Zealand rapporterer Lyxumia®-licensindtægter for de første 9 måneder af 2014

København, 2014-10-28 08:03 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

• Lyxumia®-licensindtægter til Zealand på 14,1 mio. kr. for de første 9 måneder i 2014
  • Fortsat høj vækst kvartal-til-kvartal med licensindtægter på 6 mio. kr. i 3. kvartal 2014, en stigning på 38% i forhold til  2. kvartal 2014

København, 28. oktober 2014 - Zealand Pharma A/S (”Zealand”) (Nasdaq København: ZEAL) meddeler, at Lyxumia® -licensindtægter beløb sig til 14,1 mio. kr. for de første 9 måneder af 2014 baseret på Sanofis salg af produktet uden for USA. Lyxumia® blev lanceret på de første markeder i slutningen af marts 2013.

Alene i 3. kvartal var licensindtægterne på 6 mio. kr. hvoraf 50% stammer fra salg i Vesteuropa, 25% fra salg på vækstmarkeder (Emerging Markets) og 25% fra salg i resten af verden, inklusiv Japan. De lande, som har bidraget mest til salget er Storbritannien, Spanien, Japan og Brasilien. Licensindtægterne i 3. kvartal 2014 var 38% højere end for 2. kvartal 2014.

Sanofi har lanceret Lyxumia® i flere end 20 lande og opnået godkendelse af produktet i over 50 lande med en række nylanceringer planlagt i 4. kvartal 2014 og i 2015.

Sanofi planlægger at genindsende en registreringsansøgning for Lyxumia® i USA i sommeren 2015 efter afslutningen af hjerte-kar-sikkerhedsstudiet, ELIXA, hvorfra Sanofi forventer at fremlægge de første resultater i 2. kvartal 2015.

I en kommentar til licensindtægts-rapporten og status for Lyxumia® udtaler David H. Solomon, adm. direktør i Zealand:

"Vi er meget glade for at se den stigende markedsmæssige optagelse af Lyxumia® som et GLP-1- produkt til én gang daglig dosering, der har særlig effekt på måltidsrelateret blodsukker og en gavnlig effekt på vægten. Lyxumia® er det første markedsførte peptid-lægemiddel fra Zealands pipeline, og det er vores vurdering, at produktet som markedsført af Sanofi har potentiale til at blive et væsentligt diabeteslægemiddel. Vi ser frem til at følge Sanofis videre udrulning og til at se de vigtige kliniske resultater af ELIXA-studiet, der ventes at lede til genindsendelse af registreringsansøgning for produktet i USA i sommeren 2015."

Resultatforventninger til 2014 og betingelser i  licensaftalen med Sanofi

Zealands resultatforventninger til 2014 er uændrede, hvilket omfatter indtægter fra milepælsbetalinger på 133 mio. kr.

Ud over de 14,1 mio. kr. for de første 9 måneder af året vil Zealand modtage yderligere Lyxumia®-licensindtægter i 4. kvartal. Der opstilles imidlertid ikke forventninger til niveauet af licensindtægter for hele 2014, eftersom Sanofi ikke offentliggør sine salgsforventninger.

Zealands netto-driftsomkostninger i 2014 forventes i niveauet kr. 195-205 mio. kr.

Under licensaftalen med Sanofi, der dækker lixisenatid (Lyxumia®) samt enhver produktkombination, der indeholder lixisenatid, er Zealand berettiget til at modtage op til 160 mio. USD i mulige resterende milepælsbetalinger. Herudover vil Zealand modtage trinvist stigende lave tocifrede procentvise licensbetalinger baseret på Sanofis globale salg af Lyxumia® og en fast lav tocifret procentvis royaltybetaling af det globale nettosalg af LixiLan, som er kombinationen af Lyxumia® med Lantus® i én samlet pen til én gang daglig dosering, der er i fase III klinisk udvikling og med udsigt til en registreringsansøgning så tidligt som ved udgangen af 2015.

For yderligere information, kontakt venligst:

David Solomon, adm. direktør
Tlf.: 22 20 63 00

Hanne Leth Hillman, Vice President og Chef for Investor Relations & Corporate Communications
Tlf.: 50 60 36 89, email: hlh@zealandpharma.com

Om Zealand Pharma

Zealand Pharma A/S ("Zealand") (Nasdaq København: ZEAL) er et medicinsk biotekselskab med hovedsæde i København, Danmark. Zealand har førende ekspertise inden for identificering, design og udvikling af nye peptid-lægemidler, kompetencer relateret til klinisk studiedesign og -udførelse og et fokus på kardio-metaboliske sygdomme. Selskabet har en bred portefølje af lægemiddelprodukter, som for en del ejes helt og for en del er omfattet af partneraftaler.

Det første lægemiddel, som er opfundet af Zealand, er lixisenatide – en prandial GLP-1-receptoragonist i én gang daglig dosering til behandling af type 2-diabetes.  Produktet markedsføres som Lyxumia® globalt uden for USA og udvikles i fase III som én enkelt injektionskombination med Lantus® (LixiLan) - begge under en global licensaftale med Sanofi. Registreringsansøgninger for begge produkter i USA er planlagt for 2015, henholdsvis sommer 2015 for lixisenatid og så tidligt som ved udgangen af ​​2015 for LixiLan.

Zealand har en pipeline af egne, næste-generations lægemidler, der omfatter danegaptid (forebyggelse af iskæmisk reperfusionsskade) samt flere prækliniske programmer, inklusiv en ny stabil glukagon analog (akutte, alvorlige tilfælde af blodsukkermangel). Partnerskaber er et vigtigt element i selskabets strategi for at dele udviklingsrisikoen i store kliniske forsøg, få finansiering og sikre bred markedsføring af  virksomhedens lægemidler. Zealand har i øjeblikket globale partnerskaber og  licensaftaler med Sanofi, Boehringer Ingelheim, Helsinn Healthcare og Lilly.

For yderligere information: www.zealandpharma.com    Følg os på Twitter @ZealandPharma

15-14_1028 - Lyxumia 9m 2014 licensindtægtsrapport  - DA_Final.pdf