CORRECTION: CellaVision AB : Zlatko Rihter utsedd till ny verkställande direktör för CellaVision

Detta är en rättelse för tidigare meddelande publicerat 08:20 03.11.2014 CET. Anledning till rättelsen är: Zlatko Rihters namn har korrigerats

Styrelsen för CellaVision har utsett Zlatko Rihter som VD för CellaVision. Zlatko Rihter har omfattande erfarenhet från den internationella medicinteknikindustrin genom olika chefsbefattningar inom affärsutveckling, försäljning, marknadsföring, forskning och IT. Zlatko Rihter kommer närmast från Origio A/S där han varit Executive Vice President och ansvarig för global försäljning och marknadsföring.

Efter en inledande yrkeskarriär i medicinteknikindustrin inom affärsutveckling och innovation har Zlatko Rihter under de senaste tio åren fokuserat på den kommersiella sidan. Hans erfarenheter omfattar ledande positioner av globala affärsområden och produktdivisioner på ArjoHuntleigh (Getinge) och Gambro där han bland annat var President för EMEA Försäljning under 2012-2013. Zlatko Rihters senaste uppdrag är som Executive Vice President på Origio A/S med ansvar för global marknadsföring och försäljning med 120 MUSD i försäljning och 200 medarbetare fördelat på 15 dotterbolagskontor. Zlatko Rihter är Civilingenjör från Lunds Tekniska Högskola med studier inom ekonomi från Lunds Universitet.

"Vi är väldigt glada att välkomna Zlatko Rihter i rollen som VD för CellaVision", säger Lars Gatenbeck, styrelseordförande i CellaVision.  "Med Zlatko Rihter har vi fått en person med utomordentligt bred strategisk och internationell affärsbakgrund som tillsammans med CellaVisions starka ledningsteam kan ta bolaget till nästa fas i sin utveckling, vilket innebär fortsatt expansion och breddning av verksamheten."

"Yvonne Mårtensson har gjort ett fantastiskt arbete under sina 16 år som VD. Under hennes ledarskap har CellaVision utvecklats till ett globalt medicinteknikföretag som är världsledande inom sitt område, digital mikroskopering för hematologi.", tillägger Lars Gatenbeck.

"Det ska bli fantastiskt inspirerande att ta över ansvaret för CellaVision som är ett välskött och välmående företag med väldigt bra renommé. Som ny VD ser jag fram emot att tillsammans med CellaVisions starka team och med utgångspunkt i dagens framgångsrika kärnverksamhet se hur vi kan utveckla företaget till en ny nivå.", säger Zlatko Rihter

Zlatko Rihter tillträder senast den 1 februari 2015 och efterträder Yvonne Mårtensson, som enligt tidigare information lämnar sin anställning som VD för CellaVision.

Styrelsen framför ett varmt tack till Yvonne Mårtensson som varit VD för CellaVision sedan 1998.

Lars Gatenbeck

Styrelsens ordförande

För ytterligare information kontakta:
Lars Gatenbeck, Styrelsens ordförande, CellaVision AB
Tel: +46 (0) 70- 535 44 44 | Epost: lars.gatenbeck@lifeequity.se

Maria Morin, HR & Corporate Communications, CellaVision AB
Tel: +46 (0) 70- 992 62 28 | Epost: maria.morin@cellavision.se

Om CellaVision
CellaVision är ett innovativt, globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer ledande system för rutinanalys av blod och andra kroppsvätskor inom sjukvården. Analyserna utgör ofta viktigt underlag för snabba och korrekta sjukdomsdiagnoser, t ex vid infektioner och allvarliga cancersjukdomar. CellaVisions produkter rationaliserar manuellt laboratoriearbete, säkrar och stödjer effektiva arbetsflöden och kompetensutveckling inom och mellan sjukhus. Spetskompetens finns inom bildanalys, artificiell intelligens och automatiserad mikroskopering.  I de flesta länder sker försäljning via globala partners. Direktförsäljning sker i Norden och via dotterbolag i USA, Kanada och Japan. 2013 var omsättningen 180 Mkr och försäljningen fortsätter att öka med målet om minst 15 % årligen över en konjunktur cykel. CellaVision har säte i Lund. Aktien är noterad på Nasdaq, OMX Stockholm, Small Cap. Läs mer på www.cellavision.se.

CellaVision utser VD