MARIMEKKO OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1. - 30.9.2014: TULOS PARANI VAIKEASSA MARKKINATILANTEESSA

Marimekko Oyj, Osavuosikatsaus 6.11.2014 klo 8.30

Tulosparannuksen taustalla tehostustoimien läpivienti ja Aasiassa jatkunut kasvu

Tammi-syyskuussa 2014 Marimekko-konsernin liikevaihto laski 1 prosentin edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta ja oli 68,1 miljoonaa euroa (68,5). Liikevaihdon laskua selittävät tukkumyynnin lasku Pohjois-Amerikan, Skandinavian ja EMEA:n markkina-alueilla sekä vähittäismyynnin lasku Suomessa. Tukkumyynnin laskuun vaikutti toimitusrytmin muutos vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Heinä-syyskuussa liikevaihto kasvoi 8 prosenttia; liikevaihtoa kasvattivat kertaluonteiset kampanjat Suomessa sekä talvimallistojen tukkutoimitusten aikaistuminen syyskuulle.

Tammi-syyskuussa 2014 tuloskehitys oli hieman arvioitua parempaa ja tulos parani liikevaihdon laskusta huolimatta: liikevoitto oli 3,6 miljoonaa euroa (0,6) ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 4,3 miljoona euroa (2,1). Heinä-syyskuussa liikevoitto oli 4,9 miljoonaa euroa (3,1).Tulosta paransivat edellis- ja kuluvana vuonna toteutetut toimintojen uudelleenjärjestelyt ja kustannussäästöt Suomessa ja Yhdysvalloissa, kertaluonteiset kampanjat Suomessa, talvimallistojen tukkutoimitusten aikaistuminen syyskuulle sekä euron heikentymisestä syntyneet valuuttakurssivoitot.

Vähittäiskaupan liiketoimintaympäristö pysyi haasteellisena varsinkin Suomessa. Toteutetut tehostamistoimenpiteet tukivat yhtiön tuloskehitystä. Vähittäismyynnin kehitys tasaantui odotetusti etenkin Suomessa kolmannen neljänneksen alusta alkaen johtuen vertailukauden myynnin alhaisesta tasosta. Toimialalle tyypillisesti vähittäismyynnin ja erityisesti joulukaupan osuus myynnistä on merkittävä vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Marimekko jatkaa panostuksia kasvuun sekä keskittyy myymälöidensä toiminnan kehittämiseen, liiketoiminnan yleisen kannattavuuden parantamiseen ja entistä kiinnostavamman designin ja tuotteiden luomiseen.

Avainluvut

Liikevaihto, milj. euroa 26,8 24,9 8 68,1 68,5 -1 94,0
Kansainvälinen myynti, milj. euroa 11,6 10,6 9 30,9 31,1 -1 41,8
   osuus liikevaihdosta, % 43 43   45 45   45
Käyttökate (EBITDA), milj. euroa 5,9 4,2 41 6,9 4,3 61 6,9
Käyttökate (EBITDA) ilman kertaluonteisia eriä, milj. euroa 5,9 4,2 41 7,5 5,5 36 7,9
Liikevoitto, milj. euroa 4,9 3,1 58 3,6 0,6   0,1
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä, milj. euroa 4,9 3,1 58 4,3 2,1 103 1,4
Liikevoittomarginaali, % 18,2 12,4   5,4 0,9   0,1
Liikevoittomarginaali ilman kertaluonteisia eriä, % 18,2 12,4   6,3 3,1   1,4
Kauden tulos, milj. euroa 4,0 1,8 123 2,9 -0,4   -1,0
Tulos/osake, euroa 0,49 0,22 125 0,35 -0,05   -0,12
Liiketoiminnan rahavirta, milj. euroa 4,4 2,6 66 3,5 0,4   5,4
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), %                                                  13,8 0,9   -1,1
Omavaraisuusaste, %       56,8 51,5   55,5
Bruttoinvestoinnit, milj. euroa 0,6 0,8 -15 1,4 1,9 -24 2,4
Henkilöstö kauden lopussa       456 522 -13 502
   joista Suomen ulkopuolella       121 110 10 124
Brändimyynti*, milj. euroa 51,6 48,4 7 132,9 139,6 -5 191,1
   josta Suomen ulkopuolella, milj. euroa 30,5 28,8 6 80,9 86,6 -7 115,1
   kansainvälisen myynnin osuus, % 59 60   61 62   60
Myymälät**, kpl       136 128 6 133

Taulukossa esitetyt muutosprosentit on laskettu tarkoista luvuista ennen lukujen pyöristämistä miljooniksi euroiksi.

*Arvio Marimekko-tuotteiden myynnistä kuluttajahinnoin mitattuna. Brändimyynti lasketaan lisäämällä yhtiön oman vähittäiskaupan liikevaihtoon muiden jakelijoiden arvioitu Marimekko-tuotteiden vähittäismyyntiarvo. Arvio on epävirallinen ja perustuu Marimekon toteutuneeseen tukkumyyntiin näille jakelijoille, eikä se sisällä arvonlisäveroa. Tunnuslukua ei tilintarkasteta.

**Sisältää Marimekon omat vähittäismyymälät, jälleenmyyjäomisteiset Marimekko-myymälät sekä yli 30 m
²:n suuruiset shop-in-shopit. Omia vähittäismyymälöitä oli syyskuun 2014 lopussa 53 (49). Muutoksista kerrotaan jäljempänä kohdassa Kansainvälistyminen ja muutokset myymäläverkostossa.

