Amer Sports Oyj:n osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2014

23.10.2014 klo 13.00

Amer Sports Oyj:n osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2014

HEINÄ-SYYSKUU 2014

• Liikevaihto oli 645,8 milj. euroa (heinä-syyskuu 2013: 608,9). Vertailukelpoisin valuutoin liikevaihto kasvoi 6 %.
  • Bruttokate oli 44,7 % (45,0). Lasku johtui pääasiassa alhaisemman katteen toimitusten aikaistumisesta Talviurheiluvälineet-liiketoiminnassa sekä bruttokatteen heikkenemisestä Venäjällä.
  • Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 87,6 milj. euroa (82,5). Kertaluonteiset erät olivat -18,3 milj. euroa (0) ja liittyivät heinäkuussa julkistettuun tehostamisohjelmaan.
  • Osakekohtainen tulos ilman kertaluonteisia eriä oli 0,49 euroa (0,47). Osakekohtainen tulos oli 0,36 euroa (0,47).
  • Nettorahavirta investointien jälkeen oli -84,8 milj. euroa (-119,3).
  • Vuoden 2014 näkymät ovat ennallaan.

TAMMI-SYYSKUU 2014

• Liikevaihto oli 1 523,4 milj. euroa (tammi-syyskuu 2013: 1 479,1). Vertailukelpoisin valuutoin liikevaihto kasvoi 6 %.
  • Bruttokate oli 44,4 % (44,3).
  • Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 90,6 milj. euroa (90,2). Kertaluonteiset erät olivat -19,5 milj. euroa (0).
  • Osakekohtainen tulos ilman kertaluonteisia eriä oli 0,39 euroa (0,44). Osakekohtainen tulos oli 0,27 euroa (0,44).
  • Nettorahavirta investointien jälkeen oli -79,3 milj. euroa (-101,4).

NÄKYMÄT VUODELLE 2014
Amer Sports arvioi maailmanlaajuisten kaupankäyntiolosuhteiden pysyvän haastavina joitakin alueellisia parannuksia lukuun ottamatta. Vuonna 2014 Amer Sportsin liikevaihdon vertailukelpoisin valuutoin odotetaan saavuttavan vähintään yhtiön pitkän aikavälin 5 % vuosikasvutavoitteen ja liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä paranevan vuodesta 2013. Yhtiö jatkaa panostamista asusteiden ja jalkineiden kasvuun, kuluttajalähtöisiin tuotteisiin ja markkinointiin, myynnin ja jakelun laajentamiseen sekä toiminnan tehokkuuteen.

AVAINLUVUT

Milj. e 7-9/2014 7-9/2013 1-9/2014 1-9/2013 2013
Liikevaihto 645,8 608,9 1 523,4 1 479,1 2 136,5
Bruttokate 288,5 273,9 675,8 655,9 932,2
Bruttokateprosentti 44,7 45,0 44,4 44,3 43,6
Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä 87,6 82,5 90,6 90,2 154,9
Liikevoittoprosentti ilman kertaluonteisia eriä 13,6 13,5 5,9 6,1 7,3
Kertaluonteiset erät*) -18,3 - -19,5 - -
Liiketulos yhteensä 69,3 82,5 71,1 90,2 154,9
Liikevoittoprosentti 10,7 13,5 4,7 6,1 7,3
Rahoitustuotot ja -kulut -8,8 -6,5 -25,9 -18,5 -28,6
Tulos ennen veroja 60,5 76,0 45,2 71,7 126,3
Katsauskauden tulos 43,3 54,8 32,4 51,6 90,3
Tulos/osake, e 0,36 0,47 0,27 0,44 0,77
Tulos/osake ilman kertaluonteisia eriä, e 0,49 0,47 0,39 0,44 0,77
Nettorahavirta investointien jälkeen -84,8 -119,3 -79,3 -101,4 42,5
Omavaraisuusaste, %     39,2 37,9 37,5
Nettovelkaantumisaste, %     66 79 57
Henkilöstö kauden lopussa     7 606 7 396 7 330
Käytetty keskikurssi, EUR/USD 1,33 1,32 1,36 1,32 1,33

*) Kertaluonteiset erät ovat tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavia tapahtumia. Yleisimmin kertaluonteiset erät ovat myyntivoittoja, poikkeuksellisia alaskirjauksia, uudelleenjärjestelyvarauksia ja rangaistusluonteisia maksuja. Kertaluonteiset erät eritellään, jos niillä on olennaista vaikutusta liiketulokseen.

TOIMITUSJOHTAJA HEIKKI TAKALA:
"Jatkoimme vakaata kasvua ja kehitystä kolmannella vuosineljänneksellä. Nopeimmin kasvoivat strategiset painopistealueemme, erityisesti Asusteet ja Jalkineet sekä oma vähittäismyynti. Myönteinen kehitys jatkui myös Fitneksessä sekä Urheiluinstrumenteissa. Talviurheiluvälineiden toimitukset olivat viime vuoden vastaavan kauden tasolla johtuen lisääntyneestä joustavuudesta toimitusketjussamme. Pallopelit-liiketoiminnassa toteutamme uutta strategiaa, minkä ensimmäiset positiiviset vaikutukset näkyvät jo liiketuloksessa. Keskitymme Pallopelit-liiketoiminnassa ensin bruttokatteen parantamiseen kannattavan kasvun varmistamiseksi tulevaisuudessa.

Kaupankäyntiolosuhteet ovat jatkuneet haastavina ja olemme kohdanneet merkittäviä vastoinkäymisiä erityisesti Venäjällä, viime vuoden leudon talven lisäksi. Vastaamme näihin haasteisiin hyvällä kokonaiskehityksellä ja jatkamme strategiamme toteuttamista luottavaisin mielin."

PUHELINKONFERENSSI
Englanninkielinen puhelinkonferenssi sijoittajille ja analyytikoille järjestetään tänään klo 15.00 alkaen. Konferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon +358(0)9 6937 9543, tunnuskoodi 7202766. Konferenssia voi myös seurata suorana lähetyksenä osoitteessa www.amersports.com tai oheisen linkin kautta: http://www.media-server.com/m/p/mdsvjw2i.

Ääni- ja tekstitallenne konferenssista ovat saatavilla myöhemmin samassa osoitteessa. Äänitallenteen numero on (0)9 2310 1650 ja koodi 7202766#.

TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 2014
Amer Sports julkistaa vuoden 2014 tilinpäätöstiedotteensa torstaina 5.2.2015 noin klo 13.00.

LISÄTIETOJA:
Heikki Takala, toimitusjohtaja, puh. 020 712 2510
Jussi Siitonen, CFO, puh. 020 712 2511
Viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja Päivi Antola, puh. 020 712 2537

JAKELU:
NASDAQ OMX Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.amersports.com

AMER SPORTS
Amer Sports (www.amersports.com) on urheilualan yhtiö, jonka kansainvälisesti tunnettuja tuotemerkkejä ovat Salomon, Wilson, Atomic, Arc'teryx, Mavic, Suunto ja Precor. Amer Sports tarjoaa teknisesti edistyksellisiä urheiluvälineitä, jalkineita ja asusteita, jotka parantavat urheilusuoritusta ja lisäävät urheilusta ja ulkoilusta saatavaa nautintoa. Yrityksen toimintaa tasapainottavat monipuolinen laji- ja tuotevalikoima sekä läsnäolo kaikilla tärkeillä markkinoilla. Amer Sportsin osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsingissä (AMEAS).

Amer Sports Osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2014