NORVESTIAN OSAVUOSIKATSAUS 1.1.–30.9.2014

Helsinki, Suomi, 2014-10-30 08:30 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Norvestia Oyj             Osavuosikatsaus 30.10.2014               klo 9.30

NORVESTIAN OSAVUOSIKATSAUS 1.1.–30.9.2014

Konsernin tulos oli 4,9 miljoonaa euroa tammi-syyskuussa 2014 (10,0 miljoonaa euroa vastaavana kautena edellisenä vuonna).
Osakekohtainen tulos oli 0,32 euroa (0,65).
Arvopaperitoiminnan voitot ja tappiot olivat 5,6 miljoonaa euroa (13,9).
Substanssi (osinko-oikaistu) nousi katsauskauden aikana 3,5 % (7,4 %).
Oikaistu substanssi (osinko-oikaistu) nousi katsauskauden aikana 3,4 % (7,9 %).

Maaliskuussa 2014 jaettiin osinkoa 0,35 euroa per osake (0,30).

PÄÄOMAMARKKINAT

Maailmantalouden kasvunäkymät heikkenivät hieman vuoden kolmannella neljänneksellä. Tärkeimpänä syynä tähän ovat erilaiset geopoliittiset kriisit, jotka jatkuvat eri puolilla maailmaa. Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän alueen tilanne on ollut epävakaa jo pitkään. Ukrainan kriisin ratkaisu ei ole juuri edistynyt viime kuukausina. Tulitauko on ajoittain pettänyt, eikä kenelläkään tunnu olevan näkemystä siitä, kuinka kriisi voitaisiin pysyvästi ratkaista. On vaarana, että siitä muodostuu niin sanottu jäätynyt konflikti. EU:n Venäjälle määräämät talouspakotteet ovat kuitenkin alkaneet purra. Ne ovat hidastaneet Venäjän talouskasvun nollaan, ja samalla Venäjän vastapakotteet ovat vaikuttaneet Euroopan orastavaan talouskasvuun negatiivisesti.

Viimeisten ennusteiden mukaan euroalueen ennakoidaan kasvavan tänä vuonna 1,1 prosenttia. Vielä vuoden alkupuolella ennustettiin, että kasvu olisi 1,4 prosenttia. Myös Yhdysvaltojen ja maailmantalouden kasvuprosentteja on korjattu viime aikoina alaspäin. Yhdysvaltojen talouden arvellaan kasvavan tänä vuonna 2,1 prosenttia ja maailmantalouden 3,2 prosenttia. Suomen talouden arvellaan supistuvan 0,3 prosenttia. Suomi onkin yksi eniten euroalueen talouspakotteista kärsivistä maista. Maailmantalouden ja Yhdysvaltojen taloustilanne on vielä tyydyttävä, mutta Euroopan, ja etenkin Suomen, tilanne näyttää heikolta.

Euroopan keskuspankki (EKP) laski ohjauskorkonsa syyskuussa 0,05 prosenttiin. Tarkoituksena oli luoda talouden kysyntää piristävä vaikutus. Korkotaso on kuitenkin ollut jo niin kauan niin matala, että muutaman desimaalin koronlasku ei enää vaikuta Euroopan kokonaistaloudelliseen tilanteeseen millään tavalla. Enemmän merkitystä voi olla EKP:n lupauksella antaa syys-marraskuussa euroalueen pankeille neljäksi vuodeksi 400 miljardia euroa poikkeuksellisen edullista rahoitusta sekä ostaa markkinoilta vakuudellisia velkakirjoja. Näiden toimenpiteiden toivotaan lisäävän pankkien antolainausta ja helpottavan etenkin pk-yritysten toimintaa.

Euroalueen kiusana on pienen talouskasvun lisäksi mittava työttömyys. Resurssien vajaakäyttöä heijastellen euroalueen inflaatio on vaimentunut selvästi alle EKP:n pitkän aikavälin 2 prosentin tavoitteen. Viimeisten havaintojen mukaan inflaatio on jo alle 0,5 prosenttia, mikä ei ole hyvä asia. Deflaation riski on jo ilmeinen, varsinkin kun EKP:n ohjauskorko on jo käytännössä nolla. Näin ollen lisäkoronlaskuilla ei olisi enää rahapoliittista merkitystä. Eurooppa onkin vaarassa luisua samaan deflaation ja matalan kasvun kurjimukseen, josta Japanin talous on kärsinyt jo yli vuosikymmenen.

Vuoden kolmannella neljänneksellä osakemarkkinat liikkuivat lähinnä suuntaa hakien. Suomen osakemarkkinoiden kehitystä kuvaavan OMX Helsinki CAP -tuottoindeksin tuotto oli 0,2 prosenttia ja Euro Stoxx 50 -indeksin vastaava tuotto -0,1 prosenttia.