Toimitusjohtaja Mika Ihamuotila:

”Olen tyytyväinen siihen, että onnistuimme tekemään vahvan tuloksen huolimatta etenkin Suomen vähittäiskaupassa vallitsevista vaikeista markkinaolosuhteista ja liikevaihtomme hienoisesta laskusta. Tammi-syyskuussa 2014 liikevoittomme oli 3,6 miljoonaa euroa (0,6) ja liikevoittomme ilman kertaluonteisia eriä tuplaantui vertailukaudesta 4,3 miljoonaan euroon. Toteuttamamme tehostamistoimenpiteet ovat toimineet hyvin, mikä oli merkittävin kannattavuutemme selkeään paranemiseen vaikuttanut tekijä.

Liikevaihtomme laski yhden prosentin edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta ja oli 68,1 miljoonaa euroa. Laskuun vaikuttivat tukkumyyntimme supistuminen Pohjois-Amerikan, Skandinavian ja EMEA:n markkina-alueilla sekä vähittäismyynnin lasku Suomessa. Vähittäismyynnin suhteellinen kehitys etenkin Suomessa kuitenkin tasaantui odotetusti kolmannen neljänneksen alusta alkaen. Japanin-tukkumyyntiimme ovat vaikuttaneet heikentävästi euron vahvistuminen suhteessa jeniin ja maassa huhtikuussa 2014 voimaan tullut myyntiveron korotus. Tämän arvioidaan jatkuvan myös loppuvuonna, mutta pitkän tähtäimen näkymät ovat kuitenkin positiiviset myös Japanissa.

Kuluvana vuonna olemme jatkaneet asemamme vahvistamista Aasian-Tyynenmeren alueella, jolla kuluttajamarkkinan kasvu on voimakasta. Tämän vuoden 19 uudesta Marimekko-myymälästä 10 sijaitsee tällä meille erittäin tärkeällä markkina-alueella. Jo avatut uudet jälleenmyyjäomisteiset myymälät sijaitsevat Japanissa, Hongkongissa, Etelä-Koreassa ja Uudessa-Seelannissa. Australiassa vähittäiskauppamme on kehittynyt odotettua paremmin, ja avasimme siellä jo kolmannen oman myymälän syyskuussa. Joulukuussa avataan vielä myymälät Hongkongissa ja Manner-Kiinassa Chengdussa.

Kolmas neljännes oli selvästi askel oikeaan suuntaan hyvän tulostason saavuttamisessa, ja loppuvuonna jatkamme panostuksia kasvuun ja liiketoimintamme yleisen kannattavuuden parantamista. Viimeistä neljännestä tukevat Marimekon ja Banana Republicin yhteistyömallistosta saatavat lisenssitulot sekä kertaluonteiset kampanjatoimitukset Suomessa. Uudistamme parhaillaan tuotteidemme suunnittelua sekä tuotekehitykseen ja hankintaan liittyviä prosessejamme.

Olen luottavainen, että panostuksemme erityisesti uuteen designiin, kasvuun Aasiassa sekä digitaalisuuteen yhdessä aiempaa tehokkaamman toimintamme kanssa vahvistavat Marimekkoa entisestään.”

Taloudellinen ohjeistus vuodeksi 2014

21.10.2014 muutettu ohjeistus vuodeksi 2014: Yleisten markkinanäkymien, yhtiön kasvutavoitteiden ja päätettyjen uudelleenjärjestelyjen perusteella Marimekko-konsernin vuoden 2014 liikevaihdon arvioidaan olevan suunnilleen samalla tasolla kuin vuonna 2013. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan olevan 4 - 8 miljoonaa euroa.

Marimekko arvioi 14.8.2014 julkistetussa tammi-kesäkuun osavuosikatsauksessaan konsernin koko vuoden liikevaihdon kasvavan 3 - 8 prosenttia vuodesta 2013 ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä olevan 4 - 8 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Mika Ihamuotila, puh. 09 758 71
Talousjohtaja Thomas Ekström, puh. 050 381 9751

MARIMEKKO OYJ

Piia Kumpulainen
piia.kumpulainen@marimekko.com

JAKELU:
NASDAQ OMX Helsinki Oy

MARIMEKKO OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1. - 30.9.2014

MARKKINAKATSAUS

Maailmantaloudessa yleinen epävarmuus on jatkunut. Aasian-Tyynenmeren alueella tilanne on säilynyt suhteellisen vakaana, vaikka Kiinan vaikutus maailmantalouteen onkin pienentynyt maan talouden kasvusta huolimatta. Euroopan kehitystä leimaa epävarmuus, ja kasvu on vaimentunut. USA:ssa sen sijaan talouskasvun arvioidaan olevan vakaalla pohjalla. Suomessa vähittäiskaupan tilanne on pysynyt vaikeana ja loppuvuoden näkymät ovat epävarmat. Venäjän taloudellinen kehitys ja Ukrainan kriisi varjostavat muutenkin vaisuja näkymiä. (Elinkeinoelämän keskusliitto EK: Talouskatsaus, suhdanteet 21.10.2014). Tammi-syyskuussa 2014 Suomen vähittäiskaupan liikevaihto laski 0,6 prosenttia ja myynnin todellista kasvua mittaava myynnin määrä 0,9 prosenttia (Tilastokeskus: Kaupan liikevaihtokuvaaja, vähittäiskaupan pikaennakko, syyskuu 2014).

KANSAINVÄLISTYMINEN JA MUUTOKSET MYYMÄLÄVERKOSTOSSA

Marimekko elää voimakasta kansainvälistymisvaihetta. Vuonna 2014 laajentumisen pääpaino on jälleenmyyjäomisteisten Marimekko-myymälöiden avauksilla. Lisäksi yhtiö keskittyy viime vuosina avattujen omien myymälöiden toiminnan kehittämiseen ja kannattavuuden parantamiseen.

