SIEVI CAPITAL OYJ PÖRSSITIEDOTE 30.10.2014 KLO 16:00 JOHDON OSAVUOTINEN SELVITYS 1.1. – 30.9.2014

SIEVI CAPITAL OYJ:N JOHDON OSAVUOTINEN SELVITYS 1.1. – 30.9.2014

Tammi – syyskuu
– Voitto katsauskaudella oli 1,2 (1,3) milj. euroa.
– Tulos / osake oli 0,02 (0,02) euroa.
– Substanssiarvo syyskuun lopussa oli 1,49 (1,53) euroa osakkeelta. Osingonjaolla (0,05) oikaistu substanssin arvonmuutos oli 0,7 %.

Suluissa esitetyt luvut ovat edellisen vuoden vastaavan ajanjakson tietoja. Sievi Capital Oyj ei ole antanut tulosohjeistusta vuodelle 2014. Johdon osavuotisen katsauksen luvut ovat tilintarkastamattomia.

Sievi Capital Oyj:n sijoitukset voidaan jakaa strategisiin pääomasijoituksiin ja finanssisijoituksiin. Sievi Capital Oyj osti 30.9.2014 allekirjoitetulla kaupalla Finelcomp Oy:n koko osakekannan. Yrityskaupan jälkeen Finelcomp Oy:stä muodostui osa Sievi Capital Oyj:n strategista sijoitusportfoliota ja sen tuloslaskelma, kassavirrat ja tase raportoidaan osana konsernia. Myyjinä toimivat Profita Fund III Ky ja henkilöomistajat. Finelcomp Oy:n liiketoiminnasta, taseen olennaisista eristä ja kauppahinnasta on tiedotettu erillisellä 30.9.2014 julkaistulla pörssitiedotteella.

Finanssisijoitukset koostuvat enimmäkseen velkakirjoista, rahastoista ja sijoitusstruktuureista. Finanssisijoitusten arvo kehittyi odotusten mukaisesti ja muutokset katsauskauden substanssiarvossa johtuvat pääsääntöisesti finanssisijoitusten arvon muutoksista.

Katsauskaudella Sievi Capital Oyj:n hallitus otti vastaan 17.9.2014 kirjeen yhtiön suurimmalta osakkeenomistajalta Jussi Capital Oy:ltä sisältäen vaatimuksen ylimääräisen yhtiökokouksen koolle kutsumisesta sekä ehdotuksia ylimääräisessä yhtiökokouksessa käsiteltäviksi asioiksi. Sievi Capital Oyj:n ylimääräinen yhtiökokous järjestetään 4.11.2014 klo 14:00 yhtiön pääkonttorissa osoitteessa Yritystie 6, 85410 Sievi. Hallituksen esitykset ylimääräiselle yhtiökokoukselle ja ilmoittautumisohjeet ilmenevät Sievi Capital Oyj:n 10.10.2014 julkaisemasta yhtiökokouskutsusta.

Sievi Capital Oyj omistaa 2.948.831 kpl omia osakkeita. Jussi Capital Oy on vaatimuksessaan ylimääräisen yhtiökokouksen koolle kutsumisesta lisäksi pyytänyt Sievi Capital Oyj:n hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin näiden osakkeiden mitätöimiseksi.

Sievi Capital Oyj:n toimitusjohtaja Harri Takanen:

”Syyskuun lopulla Sievi Capital Oyj teki historiansa ensimmäisen enemmistösijoituksen. Finelcomp Oy siirtyi Sievi Capital Oyj:n omistukseen 30.9.2014 tehdyllä osakekaupalla ja samassa yhteydessä Finelcompin hallitukseen nimitettiin Sievi Capitalista Harri Takanen ja Heikki Vesterinen.

iLOQ Oy:n liikevaihto on jatkanut nopeaa kasvuaan katsauskaudella ja odotamme iLOQ Oy:n kasvun jatkuvan edelleen loppuvuoden ajan. Strategisista sijoituksista katsauskaudella myös Ionphase Oy onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.

Finanssisijoitusten osalta jatkettiin sijoitusallokaation muuttamista likvidimpien ja vähäriskisempien sijoitusten suuntaan. Mahdolliseen lisäosingon jakamiseen varaudutaan ensisijaisesti realisoimalla finanssisijoituksia.”

SUBSTANSSIARVO

Sievi Capital Oyj:n osakekohtainen substanssiarvo oli 1,49 euroa syyskuun 2014 lopussa eli muutos vuoden alusta on -2,9 %. Substanssilaskelma julkaistaan vuosineljänneksittäin. Substanssilaskelmassa käytetty osakkeiden lukumäärä on 57 765 439 kpl.

