Osäkerheten inom världsekonomin avspeglar sig på pälshandeln, men efterfrågan inom modevärlden håller i sig

Saga Furs Oyj     Mediabulletin     4.11.2014     kl. 19.00

Päls är fortfarande populärt i modehusens kollektioner. Över 70 procent av de kollektioner som förevisades på catwalkerna under de internationella modeveckorna innehöll päls. Saga Furs Oyj är den internationella modeindustrins ledande råvaruleverantör; vår värdegrund innefattar ansvarsfullhet och ursprungsuppföljning vilka är en viktig del av vår verksamhet.

De ekonomiska utmaningarna på våra huvudmarknadsområden Kina och Ryssland skapar osäkerhet inför den kommande detaljhandelssäsongen. Vädret under den kommande vintern är i hög grad avgörande för hur framgångsrik försäljningssäsongen som inleds i december kommer att bli.

- Det positiva är att det öppnas nya pälscenter på olika håll i Kina. I år öppnas 800 affärer i bara fem olika center. Dessutom infaller det kinesiska nyåret sent, och då blir den kommande detaljhandelssäsongen längre än i fjol, sade Saga Furs Oyj:s verkställande direktör Pertti Fallenius vid ett infotillfälle för farmare i Munsala i dag.

De finländska pälsdjursuppfödarnas kontinuerliga satsning på kvalitetsutveckling är finländarnas styrka på världens mink- och rävmarknader. Köparna är allt mer noggranna när det gäller kvaliteten. Saga Furs satsar på att öka den maskinella sorteringen, vilket ytterligare ökar sorteringens tillförlitlighet och effektiverar verksamheten.

Försäljningssamarbetet med de nordamerikanska auktionsbolagen American Legend- ja Fur Harvesters Auction Inc. som inleddes förra året var lyckat, och lockade även ett rekordantal köpare till Saga Furs. Samarbetet fortsätter och vi organiserar återigen försäljningssäsongens största och mest mångsidiga auktioner i Vanda. Säsongen 2014/2015 bjuds ut nästan 13 miljoner minkar, 2,3 miljoner rävar samt ett brett utbud vilda skinn. Av dessa hör 8,5 miljoner minkskinn och 2,2 miljoner räv- och finnsjubbskinn till Saga Furs Oyj:s sortiment, konstaterar Fallenius.

Saga Furs Oyj:s första auktion under den nya försäljningssäsongen ordnas den 18-21.12.2014.

Tilläggsinformation: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 5120 322