Yhtiö kertoi osavuosikatsauksessaan 14.8.2014, että kuluvana vuonna avataan 22 uutta Marimekko-myymälää.  Kolmen jälleenmyyjäomisteisen myymälän avautuminen on siirtynyt alkuvuoteen 2015 ostoskeskusten rakennustöiden viivästymisen vuoksi. Myymälöiden lukumääräksi on siten vahvistunut 19, joista 10 sijaitsee Aasian-Tyynenmeren alueella. Uudet Marimekko-myymälät jakautuvat seuraavasti: neljä omaa ja seitsemän jälleenmyyjäomisteista myymälää sekä kahdeksan shop-in-shopia.

Vuoden kolmannella neljänneksellä avattiin oma myymälä Australiassa Melbournessa, jälleenmyyjäomisteinen myymälä Japanissa Nagasakissa ja shop-in-shop Suomessa Vantaalla. Kauden jälkeen on avattu kaksi omaa myymälää ja yksi shop-in-shop Suomessa, kaksi jälleenmyyjäomisteista myymälää Etelä-Koreassa Soulissa sekä kaksi shop-in-shopia Meksikossa. Lisäksi vuoden viimeisellä neljänneksellä avautuu vielä kolme myymälää.

Myymälät ja shop-in-shopit*, kpl 30.9.2014 30.9.2013 31.12.2013
Suomi 59 53 56
   Omat myymälät 32 29 31
Skandinavia 10 14 13
   Omat myymälät 8 8 8
EMEA** 4 4 4
   Omat myymälät 4 4 4
Pohjois-Amerikka 21 23 23
   Omat myymälät 6 6 6
Aasian-Tyynenmeren alue 42 34 37
   Omat myymälät 3 2 2
Yhteensä 136 128 133
   Omat myymälät 53 49 51

*Sisältää Marimekon omat vähittäismyymälät, jälleenmyyjäomisteiset Marimekko-myymälät sekä yli 30 m²:n suuruiset shop-in-shopit.
** Marimekon taloudellisessa raportoinnissaan aiemmin käyttämä markkina-alue Keski- ja Etelä-Eurooppa on muuttunut EMEA:ksi (Europe and Middle East Area) toisella vuosineljänneksellä Lähi-idässä aloitetun yhteistyön johdosta.

LIIKEVAIHTO

Tammi-syyskuussa 2014 konsernin liikevaihto laski 1 prosentin ja oli 68 061 tuhatta euroa (68 542). Liikevaihto Suomessa laski 1 prosentin. Vähittäismyynti kasvoi Suomea lukuun ottamatta kaikilla markkina-alueilla, mikä osittain johtui vuoden 2013 aikana avattujen myymälöiden tuomasta lisämyynnistä. Omien myymälöiden vertailukelpoinen myynti nousi erityisesti Skandinaviassa ja muualla Euroopassa. Liikevaihtoa kasvattivat kertaluonteiset kampanjat Suomessa vuoden kolmannella neljänneksellä. Tukkumyynnin lasku Pohjois-Amerikan, Skandinavian ja EMEA:n markkina-alueilla oli merkittävin tekijä kokonaisliikevaihdon negatiivisessa kehityksessä. Tukkumyynnin laskuun vaikutti toimitusrytmin muutos vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Suomessa tukkumyyntiä heikensivät myös edellisvuotta alhaisemmat täydennystoimitukset jälleenmyyjille. Lisäksi lisenssituotot olivat vertailuajanjaksoa alhaisemmalla tasolla.

Heinä-syyskuussa konsernin liikevaihto nousi 8 prosenttia ja oli 26 811 tuhatta euroa (24 875). Suomessa liikevaihto kasvoi 7 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta. Kansainvälinen myynti nousi 9 prosenttia. Kolmannen neljänneksen liikevaihtoa kasvattivat kertaluonteiset kampanjat Suomessa sekä talvimallistojen tukkutoimitusten aikaistuminen syyskuulle.

Liikevaihto markkina-alueittain

Vähittäismyynti 13 672 13 170 4 35 442 34 763 2 48 757
   Tukkumyynti 12 929 11 488 13 32 031 33 013 -3 44 150
   Lisenssituotot 211 217 -3 587 766 -23 1 100

Taulukon yksittäiset luvut ja loppusummat on pyöristetty tuhansiksi euroiksi, mistä syystä yhteenlaskuissa saattaa esiintyä pyöristyseroja.
* Aiemmin raportoidut markkina-aluekohtaiset vertailuluvut ovat muuttuneet, koska yhtiön taloudellisessa raportoinnissaan käyttämä markkina-alue Keski- ja Etelä-Eurooppa on muuttunut EMEA:ksi (Europe and Middle East Area).

Suomi

Tammi-syyskuussa myynti Suomessa laski 1 prosentin ja oli 37 196 tuhatta euroa (37 454). Vähittäismyynti supistui 2 prosenttia; vertailukelpoinen myynti laski 4 prosenttia. Tukkumyynti kasvoi 2 prosenttia.

Vuoden kolmannella neljänneksellä vähittäismyynti pysyi edellisvuoden tasolla; vertailukelpoinen myynti omissa myymälöissä väheni 2 prosenttia. Tukkumyynti kasvoi 21 prosenttia. Tukkumyynnin kasvuun vaikuttivat kertaluonteiset kampanjat sekä talvimallistojen tukkutoimitusten aikaistuminen syyskuulle.