Substanssilaskelman laskentaperusteissa julkisesti noteeratut arvopaperit, sijoitusrahastot ja johdannaiset on arvostettu viimeiseen kaupantekokurssiin. Osakkuusyhtiö Kitron ASA:n ja kohdeyhtiöiden Apetit Oyj:n sekä Efore Oyj:n kohdalla hintana on kuitenkin käytetty arvostuspäivää edeltävän viiden päivän kaupankäyntimäärillä painotettua keskiarvoa. Muutoin, mikäli kaupantekokurssia ei ole ollut saatavilla, on käytetty ostonoteerausta tai liikkeeseenlaskijan vahvistamaa arvoa. Noteeraamattomat osakkeet ja osuudet on arvostettu käypään arvoon käyttäen laskennallisia arvonmääritysmenetelmiä. Finelcomp Oy:n osakekanta ostettiin 30.9.2014 ja Finelcompin osakkeet on arvostettu hankintahintaan.

TYTÄRYHTIÖT

Finelcomp Oy on Suomen johtava sähkökeskuskoteloiden valmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Outokummussa. Finelcomp Oy:n liikevaihto tilikaudella 2013 oli 11,3 milj. euroa, tilikauden voitto 715,5 tuhatta euroa ja henkilöstön määrä keskimäärin 71 henkeä. Tilikaudella 2012 Finelcomp-konsernin liikevaihto oli 10,8 milj. euroa ja tulos 619,1 tuhatta euroa. Vuoden 2014 liikevaihdon odotetaan olevan hieman vertailuvuotta korkeammalla tasolla. Taseen loppusumma tilikaudella 2013 oli yhteensä 10,2 milj. euroa. Taseen varat koostuivat pääasiallisesti aineettomista hyödykkeistä (3,3 milj. euroa), aineellisista hyödykkeistä (2,8 milj. euroa) ja vaihtuvista vastaavista (4,0 milj. euroa). Finelcomp Oy:n hankinnasta konsernitaseeseen muodostuva kohdistamaton liikearvo on 6,9 milj. euroa.
www.finelcomp.fi

OSAKKUUSYHTIÖT

iLOQ Oy (Sievi Capital Oyj:n omistusosuus 23,2 %) kehittää, valmistaa ja markkinoi innovatiivisia, patentoituja, korkean turvallisuustason elektronisia ja paristovapaita lukitusratkaisuja, jotka yhdistävät nykyaikaisen mekatroniikan sekä tietoliikenne- ja ohjelmistoteknologian. iLOQ S10-tuoteryhmän asiakaslisäarvo on todistettu hyväksi ja yhtiö on saavuttanut merkittävän markkina-aseman Pohjoismaissa sekä positiivisen vastaanoton Keski-Euroopassa. iLOQ:n liikevaihto on jatkanut positiivista kehitystään noudattaen normaalia vuodenajan vaihtelua. Liikevaihto ylitti merkittävästi vuoden takaisen vertailujakson ja yhtiön johto ennustaa liikevaihdon kasvun jatkuvan edelleen tilikaudella 2014.
www.iloq.fi

Panphonics Oy (Sievi Capital Oyj:n omistusosuus 40,0 %) on johtava suuntaavaan ääniteknologiaan perustuvien tuotteiden valmistaja. Panphonics valmistaa omaan patentoituun suuntaavan äänentoiston teknologiaan perustuvia ratkaisuja akustisesti vaativiin sovellutuksiin. Yhtiön SoundShower -kaiutinratkaisuja käytetään mm. pankeissa, kauppapaikkakohtaisissa mainosjärjestelmissä, informaatiokioskeissa ja toimistoissa. Lisäksi Panphonics on tasoääniteknologian komponenttivalmistaja. Panphonics Oy:n tehostamisohjelma on saatettu päätökseen ja operatiivinen kustannustaso on sopeutettu vastaamaan vallitsevaa kysyntää.
www.panphonics.com

IonPhasE Oy (Sievi Capital Oyj:n omistusosuus 35,8 %) kehittää ja valmistaa korkealuokkaisia puolijohtavia polymeerejä, jotka auttavat hallitsemaan muovituotteiden staattista pintasähköisyyttä. IonPhasE:n tuotteita hyödynnetään eri teollisuuden aloilla, kuten kemian-, auto- ja tietoliikenneteollisuudessa sekä kuluttajaelektroniikassa. Patentoituun omaan teknologiaan perustuen IonPhasE valmistaa IonPhasE IPE-polymeerejä. Liikevaihto on jatkanut kasvuaan tarkastelujakson aikana ja yhtiön johto ennustaa tilikauden 2014 liikevaihdon päätyvän edellisvuotta huomattavasti korkeammalle tasolle.
www.ionphase.fi

