MARTELA OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS AJALTA 1.1.-30.9.2014

MARTELA OYJ               OSAVUOSIKATSAUS                  28.10.2014 kello 08.30

MARTELA OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS AJALTA 1.1.-30.9.2014

Konsernin tammi-syyskuun liikevaihto kasvoi ja liiketulos oli positiivinen

Keskeiset tunnusluvut:

7-9 7-9 1-9 1-9 1-12
meur 2014 2013 2014 2013 2013

- Liikevaihto 36,5 34,3 104,7 95,4 132,3
 - Liikevaihdon muutos % 6,5 -1,4 9,7 -6,3 -7,3
 - Liiketulos 2,2 1,5 1,2 -2,5 -2,9
 - Liiketulos % 6,0 4,4 1,2 -2,6 -2,2
 - Tulos / osake, eur 0,44 0,34 0,10 -0,77 -0,97
 - Sijoitetun pääoman tuotto % 23,5 14,4 4,3 -8,6 -7,9
 - Oman pääoman tuotto % 32,9 22,2 2,5 -17,1 -16,3
 - Omavaraisuusaste %     40,1 38,4 37,6
 - Nettovelkaantumisaste %     39,6 60,5 51,2

Martela-konsernin vuoden 2014 liikevaihdon arvioidaan kasvavan ja liiketuloksen paranevan edellisvuodesta.

Markkinatilanne

Toimistokalustekysyntä Suomessa ja Ruotsissa jatkui alhaisella tasolla. Kysyntä Suomen ja Ruotsin markkinoilla kohdistuu edelleen pitkälti erilaisiin toimistojen muutos- ja tehostamisprojekteihin uudiskohteiden sijaan. Markkinatilanteen heikkoudesta huolimatta muutos- ja tehostamisprojekteihin hyvin soveltuva Activity Based Office –malli on herättänyt asiakkaissa runsaasti kiinnostusta Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Venäjällä. Activity Based Office –mallilla toimistoja toteutettaessa asiakas pystyy säästämään merkittävästi tilakustannuksissa, mutta samanaikaisesti kuitenkin parantamaan henkilöstönsä työtyytyväisyyttä ja tuottavuutta. Puolan markkinoilla on ollut havaittavissa markkinoiden heikkenemistä kolmannen neljänneksen aikana. Myös Venäjällä kiinteistömarkkinoiden aktiviteetissa on viime aikoina tapahtunut hidastumista. Vallitseva heikko markkinatilanne aiheuttaa epävarmuutta konsernin vuoden viimeisen neljänneksen kehitykseen.

Suomen toimistorakentamisesta kertovat tilastot ovat saatavilla vuoden 2014 ensimmäisen vuosipuoliskon osalta. Toimistorakentamistilastot liukuvaan 12 kuukauden keskiarvoon perustuen olivat seuraavat.

Suomen toimistojen rakentamistilastot (m2):

12 kuukauden liukuva keskiarvo, muutos 30.6.2014 vs. 30.6.2013*
Valmistuneet rakennukset -38 %
Myönnetyt rakennusluvat -8 %
Aloitetut rakennukset 74 %

* Sarakkeessa verrataan mainittujen ajankohtien 12 kuukauden liukuvan keskiarvon muutosta toisiinsa.

Yleistä markkinatilanteen kehitystä arvioitaessa yhtenä merkittävänä indikaattorina on Martelan toimesta seurattu edellä mainittuja toimistorakentamisen tilastoja. Yleisen markkinatilanteen heikkoudesta huolimatta aloitettujen rakennusten määrän lisääntymistä voidaan pitää lievästi positiivisena signaalina. Tosin neliömääräiset arvot ovat edelleen varsin alhaisella tasolla vaikka prosentuaalinen kehitys onkin iso. Toisaalta syytä on kuitenkin samalla muistaa, että Martelan kysyntään vaikuttavat monet muutkin asiat kuten esimerkiksi yleinen taloudellinen kehitys sekä yritysten tarve tehostaa toimitilojensa käyttöä. Tehostamistarve lisää tilamuutosprojekteja, jotka luovat kysyntää erityisesti Martelan Activity Based Office –mallille. Toki samanaikaisesti yritykset käyttävät neliöillä mitaten toimistoissansa vähemmän tilaa yhtä työntekijää kohden minkä seurauksena niihin myydään vähemmän perinteisiä toimistotuotteita kuten työpöytiä ja kaappeja. Samalla kuitenkin erilaisten kokoontumis- ja aulatilojen tuotteiden sekä ratkaisujen kysyntä on lisääntymässä.