Skandinavia

Skandinaviassa tammi-syyskuun myynti kasvoi 7 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta ja oli 6 248 tuhatta euroa (5 858). Vähittäismyynti nousi 24 prosenttia. Vähittäismyyntiä kasvattivat vuonna 2013 avatut kaksi uutta Marimekko-myymälää sekä verkkokaupan laajentuminen Ruotsiin ja Tanskaan. Vertailukelpoinen myynti omissa myymälöissä nousi 10 prosenttia. Tukkumyynti laski 12 prosenttia. Tähän vaikutti kevätmalliston toimitusrytmin muutos.

Vuoden kolmannella neljänneksellä vähittäismyynti kasvoi 16 prosenttia; vertailukelpoinen myynti omissa myymälöissä nousi 7 prosenttia. Tukkumyynti laski 8 prosenttia.

EMEA

Yhtiön aiemmin käyttämä markkina-alue Keski- ja Etelä-Eurooppa on muuttunut EMEA:ksi (Europe and Middle East Area) toisella vuosineljänneksellä Lähi-idässä aloitetun yhteistyön johdosta.

Markkina-alueella tammi-syyskuun liikevaihto laski 2 prosenttia ja oli 5 819 tuhatta euroa (5 932). Vähittäismyynti kasvoi 15 prosenttia. Tukkumyynti laski 6 prosenttia edellisvuoden vastaavan ajanjaksoon verrattuna, mihin vaikutti kevätmalliston toimitusrytmin muutos.

Vuoden kolmannella neljänneksellä vähittäismyynti kasvoi 17 prosenttia. Tukkumyynti pysyi edellisvuoden tasolla.

Pohjois-Amerikka

Pohjois-Amerikassa tammi-syyskuun liikevaihto laski 9 prosenttia ja oli 5 752 tuhatta euroa (6 352). Myyntivaluutassa mitattuna (pääosin Yhdysvaltain dollari) myynti laski noin 10 prosenttia. Vähittäismyynti nousi 6 prosenttia, kun taas tukkumyynti oli 34 prosenttia vertailujaksoa alhaisempi. Marimekon ja Crate and Barrel -sisustusliikeketjun välisen shop-in-shop-yhteistyön päättyminen kesällä 2014 näkyi katsauskaudella toimitettujen tuotteiden määrän merkittävänä laskuna.

Vuoden kolmannella neljänneksellä vähittäismyynti kasvoi 16 prosenttia. Tukkumyynti laski 9 prosenttia.

Aasian-Tyynenmeren alue

Liikevaihto Aasian-Tyynenmeren alueella nousi tammi-syyskuussa 1 prosentin ja oli 13 046 tuhatta euroa (12 946). Tukkumyynti pysyi edellisvuoden tasolla; tukkumyyntiin vaikutti kevätmalliston toimitusrytmin muutos vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Lisäksi euron vahvistuminen suhteessa jeniin ja Japanissa huhtikuussa 2014 voimaan tullut myyntiveron korotus vaikuttivat heikentävästi Japanin-tukkumyyntiin. Vähittäismyynti (Australian Sydneyn ja Melbournen myymälät) kasvoi 3 prosenttia; vertailukelpoinen myynti omissa myymälöissä oli edellisen vuoden tasolla. Myyntivaluutassa mitattuna (Australian dollari) vähittäismyynti nousi 5 prosenttia.

Vuoden kolmannella neljänneksellä euromääräinen vähittäismyynti kasvoi 9 prosenttia; vertailukelpoinen myynti omissa myymälöissä oli edellisen vuoden tasolla. Myyntivaluutassa mitattuna Australian-myymälöiden myynti kasvoi 11 prosenttia. Tukkumyynti kasvoi 18 prosenttia.

TALOUDELLINEN TULOS

Liiketoiminnan kausiluonteisuudesta johtuen yhtiön liikevaihto- ja tuloskertymä painottuu toiselle vuosipuoliskolle. Kolmannella vuosineljänneksellä tuloskehityksessä nähtiin odotetusti selvä käänne parempaan. Tammi-syyskuussa 2014 konsernin liikevoitto oli 3 646 tuhatta euroa (645). Liikevoittoon sisältyy 669 tuhannen euron kertaluonteiset kulut, jotka liittyvät maaliskuussa 2014 päättyneistä yt-neuvotteluista seuranneisiin henkilöstövähennyksiin. Vertailukauden liikevoittoon sisältyi kertaluonteisia kuluja 1 485 tuhatta euroa. Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 4 315 tuhatta euroa (2 130). Heinä-syyskuussa konsernin liikevoitto oli 4 875 tuhatta euroa (3 093).

Tulosta paransivat edellis- ja kuluvana vuonna toteutetut toimintojen uudelleenjärjestelyt ja kustannussäästöt Suomessa ja Yhdysvalloissa, kertaluonteiset kampanjat Suomessa, talvimallistojen tukkutoimitusten aikaistuminen syyskuulle sekä euron heikentymisestä syntyneet valuuttakurssivoitot. Liikevoittoa heikensi tukkumyynnin lasku Pohjois-Amerikan, Skandinavian ja EMEA:n markkina-alueilla.

Markkinointiin käytettiin katsauskaudella 3 063 tuhatta euroa (3 235) eli 4 prosenttia konsernin liikevaihdosta (5).

Konsernin poistot olivat 3 208 tuhatta euroa (3 607), joka oli 5 prosenttia liikevaihdosta (5).

Tammi-syyskuussa 2014 liikevoittomarginaali oli 5,4 prosenttia (0,9) ja heinä-syyskuussa 18,2 prosenttia (12,4).