Kitron ASA (KIT) (Sievi Capital Oyj:n omistusosuus 33,0 %) on norjalainen pörssinoteerattu sopimusvalmistaja, joka toimii viidellä eri asiakassegmentillä, joita ovat meri- ja öljyteollisuus, perusteollisuus, puolustusvälineteollisuus, sairaala- ja terveydenhuoltolaiteteollisuus sekä data- ja telekommunikaatioteollisuus. Kitronilla on tehtaita ja tuotantoa Norjan ohella Ruotsissa, Liettuassa, Saksassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa.
www.kitron.com

Osakkuusyhtiöiden ohella Sievi Capital Oyj:n omistusosuus Apetit Oyj:stä on 10,2 % ja Efore Oyj:stä 19,5 %. Apetit Oyj on elintarviketeollisuusyhtiö, jonka osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Konsernin liiketoiminta-alueita ovat pakasteliiketoiminta, kalaliiketoiminta sekä vilja- ja öljykasvi-liiketoiminta. Apetit Oyj toimii pohjoisen Itämeren alueella.
www.apetitgroup.fi

Efore Oyj on vaativia tehoelektroniikkatuotteita kehittävä ja valmistava kansainvälinen yhtiö, jonka osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Yhtiön tuotekehitys- ja markkinointiyksiköitä on Suomen lisäksi Kiinassa ja Ruotsissa. Yrityksen tuotantoyksikkö sijaitsee Kiinassa.
www.efore.fi

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

Sievi Capital Oyj:n sijoitusten käypien arvojen luotettava ennakointi on epävarmaa ja suurelta osin riippuvainen markkinoiden yleisestä kehityksestä sekä myös muista yhtiön vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevista tekijöistä. Tästä johtuen Sievi Capital Oyj ei anna arviota sijoitusportfolionsa tulevasta arvonkehityksestä.

SIEVI CAPITAL OYJ

Harri Takanen

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Harri Takanen
Puhelin +358 40 500 6898

JAKELU:

NASDAQ OMX, Helsinki
www.sievicapital.com

Sievi Capital Oyj on sijoitusyhtiö, jonka tavoitteena on hallinnoida yhtiön varoja tehokkaasti ja tuottavasti riskejä hajauttamalla ja etsimällä näillä toimenpiteillä uusia kasvumahdollisuuksia.

Ei julkistettavaksi tai levitettäväksi, suoraan tai epäsuorasti, missään maassa, missä levittäminen tai julkistaminen olisi lainvastaista. Ennakkonäkemykset: Tietyt toteamukset tässä pörssitiedotteessa ovat ennakkonäkemyksiä, joihin sisältyy tunnettuja ja tuntemattomia riskejä, epävarmuustekijöitä ja muita tekijöitä, jotka saattavat aiheuttaa sen, että Sievi Capital Oyj:n toteutuvat tulokset, suoritukset tai saavutukset poikkeavat olennaisesti niistä tulevaisuuden tuloksista, suorituksista tai saavutuksista, jotka on kerrottu tai joihin on viitattu tällaisissa ennakkonäkemyksissä. Tähän pörssitiedotteeseen sisältyvät ennakkonäkemykset voivat sisältää sellaisia sanoja kuin ”saattaa”, ”tulee”, ”odotetaan”, ”ennakoidaan”, ”suunnitellaan”, ”uskotaan”, tai muuta vastaavaa terminologiaa. Uusia riskitekijöitä voi syntyä ajoittain, eikä yhtiön johdolla ole mahdollisuutta ennakoida kaikkia noita riskitekijöitä tai sitä, miten nämä tekijät voivat vaikuttaa Sievi Capital Oyj:n toteutuvan tuloksen, suoritusten ja saavutusten olennaiseen poikkeamiseen ennakkonäkemyksissä mainituista. Nämä riskitekijät ja epävarmuustekijät huomioon ottaen sijoittajien ei tulisi liikaa luottaa ennakkonäkemyksiin toteutuvien tulosten ennakointina. Tässä pörssitiedotteessa ilmaistut ennakkonäkemykset ovat ajankohtaisia ainoastaan tässä pörssitiedotteessa mainittuna päivänä. Ei ole odotettavissa, että tällaista tietoa päivitettäisiin, täydennettäisiin tai tarkistettaisiin kaikissa tilanteissa, muutoin kuin lain tai säännösten niin edellyttäessä, uuden informaation, muuttuvien olosuhteiden tai tulevaisuuden tapahtumien pohjalta tai muissa tilanteissa.