CellaVision AB: Delårsrapport januari-september 2014

Fortsatt god försäljningstrend i Europa och Nordamerika. Zlatko Rihter utnämnd till VD.

1 juli-30 september 2014

• Nettoomsättningen ökade med 4 % till 47 MSEK (45,1).
  • Rörelseresultatet uppgick till 7,7 MSEK (10,7).
  • Rörelsemarginalen uppgick till 16,3 % (23,7).
  • Resultatet före skatt uppgick till 7,9 MSEK (10,4).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,20 SEK (0,33).
  • Försäljningsstart av två nya produkter, CellaVision®DM9600 och CellaVision®Advanced RBC Application.

1 januari-30 september 2014

• Nettoomsättningen ökade med 26 % till 144,4 MSEK (115).
  • Rörelseresultatet ökade till 26 MSEK (9,6).
  • Rörelsemarginalen ökade till 18 % (8,4).
  • Resultatet före skatt ökade till 26,8 MSEK (8,4).
  • Resultat per aktie ökade till 0,83 SEK (0,26).

Väsentliga händelser efter kvartalets slut

• Zlatko Rihter har anställts som VD och börjar senast den 1 februari 2015.
  • Sysmex DI-60 och CellaVision®DM1200 godkända av CFDA för försäljning i Kina.
  • VP Engineering utsågs den 1 november 2014.

VD-kommentar
Det är glädjande att den goda försäljningstrend vi sett sedan hösten förra året håller i sig. Försäljningen under kvartalet uppgick till 47 MSEK med en omsätt­ningstillväxt på 4 procent och rörelsemarginal om 16,3 procent. Utvecklingen i Nordamerika och EMEA ligger bakom försäljningsökningen och för årets tre första kvartal har vi en tillväxt uppgående till 26 pro­cent med en rörelsemarginal på 18 procent. Samtidigt som vi har haft en bra försäljningstrend har arbetet med god kostnadskontroll fortsatt. Detta bidrar till att vi har genererat ett starkt kassaflöde från den löpande verksamheten på drygt 13 MSEK under kvartalet.

Försäljningsstarten av den nya produkten CellaVi­sion®DM9600, som ersätter CellaVision®DM96, gick över förväntan även om en viss inledande tröghet kunde noteras. Parallellt lanserades vår nya mjukvara, CellaVision®Advanced RBC Application, där den första ordern gick till en kanadensisk kund. Det återstår fortfarande mycket arbete med båda produkternas re­gistreringar och förberedande i takt med att våra nya produkter introduceras fullt ut kommer vi att kunna stärka vår position på marknaden ytterligare.

Försäljningen till den Nordamerikanska marknaden och Europa utgör 91 procent av den totala omsätt­ningen för kvartalet. Den asiatiska marknaden ligger fortsatt på en lägre nivå jämfört med fjolåret, mycket beroende på att de marknadsföringsgodkännanden som krävs för nya produkter inte ännu har kommit i Kina. Efter kvartalets utgång har dock både Sysmex DI-60 och CellaVision®DM1200 erhållit dessa godkännanden, vilket ger förutsättning för den tillväxt vi ser framför oss i Kina och andra länder i regionen.

Under kvartalet har en teknisk förstudie inletts för att utvärdera den nya teknologiplattform som förvärvades i föregående kvartal. Förstudien bedöms vara klar till årsskiftet och ambitionen är att med denna plattform på sikt utveckla nya produkter för mindre laboratorier än de som hittills ingått i vår målmarknad.

Efter tre kvartal har vi levererat ett finansiellt resultat som är det bästa i bolagets historia. Zlatko Rihter har utsetts till ny VD med början den första februari 2015 och jag kommer att lämna CellaVision som VD den sista december. Det har varit en fantastisk resa jag har fått vara med om - från ett utvecklingsprojekt till ett globalt bolag med produkter i ett 50-tal länder. Jag vill tacka alla medarbetare, aktieägare och partners för det förtroende jag har haft att leda CellaVision under mina 16 år som VD. Samtidigt vill jag önska Zlatko Rihter och CellaVision stort fortsatt lycka till!

Yvonne Mårtensson, VD och Koncernchef

Nyckeltal

(MSEK) Jul-Sep
Jul-Sep