Nettorahoitustuotot olivat 113 tuhatta euroa (nettorahoituskulut 554) eli 0 prosenttia liikevaihdosta (1).

Katsauskauden tulos ennen veroja oli 3 759 tuhatta euroa (91). Tulos verojen jälkeen oli 2 864 tuhatta euroa (-410) ja tulos osaketta kohden 0,35 euroa (-0,05).

TASE

Konsernin tase 30.9.2014 oli 48 768 tuhatta euroa (53 796). Emoyhtiön osakkeenomistajille kuuluva oma pääoma oli 27 646 tuhatta euroa (27 692) eli 3,42 euroa osaketta kohden (3,42).

Pitkäaikaiset varat olivat syyskuun 2014 lopussa 18 672 tuhatta euroa (22 924).

Katsauskauden lopussa nettokäyttöpääoma oli 17 901 tuhatta euroa (17 995). Vaihto-omaisuus oli 18 423 tuhatta euroa (18 867).

RAHAVIRTA JA RAHOITUS

Tammi-syyskuussa liiketoiminnan rahavirta oli 3 545 tuhatta euroa (393) eli 0,44 euroa osaketta kohden (0,05). Rahavirta ennen rahoituksen rahavirtoja oli 2 121 tuhatta euroa (-1 483).

Heinä-syyskuussa liiketoiminnan rahavirta oli 4 384 tuhatta euroa (2 647) eli 0,54 euroa osaketta kohden (0,33). Rahavirta ennen rahoituksen rahavirtoja oli 495 tuhatta euroa (1 891).

Konsernin rahoitusvelat olivat katsauskauden lopussa 11 383 tuhatta euroa (16 547).

Katsauskauden lopussa konsernin rahavarat olivat 2 706 tuhatta euroa (3 438). Lisäksi konsernilla oli nostamattomia myönnettyjä lyhyt- ja pitkäaikaisia luottolimiittejä 18 057 tuhatta euroa (12 794).

Konsernin omavaraisuusaste oli katsauskauden päättyessä 56,8 prosenttia (51,5). Nettovelkaantumisaste (gearing) oli 31,4 prosenttia (47,3).

INVESTOINNIT

Konsernin bruttoinvestoinnit olivat tammi-syyskuussa 1 424 tuhatta euroa (1 876) eli 2 prosenttia liikevaihdosta (3). Pääosa investoinneista kohdistui myymälöiden rakentamiseen, it-järjestelmiin ja muihin toimitiloihin liittyviin rakennuskustannuksiin.

HENKILÖSTÖ

Tammi-syyskuussa 2014 henkilöstöä oli keskimäärin 473 (531) ja katsauskauden lopussa 456 (522), joista 121 (110) työskenteli ulkomailla. Ulkomailla työskentelevien määrä jakautui seuraavasti: Skandinavia 40 (35), EMEA 13 (14), Pohjois-Amerikka 49 (49) ja Aasian-Tyynenmeren alue 19 (12). Omissa myymälöissä henkilöstöä oli kauden lopussa 233 (227).

MUUTOKSET JOHDOSSA

Anna Teurnell aloitti Marimekon luovana johtajana ja johtoryhmän jäsenenä 15.7.2014. Hän johtaa Marimekon suunnittelutiimiä sekä vastaa yhtiön designstrategiasta niin vaatteiden, laukkujen ja asusteiden kuin kodintuotteiden osalta.

Marimekon markkinointijohtaja Tiina Alahuhta-Kasko nimitettiin yhtiön operatiiviseksi johtajaksi (COO) 20.8.2014 alkaen. Tehtävä on uusi, ja sen tavoitteena on sitoa eri yksiköiden operatiivinen toiminta yhteen siten, että tuotteet edustavat brändiä entistä vahvemmin ja ovat linjassa strategian kanssa suunnittelupöydältä aina kuluttajille saakka. Alahuhta-Kasko vastaa edelleen myös yhtiön markkinoinnista.

VARSINAISEN YHTIÖKOKOUKSEN PÄÄTÖKSET

Marimekko Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen päätöksistä on kerrottu pörssitiedotteessa 23.4.2014 sekä osavuosikatsauksessa 8.5.2014.

UUDELLEENJÄRJESTELYT YHDYSVALLOISSA

Marimekko kertoi helmikuussa 2014 Yhdysvaltain-toimintojaan koskevista uudelleenjärjestelyistä. Niiden osalta neuvottelut Beverly Hillsin myymälän vuokrasopimuksen päättämisestä ja myymälän mahdollisesta muutosta uudelle liikepaikalle ovat vielä kesken. Jo toteutuneilla maaorganisaation sopeutustoimenpiteillä sekä myymälän sulkemisella tai muutolla tavoitellaan yhteensä noin 1,0 miljoonan euron vuotuisia säästöjä.

LAAJENTUMINEN LÄHI-ITÄÄN

Marimekko kertoi kesäkuussa 2014 solmineensa yhteistyösopimuksen BinHendi Enterprisesin kanssa. Yhteistyön tavoitteena on avata Lähi-idässä yhteensä kahdeksan Marimekko-myymälää vuoden 2019 loppuun mennessä. Ensimmäisen myymälän oli tarkoitus avautua Dubain uudessa Al Wasl -kauppakeskuksessa loppuvuonna 2014. Kauppakeskuksen rakennustöiden viivästymisen vuoksi myymälän avaus on siirtynyt alkuvuoteen 2015.

