutom är BSI mycket användbart vid utvärderingen av nya effektiva läkemedel, som t.ex. Radium 223, för metastaserad prostatacancer”, säger Dr. Jens Kurth vid universitetet i Rostock

”Vi befinner oss i ett paradigmskifte där vi kan välja mellan flera olika nya behandlingar vid metastaserande prostatacancer. Vi har därmed också större krav på oss att identifiera den lämpligaste behandlingen till varje enskild patient. En av våra svåraste uppgifter är att bedöma hur spridd sjukdomen är och vi ser idag ett växande behov av kvantitativ bedömning av tumörbördan före och under behandling med nya läkemedel och radioaktiva isotoper. BSI erbjuder en sådan kvantitativ utvärdering och kan integreras i prognostiska modeller tillsammans med andra biomarkörer ”, sammanfattar professor Anders Bjartell, Urologiska kliniken, Skånes universitetssjukhus i Malmö.

”Det var stimulerande att möta ett auditorium fullt av nuklearmedicinare från hela världen.  Antalet och digniteten på deltagarna vid vårt symposium bevisar konkret hur stort behovet är för en effektiv imaging biomarkör vid behandling av prostatacancerpatienter. Detta stärker vår uppfattning om att vår satsning på BSI och EXINI boneBSI ligger helt i fas med ett snabbt växande internationellt behov”, kommenterar Magnus Aurell, VD EXINI Diagnostics AB.

Mer om Bone Scan Index (BSI):
BSI är en imaging biomarkör som tillhandahåller snabb, säker och kvantifierbar information för bättre diagnosticering och stratifiering samt bättre kontroll av behandlingsrespons och prognostisering vid vård av patienter med skelettmetastaserad prostata- eller bröstcancer.
BSI har också visat sig värdefull vid läkemedelsutveckling, därmed framstår Bone Scan Index lika viktig för det kliniska flödet i sjukvården som vid framställningen av nya behandlingsmetoder och mediciner. EXINI boneBSI är den enda mjukvaran som kan beräkna BSI-värdet för båda dessa ändamål.

www.bonescanindex.org
www.bonescanindex.org/meetings-and-congresses/  >EANM Congress 2014
www.eanm.org

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, CEO
E-post: magnus.aurell@exini.com

________________________________________________________________________
         EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 27, SE-223 70 Lund, Sweden
         Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com

EXINI_20141023_EANM_symposium_SVE.pdf