Seuraavassa taulukossa esitetään indeksikehitys eri pörsseissä vuoden 2014 yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana:

Suomi / OMX Helsinki -indeksi             4,5 %
Suomi / OMX Helsinki CAP -tuottoindeksi 8,6 %
Ruotsi / OMX Stockholm –indeksi               5,6 %
Norja / OBX-indeksi                   10,8 %
Tanska / OMX Copenhagen –indeksi             20,5 %
USA / Nasdaq Composite –indeksi                7,6 %
USA / S&P 500 –indeksi                        6,7 %
Bloomberg European 500 –indeksi         4,6 %
MSCI World –indeksi                      2,2 %
Japani / Nikkei 225 –indeksi             -0,7 %

Norvestian pörssikurssi (osinko-oikaistu)        8,8 %
Norvestian substanssi (osinko-oikaistu)          3,5 %
Norvestian oikaistu substanssi (osinko-oikaistu) 3,4 %

NORVESTIAN SIJOITUKSET

Norvestian sijoitukset, lukuun ottamatta rahavaroja ja muita likvidejä varoja, olivat syyskuun lopussa 89 % (89 %) kokonaisvaroista. Sijoitukset jakaantuivat markkina-arvon perusteella seuraavasti:

30.9.2014   30.9.2013
  MEUR % MEUR %
Pörssinoteeratut osakkeet ja osakerahastot* 73,3 50,7 70,7 50,5
Teollisuussijoitukset 13,7 9,5 13,5 9,7
Hedgerahastot 20,2 14,0 21,2 15,1
Joukkovelkakirjalainat ja -rahastot 21,2 14,6 19,3 13,8
Rahavarat ja muut likvidit varat 16,2 11,2 15,3 10,9
Yhteensä 144,6 100,0 140,0 100,0

* joista osakerahastot 13,3 miljoonaa euroa (13,0).

Konsernin varoista 80 % oli euromääräisiä, 15 % Ruotsin kruunuissa, 4 % Yhdysvaltain dollareissa ja 1 % muussa valuutassa.

Vuoden kolmas neljännes oli sijoitusympäristönä vaikea. Pörssinoteerattujen osakkeiden ja osakerahastojen arvot laskivat. Joukkovelkakirjalainat ja teollisuussijoitukset tuottivat positiivisesti. Hedgerahastojen arvot pysyivät lähes ennallaan. Suurimmat yksittäiset voitot saatiin Nokian osakkeesta ja vaihtovelkakirjalainasta.

Norvestian substanssituotto eri kuukausien välillä vaihteli yleistä osakemarkkinakehitystä vähemmän. Noin puolet Ruotsin kruunun valuuttariskistä suljettiin valuuttatermiinillä.

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

Ennätyksellisen matala korkotaso tulee jatkumaan, mikä tukee edelleen osakemarkkinoita. Tällä hetkellä sijoittajille ei ole tar­jolla osakkeiden lisäksi juuri muita sijoitusvaihtoehtoja, joiden tuotto-odotus olisi positiivinen. Jokseenkin heikkenevät talous­näkymät ja geopoliittiset kriisit ovat saaneet sijoittajat kuitenkin aikaisempaa levottomammiksi, mikä on näkynyt volatiliteetin kasvuna markkinoilla.

Julkaistut listattujen amerikkalaisten yhtiöiden kolmannen neljänneksen osavuosikatsaukset ovat olleet liikevaihdon ja tuloksen osalta ennakoitua parempia. Eurooppalaisten ja suo­malaisten yhtiöiden tulokset ovat olleet suunnilleen ennakko-odotusten mukaisia.

EKP:n tukitoimet ja voimakas likviditeetin lisääminen voivat hetkellisesti helpottaa, pääomamarkkinoiden kautta, Euroopan vaikeaa taloustilannetta. Monien talousasiantuntijoiden mieles­tä euroalueen ongelmat eivät liity rahan tarjontaan, vaan ongel­mat ovat paljon monimutkaisempia. Yksi hyvin vaikea ongelma on Saksan talouden vaihtotaseen valtava ylijäämä, joka näkyy vastaavasti monien muiden euromaiden suurina alijääminä. On hyvin epätodennäköistä, että kaikki euroalueen taloudet olisivat samanaikaisesti ylijäämäisiä. Tähän ongelmaan on pakko pystyä keksimään toimiva ratkaisu. On vaikea kuvitella, että euroalue pystyisi muuten toimimaan optimaalisesti.

Tässä herkässä markkinatilanteessa Norvestia pyrkii parhaansa mukaan ottamaan toiminnassaan huomioon erilaiset talouden ja osakemarkkinoiden kehitysvaihtoehdot viimeisimpään saata­villa olevaan taloudelliseen informaatioon perustuen. Sijoitusas­te osakkeiden, rahastojen ja korkoa tuottavien sijoitusten välillä arvioidaan kulloisenkin tilanteen mukaan.

TUNNUSLUVUT

1.1.-30.9. 1.1.-30.9. 1.1.-31.12.
  2014 2013 2013
Tulos per osake, euroa 0,32 0,65 0,88

30.9.2014 30.9.2013 31.12.2013
Omavaraisuusaste, % 94,7 93,9 94,9
Oma pääoma per osake, euroa 9,55 9,32 9,57
Substanssi per osake, euroa 9,55 9,32 9,57
Oikaistu substanssi per osake, euroa 9,64 9,43 9,67
Substanssi, milj. euroa 146,2 142,8 146,5
Oikaistu substanssi, milj. euroa 147,7 144,4 148,1
B-osakkeen pörssikurssi, euroa 7,32 6,77 7,05
Osakkeiden lukumäärä 15 316 560 15 316 560 15 316 560

JULKISTAMISMENETTELY

Tämä pörssitiedote on yhteenveto Norvestian osavuosikatsauksesta tammi-syyskuulta 2014. Koko osavuosikatsaus taulukoineen on tämän tiedotteen liitteenä ja saatavilla myös Norvestian kotisivuilta www.norvestia.fi/sijoittajat.

Osavuosikatsaus on yleisluonteisesti tilintarkastettu.

Helsingissä 30.10.2014

NORVESTIA OYJ