OSAKE JA OSAKKEENOMISTAJAT

Osakepääoma ja osakkeiden määrä

Syyskuun 2014 päättyessä yhtiön kaupparekisteriin merkitty täysin maksettu osakepääoma oli 8 040 000 euroa ja osakkeiden lukumäärä 8 089 610 kappaletta.

Osakeomistus

Syyskuun 2014 lopussa Marimekolla oli arvo-osuusrekisterin mukaan 7 171 osakkeenomistajaa (7 474). Osakkeista 21,8 prosenttia oli hallintarekisteröityjen ja ulkomaisten omistajien omistuksessa (21,2). Yhtiön hallituksen jäsenten ja toimitusjohtajan suorassa tai välillisessä omistuksessa oli 1 328 598 osaketta (1 343 930) eli 16,4 prosenttia yhtiön osakkeiden lukumäärästä ja äänivallasta (16,6).

Suurimmat osakkeenomistajat arvo-osuusrekisterin mukaan 30.9.2014

Osakkeita ja ääniä, kpl Osuus osakkeista ja äänistä, %
1. Muotitila Oy 1 297 700 16,04
2. Semerca Investments SA 850 377 10,51
3. Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma 385 920 4,77
4. ODIN Finland 344 251 4,26
5. Eläkevakuutusosakeyhtiö Veritas 220 000 2,72
6. Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen 215 419 2,66
7. Keva 197 754 2,44
8. Sijoitusrahasto OP-Suomi Pienyhtiöt 151 197 1,87
9. Sijoitusrahasto Tapiola Suomi 136 395 1,69
10. Sijoitusrahasto Nordea Suomi Small Cap 103 819 1,28
  Yhteensä 3 902 832 48,24
  Hallintarekisteröidyt ja ulkomaiset omistajat 1 762 698 21,79
  Muut 2 424 080 29,97
  Yhteensä 8 089 610 100,00

Osakkeiden vaihto ja yhtiön markkina-arvo

Tammi-syyskuussa 2014 Marimekon osakkeita vaihdettiin yhteensä 517 892 kappaletta eli 6,4 prosenttia yhtiön koko osakekannasta. Osakkeiden yhteenlaskettu vaihtoarvo oli 5 117 355 euroa. Osakkeen alin kurssi oli 9,13 euroa, ylin 10,50 euroa ja keskikurssi 9,88 euroa. Syyskuun lopussa osakkeen päätöskurssi oli 9,75 euroa. Yhtiön markkina-arvo 30.9.2014 oli 78 873 698 euroa (85 426 282).

Valtuutukset

Kauden päättyessä hallituksella ei ollut voimassa olevia valtuuksia osakeanteihin, ei optio- eikä vaihtovelkakirjalainoihin eikä omien osakkeiden ostoon tai luovuttamiseen.

MERKITTÄVIMMÄT RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Lähiajan merkittävimmät strategiset riskit liittyvät yleiseen talouskehitykseen ja sen tuomaan epävarmuuteen toimintaympäristössä, yhtiön kasvun hallintaan sekä vähittäiskaupan digitalisoitumiseen.

Marimekon tuotteita myydään noin 40 maassa. Yhtiön päämarkkina-alueet ovat Pohjois-Eurooppa, Pohjois-Amerikka ja Aasian-Tyynenmeren alue. Marimekko-myymälöitä on 15 maassa. Omia myymälöitä yhtiöllä on Suomen lisäksi muissa Pohjoismaissa, Saksassa, Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa. Maailmantalouden suhdanteet ja epävarmuustekijät vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja ostovoimaan kaikilla yhtiön markkina-alueilla. Kansainvälisten rahoitusmarkkinoiden vakavista ongelmista alkanut taloussuhdanteiden heikentyminen varjostaa edelleen vähittäiskaupan kehitysnäkymiä ja Marimekon kasvu- ja tulosnäkymiä.

Marimekko elää voimakasta kansainvälistymis- ja muutosvaihetta. Tuotteiden jakelua laajennetaan kaikilla päämarkkina-alueilla. Kasvu perustuu jälleenmyyjäomisteisten Marimekko-myymälöiden ja -shop-in-shopien avaamiseen sekä omien myymälöiden perustamiseen ja verkkokaupan laajentamiseen. Viime vuosina laajentuminen on edellyttänyt suurempia tai kokonaan uusia maaorganisaatioita, mikä rasittaa yhtiön kustannustehokkuutta. Oman myymäläverkoston laajentaminen ja kansainvälisen verkkokaupan rakentaminen ovat kasvattaneet yhtiön investointeja, liikepaikkojen vuokravastuita ja varastoja sekä yhtiön kiinteitä kuluja. Tämä tarkoittaa myös sitä, että aiempaa suurempi osuus liikevaihdosta tulee omien myymälöiden myynnistä, mikä on lisännyt liiketoiminnan kausiluonteisuutta ja riippuvuutta uusien omien myymälöiden menestyksestä sekä siirtänyt liikevaihdon ja liiketuloksen kertymisen painopistettä voimakkaasti vuoden viimeiselle neljännekselle ja siten heikentänyt ensimmäisen vuosipuoliskon kannattavuutta. Myös merkittäviin yhteistyösopimuksiin ja kumppanivalintoihin yhtiön päämarkkina-alueilla liittyy riskejä.

Yhtiön kyvyllä suunnitella, kehittää ja kaupallistaa uusia kuluttajien odotuksia vastaavia tuotteita ja samanaikaisesti ylläpitää kannattavaa omaa tuotantoa, vastuullista hankintaa ja tehokasta logistiikkaa on vaikutusta yhtiön myyntiin ja kannattavuuteen. Lisäksi aineettomilla oikeuksilla on keskeinen rooli yhtiön menestyksessä, ja yhtiön kyvyllä hallinnoida näitä oikeuksia voi olla vaikutusta yhtiön arvoon.

