Delårsrapport januari - september 2014

Pilum vässar marknadsorganisationen

Sammanfattning av perioden januari - september 2014
· Nettoomsättning för kvarvarande verksamheter uppgick till 89,1 (110,4) Mkr.
· Rörelseresultat (EBIT) för kvarvarande verksamheter uppgick till -12,3 (4,5) Mkr.
· Resultat efter skatt för kvarvarande verksamheter uppgick till -12,7 (4,0) Mkr.
· Resultat efter skatt för koncernen, inklusive avyttrade verksamheter, uppgick till -18,4 (-2,1) Mkr.
· Resultatet påverkas med -13 Mkr för resultat från avyttrad verksamhet, engångskostnader och kostnaden för nedskrivningar av samtliga fordringar relaterade till konkursen i WTC - Macro Polyproject AB. Bolaget var tidigare dotterbolag till Pilum och försäljningen slutfördes i februari 2014. Den nya ägaren begärde bolaget i konkurs i maj 2014.
· Resultat per aktie för kvarvarande verksamhet uppgick till -3,37 (1,89) kr.
· I februari avslutade Pilum framgångsrikt en nyemission som tillförde bolaget 21 Mkr, före emissionskostnader.

Sammanfattning perioden juli - september 2014
· Nettoomsättning för kvarvarande verksamheter uppgick till 40,2 (40,2) Mkr.
· Rörelseresultat (EBIT) för kvarvarande verksamheter uppgick till -0,3 (3,6) Mkr.
· Resultat efter skatt för kvarvarande verksamheter uppgick till -0,4 (3,4) Mkr.
· Resultat efter skatt för koncernen, inklusive avyttrade verksamheter, uppgick till -0,4 (0,1) Mkr.
· Resultat per aktie för kvarvarande verksamhet uppgick till -0,10 (1,64) kr.

Väsentliga händelser under tredje kvartalet
· Under kvartalet etablerades en ny marknadsorganisation för Pilum Envipower. Den är uppdelad i tre regioner där chefen för varje region har fått ett tydligt resultat- och marknadsansvar. Vi har också förstärkt koncernens gemensamma säljteam med en erfaren teknisk säljare. Vi ser förbättrade förutsättningar på marknaden med ett växande antal offertförfrågningar.
· Strategisk order avseende en stor sinterfilteranläggning till SSABs masugn i Luleå uppgående till ca 68 Mkr i juli 2014. Den nya filteranläggningen kommer innebära minskade utsläpp från masugnen i kombination med en renare luft i tapphallen. Detta teknikval, som Pilum Industrifilter erbjuder, sätter en ny utsläppsstandard inom stålindustrin såväl nationellt som internationellt.
· Roy Jonebrant, CFO för koncernen, utsågs i juli till vice VD i moderbolaget Pilum AB med fortsatt ansvar för koncernens ekonomi och bolagsadministration.
· Gemensam ledningsgrupp utsågs i juli för dotterbolagen Pilum Industrifilter AB och Pilum Envipower AB med Christian Baarlid som VD, Anders Danielsson, service, Joel Jorup, försäljning, Per Bjärkby, teknik och Roy Jonebrant, ekonomi.
· Minskning av aktiekapital och sammanläggning av aktier, enligt beslut på årsstämma i maj 2014, registrerades 30 september med avstämningsdag 2 oktober.

Kommentar av VD Christian Baarlid
Skärpta utsläppskrav inom EU och företagens egen strävan efter att ligga i framkant inom hållbar utveckling gynnar Pilums verksamheter. Vår ambition är att på bästa sätt dra nytta av dessa tillväxtmöjligheter på den nordiska marknaden. Därför har jag under min första tid som VD lagt stort fokus på att göra Pilum mer marknadsorienterat och affärsmässigt.