Konsernin liikevaihto ja tulos

Kolmannen neljänneksen liikevaihto oli 36,5 milj. euroa (34,3), jossa oli lisäystä edelliseen vuoteen 6,5 prosenttia. Konsernin tammi-syyskuun liikevaihto oli 104,7 milj. euroa (95,4), jossa oli kasvua edelliseen vuoteen 9,7 prosenttia. Suomessa liikevaihto kolmannella neljänneksellä sekä ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana pieneni edellisvuoteen verrattuna. Katsauskaudella Suomessa ei ollut merkittäviä isoja kohteita vaan liikevaihto koostui pitkälti pienemmistä ja keskikokoisista toimituksista. Puolassa kolmannen neljänneksen liikevaihto kasvoi edellisvuodesta, mutta tammi-syyskuussa Puolan liikevaihto oli edellisvuoden tasolla. Ruotsissa ja Norjassa sen sijaan katsauskaudella oli isoja asiakastoimituksia ja sen seurauksena Ruotsin ja Norjan tulosyksikön liikevaihto kasvoi selkeästi edellisvuodesta. Merkittävimmät toimitukset Ruotsissa ja Norjassa ajoittuivat ensimmäiselle neljännekselle, mutta vielä kolmannellakin neljänneksellä liikevaihto kasvoi selvästi edellisvuodesta. Lisäksi Venäjän liikevaihto jatkoi vielä kasvuaan edellisvuodesta, mutta Venäjän markkinoiden heikentyvä taloudellinen tilanne saattaa jatkossa vaikuttaa myös konsernin Venäjän kysyntään pienentävästi. Ruotsin ja Norjan isot asiakastoimitukset sekä tulosyksikkö Internationalin liikevaihdon merkittävä kasvu olivat pääsyyt konsernin liikevaihdon selkeään kasvuun katsauskaudella.

Kolmannen neljänneksen liiketulos oli 2,2 milj. euroa (1,5). Tammi-syyskuun liiketulos parani selkeästi ja oli 1,2 milj. euroa (-2,5). Konsernin kiinteät kulut pienenivät suunnitellusti hieman edellisvuoteen verrattuna johtuen jo viime vuonna toteutetuista sopeuttamistoimenpiteistä. Samanaikaisesti konsernin tuotteiden myyntikate oli katsauskaudella edellisvuoden tasolla. Näiden tekijöiden sekä kasvaneen liikevaihdon yhteisvaikutuksena konsernin liiketulos parani edellisvuodesta.

Konsernissa syksyllä 2013 käynnistetty 6 miljoonan euron säästöohjelma on edennyt suunnitelman mukaisesti ja tähän mennessä toteutetuilla ja käynnissä olevilla toimenpiteillä uskotaan saavutettavan tavoitellut 6 miljoonan euron vuositason säästöt. Toimenpiteiden ajoituksesta johtuen ohjelman vaikutus koko vuoden 2014 kustannuksiin on arviolta noin kolmasosa kokonaissäästötavoitteesta. Täysimääräisesti säästöt realisoituvat vuonna 2015.

Osana säästöohjelmaa
konsernissa on toteutettu katsauskaudella tuotannon tehostamiseen tähtääviä toimenpiteitä. Tuotannon siirrot Nummelassa, Riihimäellä ja Puolan Varsovassa sekä Ruotsin Bodaforsissa sijaitsevien konsernin yksiköiden välillä ovat edenneet suunnitellusti ja ne saadaan valmiiksi pääsääntöisesti vuoden loppuun mennessä. Toimenpiteillä luodaan kullekin Martelan tuotantoyksikölle oma selkeä roolinsa, jolloin pystytään palvelemaan asiakkaita aikaisempaa joustavammin ja tehokkaammin.

Activity Based Office tyyppisen toimistoratkaisujen kysynnän kasvu on vahvistunut edelleen ja konserni jatkaa panostusta kykyynsä tarjota entistäkin laadukkaampia kokonaisratkaisuja palveluineen Activity Based Working –kentässä. Activity Based Office –ratkaisuilla pystytään pienentämään asiakkaiden tilakustannuksia ja samanaikaisesti kuitenkin lisäämään asiakasyritysten henkilöstön työtyytyväisyyttä ja tuottavuutta.  Konsernin tavoitteena on vahvistaa edelläkävijän asemaansa kokonaisratkaisujen toimittajana ja johtavana palvelujentuottajana toimistoihin sekä muihin työympäristöihin.

Konsernin tammi-syyskuun tulos ennen veroja oli 0,7 milj. euroa (-3,3) ja tulos verojen jälkeen oli 0,4 milj. euroa (-3,1).

Martelan vuoden 2014 tammi - syyskuun osavuosikatsaus kokonaisuudessaan on pdf-muodossa tämän tiedotteen liitteenä. Osavuosikatsaus on myös saatavissa yhtiön internet-sivuilla osoitteessa www.martela.fi.

Martela Oyj
Heikki Martela