Yhtiön operatiivisista riskeistä korostuvat laajentumishankkeiden hallintaan ja onnistumiseen sekä hankinta- ja logistiikkaprosessien toimintavarmuuteen ja luotettavuuteen liittyvät riskit sekä raaka-aineiden ja muiden hankintahintojen muutoksiin liittyvät riskit. Uusien tuotteiden myötä oman tuotannon osuus on laskenut, ja yhtiö käyttää tuotteidensa valmistukseen enenevässä määrin alihankkijoita. Näin ollen yhtiön riippuvuus hankintaketjusta on lisääntynyt. Tavaratoimitusten viiveet tai häiriöt ja tuotteiden laatuvaihtelut voivat haitata liiketoimintaa hetkellisesti. Toiminnan laajentuessa ja monipuolistuessa myös varastojen hallintaan liittyvät riskit kasvavat.

Yhtiön taloudellisista riskeistä myynnin rakenteeseen, investointien kasvuun, tuotannontekijöiden hintakehitykseen, kustannusrakenteen muutokseen, toimintakulujen kasvuun, asiakkaiden maksuvalmiuteen ja valuuttakurssimuutoksiin (erityisesti Yhdysvaltain dollari, Ruotsin kruunu ja Australian dollari) liittyvillä riskeillä voi olla vaikutusta yhtiön taloudelliseen tilaan.

MARKKINANÄKYMÄT JA KASVUTAVOITTEET 2014

Maailmantaloudessa yleisen epävarmuuden ennakoidaan jatkuvan, ja se voi vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen kaikilla Marimekon markkina-alueilla.

Aasian-Tyynenmeren alue oli vuonna 2013 Marimekon myynnin kasvun veturi, ja yhtiö näkee edelleen kasvavaa kysyntää tuotteilleen tällä markkina-alueella. Japanissa on 28 jälleenmyyjäomisteista Marimekko-myymälää, ja yhtiön tukkumyynti Japaniin on kasvanut useita vuosia peräkkäin. Euron vahvistuminen suhteessa jeniin ja Japanissa huhtikuussa 2014 voimaan tullut myyntiveron korotus vaikuttivat kuitenkin Marimekon Japanin-tukkumyyntiin heikentävästi toisella ja kolmannella neljänneksellä, ja tämän arvioidaan jatkuvan myös loppuvuonna.

Vähittäiskaupan liiketoimintaympäristö on pysynyt haasteellisena. Marimekon vähittäismyynnin suhteellinen kehitys on kuitenkin parantunut odotetusti etenkin Suomessa kolmannen vuosineljänneksen alusta alkaen johtuen vertailukauden myynnin alhaisesta tasosta. Heikko luottamus vähittäiskaupan kehitykseen ja kuluttajien heikentynyt ostovoima varjostavat loppuvuoden myyntiodotuksia sekä näkyvät jälleenmyyjien varovaisuutena täydentää varastojaan.

Marimekon toisen vuosipuoliskon tukkumyyntiä kasvattavat kertaluonteiset kampanjatoimitukset Suomessa. Marimekon ja Banana Republicin kesän 2014 yhteistyömallisto puolestaan tulee kasvattamaan lisenssituloja vuoden 2014 viimeisellä neljänneksellä.

Vuonna 2014 laajentumisen pääpaino on jälleenmyyjäomisteisten Marimekko-myymälöiden avauksilla. Uusien myymälöiden lukumääräksi on vahvistunut 19, joista 10 sijaitsee  Aasian-Tyynenmeren alueella. Kuluvana vuonna avautuneista myymälöistä neljä on yhtiön omia. Lisäksi yhtiö keskittyy viime vuosina avattujen omien myymälöiden toiminnan kehittämiseen ja liiketoiminnan yleisen kannattavuuden parantamiseen.

Vuodeksi 2014 suunniteltujen Marimekko-konsernin kokonaisinvestointien arvioidaan olevan noin 3 miljoonaa euroa. Pääosa investoinneista kohdistuu uusien myymälätilojen rakentamiseen ja kalustehankintoihin.

TALOUDELLINEN OHJEISTUS VUODEKSI 2014

Helsingissä 6. marraskuuta 2014

MARIMEKKO OYJ

OSAVUOSIKATSAUS 1.1. - 30.9.2014: TAULUKKO-OSA

Osavuosikatsauksessa esitetyt tiedot ovat tilintarkastamattomia. Tuhansiksi euroiksi pyöristettyjen lukujen yhteenlaskuissa saattaa esiintyä pyöristyseroja.

LIITTEET

Laadintaperiaatteet
Tunnuslukujen laskentakaavat
Konsernituloslaskelma ja laaja tuloslaskelma
Konsernitase
Konsernin rahavirtalaskelma
Laskelma konsernin oman pääoman muutoksista
Konsernin tunnuslukuja
Segmenttitiedot
Liikevaihto markkina-alueittain
Liikevaihto tuotelinjoittain
Liikevaihdon ja tuloksen kehitys vuosineljänneksittäin

LAADINTAPERIAATTEET

Tämä osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 -standardin mukaisesti. Marimekko on noudattanut tämän osavuosikatsauksen laatimisessa samoja laatimisperiaatteita kuin vuoden 2013 tilinpäätöksessään mutta kuitenkin siten, että yhtiö on ottanut tilikauden alussa käyttöön tiettyjä uusia ja uudistettuja IFRS-standardeja vuoden 2013 tilinpäätöksessä kuvatulla tavalla. Uusien ja uudistettujen standardien käyttöönotolla ei ole ollut vaikutusta katsauskaudella esitettyihin lukuihin.

