Aktia Bank Abp: Aktia Bank Abp inleder förvärv av egna aktier

Börsmeddelande
4.11.2014 kl. 10.00

Aktia Bank Abp inleder förvärv av egna aktier

Aktia Bank Abp:s styrelse har 4.11.2014 beslutat att utnyttja det av ordinarie bolagstämman 7.4.2014 beviljade bemyndigandet att besluta om förvärv av egna aktier för att användas för bolagets aktiebelöningsprogram och/eller arvodering av ledamöter i bolagets förvaltningsorgan. Förvärvet av egna aktier inleds tidigast 11.11.2014 och avslutas senast vid utgången av ordinarie bolagsstämman 2015.

Med stöd av bemyndigandet har styrelsen beslutat förvärva sammanlagt högst 130 000 aktier serie A, vilket motsvarar ca 0,28 % av antalet för närvarande utestående aktier serie A.

Aktierna förvärvas i en eller flera omgångar med bolagets fria egna kapital och med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt till bolagets egna aktier i offentlig handel på NASDAQ OMX Helsinki Oy till det marknadspris som råder vid tidpunkten för förvärvet. Aktierna förvärvas och betalas i enligt med NASDAQ OMX Helsinki Oy:s och Euroclear Finland Ab:s regler.

AKTIA BANK ABP

Verkställande direktör Jussi Laitinen

Distribution:
Centrala massmedier
www.aktia.com

Aktia erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 300 000 kunder betjänas av en personal på nästan 1 000 personer på 57 kontor samt via Internet och telefon. Aktias aktier noteras på NASDAQ OMX Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.com

För mer information:
         Verkställande direktör Jussi Laitinen, tfn 010 247 6250