Ett första steg i detta arbete har varit att införa ett ökat resultatfokus. Under kvartalet etablerades en ny marknadsorganisation för Pilum Envipower. Den är uppdelad i tre regioner där chefen för varje region har fått ett tydligt resultat- och marknadsansvar. Vi har också förstärkt koncernens gemensamma säljteam med en erfaren teknisk säljare.

För att vässa och samordna koncernen ytterligare infördes i juli en gemensam ledningsgrupp för Pilum Industrifilter och Pilum Envipower bestående av mig själv, Roy Jonebrant, CFO, Anders Danielsson, service, Joel Jorup, försäljning och Per Bjärkby, teknik. Fler gemensamma stödfunktioner till dotterbolagen har också kommit på plats för en effektivare resursanvändning inom koncernen.

Vad gäller resultatet för perioden januari till september redovisar vi en lägre omsättning jämfört med föregående år. Det beror framförallt på att vi haft en lägre omsättning inom Pilum Industrifilter. Resultatet för perioden belastas också av de engångskostnader om 13 Msek som redovisades för årets första sex månader. Att kostnaderna var av engångskaraktär och att vi nu ser förbättrade förutsättningar på marknaden med ett växande antal offertförfrågningar gör att jag trots allt ser med tillförsikt på framtiden.

Det gör givetvis också det faktum att Pilum under kvartalet tecknade en strategisk order på en stor sinterfilteranläggning till SSAB:s masugn i Luleå. Det är mycket glädjande att vi tack vare Pilum Industrifilters gedigna processkunnande i kombination med vårt nära samarbete med producenten Herding GmbH Filtertechnik i Tyskland fått detta förtroende från SSAB. Det totala ordervärdet uppgår till 71,8 Mkr, inkl tilläggsorder i oktober på 3,8 Mkr, vilket kommer lyfta våra intäkter under första halvåret 2015.

SSAB-ordern är särskilt intressant ur en teknisk synvinkel eftersom den sätter en ny utsläppsstandard för stålindustrin såväl nationellt som internationellt. Anläggningen bygger på den senaste sinterfiltertekniken som kommer att klara en emissionsgräns på 2mg/Nm3, vilket kan jämföras med att dagens tillståndskrav på 5 mg/Nm3. Ordern visar på en successiv förändring vad gäller företagens vilja att välja den senaste tekniken för att minska sina utsläpp och vi märker redan nu av ett positivt eko bland andra företag.

Vår strategi att fokusera verksamheten på projekt, service och ombyggnationer inom rökgasrening och stoftavskiljning ligger fast. Vi står väl rustade för att vända bolagen inom koncernen till en lönsam tillväxt genom att ta tillvara på de förbättrade förutsättningarna i marknaden. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att investeringar inom industriell miljövård har långa ledtider. Våra insatser kommer successivt få resultateffekt.

Finansiell kalender
28 januari 2015, Bokslutskommuniké 2014
7 maj 2015, Delårsrapport Januari - Mars 2015
7 maj 2015, Årsstämma

Rapporten i sin helhet bifogas.

Borås den 6 november 2014

Pilum AB (publ)

Per-Ove Jönsson
Styrelseordförande

Christian Baarlid

Johan Hernmarck

Anne Årneby

Marianne Lilja Wittbom

Gunnar Andersson
Styrelseledamot

Frågor kring rapporten besvaras av:
Christian Baarlid
VD/CEO
christian.baarlid@pilum.se

Pilum AB (publ)
Skaraborgsvägen 21
Tel: 033- 20 64 30. Fax: 033- 20 64 39

Org nr. 556556-8325

www.pilum.se
E-post: info@pilum.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Pilum Delårsrapport Q3 2014.pdf

Om Pilum
Pilum är leverantör av kompletta system, komponenter och service inom industriell miljövård med fokus på hantering och rening av gas och luft. Kunderna återfinns huvudsakligen bland svenska och nordiska industri- och kraftvärmeföretag. Pilum AB (publ) är listat på NASDAQ OMX First North Premier. Erik Penser Bankaktiebolag är Certified Adviser.

pilum_q3_2014_141106.pdf