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAKAAVAT

Tulos/osake (EPS), euroa:
(Voitto ennen veroja - tuloverot) / Osakkeiden lukumäärä (keskimäärin tilikauden aikana)

Oma pääoma/osake, euroa:
Oma pääoma / Osakkeiden lukumäärä 30.9.

Oman pääoman tuotto (ROE), %:
(Voitto ennen veroja - tuloverot) X 100 / Oma pääoma (keskimäärin tilikauden aikana)

Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), %:
(Voitto ennen veroja + korko- ja muut rahoituskulut) X 100 / (Taseen loppusumma - korottomat velat (keskimäärin tilikauden aikana))

Omavaraisuusaste, %:
Oma pääoma X 100 / (Taseen loppusumma - saadut ennakot)

Nettovelkaantumisaste (gearing), %:
Korolliset nettovelat X 100 / Oma pääoma

Nettokäyttöpääoma:
Vaihto-omaisuus + myyntisaamiset ja muut saamiset + tilikauden verotettavaan tuloon perustuvat verosaamiset - ostovelat ja muut velat - tilikauden verotettavaan tuloon perustuvat verovelat

KONSERNITULOSLASKELMA

(1 000 euroa) 7-9/2014 7-9/2013 1-9/2014 1-9/2013 1-12/2013

LIIKEVAIHTO 26 811 24 875 68 061 68 542 94 007
Liiketoiminnan muut tuotot 51 79 162 191 246
Valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden varastojen muutos -395 240 336 1 208 527
Aineiden ja tarvikkeiden käyttö -9 199 -9 522 -24 383 -26 009 -33 547
Työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut -5 555 -5 590 -18 724 -20 351 -27 059
Poistot ja arvonalentumiset -1 050 -1 117 -3 208 -3 607 -6 772
Liiketoiminnan muut kulut -5 788 -5 871 -18 597 -19 327 -27 320

LIIKEVOITTO 4 875 3 093 3 646 645 82

Rahoitustuotot 328 -6 374 40 67
Rahoituskulut -100 -204 -261 -594 -953
  228 -210 113 -554 -886

TULOS ENNEN VEROJA 5 103 2 883 3 759 91 -804

Tuloverot -1 101 -1 089 -895 -501 -151

TILIKAUDEN TULOS 4 002 1 794 2 864 -410 -955

Tuloksen jakautuminen emoyhtiön osakkeenomistajille 4 002 1 794 2 864 -410 -955

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta tuloksesta laskettu laimentamaton ja laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos, euroa 0,49 0,22 0,35 -0,05 -0,12

LAAJA TULOSLASKELMA

(1 000 euroa) 7-9/2014 7-9/2013 1-9/2014 1-9/2013 1-12/2013

Tilikauden tulos 4 002 1 794 2 864 -410 -955
Erät jotka voidaan siirtää myöhemmin tulosvaikutteiseksi
   Muuntoeron muutos -176 90 -185 128 -30

TILIKAUDEN LAAJA TULOS 3 826 1 884 2 679 -282 -985

Tuloksen jakautuminen emoyhtiön osakkeenomistajille 3 826 1 884  2 679 -282 -985

KONSERNITASE

Rahoitusleasingvelat 164 71 72

Velat yhteensä 21 122 26 104 21 659

OMA PÄÄOMA JA VELAT YHTEENSÄ 48 768 53 796 48 648

*Katsauskauden lopussa aineellisiin hyödykkeisiin sisältyi rahoitusleasingsopimuksella vuokralle otettuja hyödykkeitä 3 312 tuhatta euroa (30.9.2013: 3 259, 31.12.2013: 3 229).

Konsernilla ei ole vastuita johdannaissopimuksista eikä johdon ja osakkaiden puolesta ole annettu pantteja eikä muita vastuusitoumuksia.

KONSERNIN RAHAVIRTALASKELMA

(1 000 euroa) 1-9/2014 1-9/2013 1-12/2013

LIIKETOIMINNAN RAHAVIRTA

Tilikauden tulos 2 864 -410 -955
Oikaisut
   Poistot ja arvonalentumiset 3 208 3 607 6 772
   Muut liiketoimet, joihin ei liity
   maksutapahtumaa
   Rahoitustuotot ja -kulut -113 554 886
   Verot 895 501 151
Rahavirta ennen käyttöpääoman muutosta 6 943 4 353 6 954

Käyttöpääoman muutos -2 764 -3 078 -1 667
   Lyhytaikaisten korottomien
   liikesaamisten lisäys (-) / vähennys (+)
-1 811 -491 81
   Vaihto-omaisuuden lisäys (-) /
   vähennys (+)
-317 80 396
   Lyhytaikaisten korottomien velkojen
   lisäys (+) / vähennys (-)
-636 -2 667 -2 144

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA

(1 000 euroa) Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma

Osake-pääoma
Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto
Muuntoerot

Henkilöstö kauden lopussa 456 522 -13 502
Osakkeiden lukumäärä kauden lopussa 8 089 610 8 089 610   8 089 610
Liikkeessä olevien osakkeiden määrä keskimäärin 8 089 610 8 089 610   8 089 610

* Ei sisällä rahoitusleasingsopimuksella hankittuja koneita ja laitteita (219 tuhatta euroa).

SEGMENTTITIEDOT

(1 000 euroa) 1-9/2014 1-9/2013 Muutos, % 1-12/2013