Kvartalsmeddelelse Q3: De gode takter fra første halvår fastholdes

I forbindelse med regnskabet for første halvår 2014 kunne cBrain glæde sig over en særdeles tilfredsstillende udvikling med en pæn vækst og en god indtjening.

cBrain kan i forbindelse med kvartalsmeddelelsen for tredje kvartal notere, at den positive udvikling er fastholdt, hvor fortsat salg til eksisterende kunder, omfattende både softwarelicenser og serviceydelser, samt en række vigtige nye aftaler med bl.a. IT-Universitet, Dansk Socialrådgiverforening, Det Grønlandske Selvstyre og Energistyrelsen, betyder en fortsat vækst og en pæn indtjening.

Justering af forventninger
For regnskabsåret 2014 udmeldte cBrain i starten af året en forventning om et uændret omsætningsniveau og en positiv indtjening. På baggrund af den positive udvikling i første halvår samt den gode start på andet halvår, opjusterede cBrain i starten af oktober sine forventninger til en omsætningsvækst på 15-20% samt en indtjening (EBT) på ca. 15% for regnskabsåret 2014.

I forbindelse med opjusteringen i oktober noteres det:

cBrains leverancer består af softwarelicenser og timeydelser, og ved årets start har cBrain budgettet med en givet split mellem softwarelicenser og timeydelser i forbindelse med selskabets leverancer, baseret på erfaringer fra tidligere år.

Når det nu er muligt at opnå en højere omsætning end oprindeligt forventet, skyldes det en fortsat pæn ordreindgang, samtidig med at softwarelicenser kommer til at udgøre en større del af salget i 2014 end forventet. Det er derfor muligt at øge omsætningen med de eksisterende timeressourcer.

Når splittet mellem softwarelicenser og timeydelser ændres, skyldes det at F2-standardproduktet og F2-udvidelsesmoduler bliver stadig nemmere at implementere og tage i brug, hvorfor F2-leverancerne kræver færre timer.

Forventningen til omsætningsvækst og indtjening er behæftet med en sædvanlig usikkerhed. Dette skyldes, at en stor del af cBrains leverancer er baseret på længerevarende projekter, hvor projekter indtægtsføres i takt med at leverancen gennemføres. Forhold, som løbende påvirkes af kundens ønsker til tidsplan samt adgang til timeressourcer i form af medarbejdere både hos cBrain og hos den enkelte kunde.

Der er ikke indtruffet forhold siden udmeldingen i starten af oktober, hverken i relation til cBrains ordreindgang eller i relation til de aktuelle leverancer, som ændrer selskabets opjusterede forventninger til regnskabsåret.

cBrains vækstplan
cBrain udvikler og markedsfører software, som hjælper kunderne med at understøtte og digitalisere forretnings- og vidensprocesser.

cBrain har særlig fokus på de offentlige kunder, hvor markedet for løsninger til digital forvaltning er stort og voksende. cBrain estimerer således, at det marked, som selskabet retter sig mod i Danmark, repræsenterer en årlig omsætning på over en milliard kroner, og at det danske marked udgør 2-3% af de samlede europæiske marked.

cBrain leverer softwareløsninger dels i form af standardsystemet F2, og dels i form af kundetilpassede løsninger, som markedsføres under navnet M4. Begge typer af løsninger er baseret på cBrains egenudviklede bibliotek af softwarekomponenter.

cBrains vækstplan er baseret på standardproduktet F2, og det er cBrains strategi at bygge en stærk hjemmemarkedsposition som leverandør til den danske centraladministration, og at bruge denne referenceposition til at etablere en international afsætningskanal baseret på samarbejdspartnere, som leverer F2 som en cloud service (Software-as-a-Service).

F2-Produktet
F2 repræsenterer en ny type standardsoftware: et komplet produktionssystem til brug for offentlig forvaltning.

F2 understøtter således alle de daglige opgaver hos en offentlig myndighed, herunder både sagsbehandling og specielle forvaltningsmæssige forretningsgange som forelæggelse og bestillinger, formel og uformel kommunikation, samarbejde, vidensdeling, dokumenthåndtering samt journalisering og arkivering.

F2 anvendes i dag af departementerne i 9 danske ministerier, herunder Statsministeriet, samt en række styrelser, institutioner og kommuner. Udenrigsministeriets hjemmetjeneste har i dag 1.000 brugere på F2, og cBrain hjælper for tiden Udenrigsministeriet med at implementere F2 hos yderligere 1.000 brugere på ministeriets ca. 100 internationale lokationer.

Ved hjælp af F2 kan en myndighed digitalisere alle arbejdsgange og reelt arbejde papirløst, med adgang for alle brugere uanset om de er på kontoret eller rejser, samtidig med at et antal traditionelle IT-løsninger (eksempelvis dokumentsystem, sagsystem, intranet, intern mail etc) ofte bliver elimineret og lukket ned, når myndigheden indfører F2. Det giver markante og målbare produktivitetsgevinster, øget transparens og ikke mindst øget brugertilfredshed, samtidig med at det reducerer de løbende IT-omkostninger. På den baggrund har F2-produktet opnået en pæn succes i den danske centraladministration.

I dag består F2 af et basisprodukt samt ca. 25 udvidelsesmoduler, som kunderne kan tilkøbe. cBrain videreudvikler løbende både basisproduktet og udvidelsesmoduler, og alle cBrains kunder opgraderer jævnligt deres F2-løsning til en ny version, typisk en gang om året, idet alle cBrains kunder har et softwareabonnement, som giver adgang til de nye versioner.

cBrain løbende udvikler nye udvidelsesmoduler. Specielt investerer cBrain udviklingsressourcer indenfor 2 nye strategiske produktområder:

Procesunderstøttelse
cBrain har inden for de sidste år investeret en betydelig del af sine udviklingsressourcer i udvikling nye moduler og funktionalitet, som understøtter individuelle processer, herunder selvbetjening og integration til andre systemer.
Det er cBrains vurdering, at ikke mindst en række af disse nye moduler gør F2-produktet særlig attraktivt for styrelser og institutioner i centraladministrationen, og at den stigende succes, som cBrain har noteret hos netop styrelser og institutioner, bl.a. kan tilskrives disse nye moduler.
cBrain investerer fortsat betydelige ressourcer indenfor dette område, og selskabet forventer løbende at kunne annoncere en række nye moduler, som yderligere vil styrke F2-produktets konkurrenceevne.

Myndighedssamarbejde
Som et nyt produktområde er cBrain begyndt at investere i udvikling af F2-moduler, som understøtter kommunikation og samarbejde mellem forskellige myndigheder.
I takt med at F2 bliver stadig mere udbredt, bliver cBrain leverandør til flere myndigheder inden for samme koncern, hvor eksempelvis departementet samt en eller flere styrelser anvender F2. I den forbindelse noterer cBrain en stigende efterspørgsel efter løsninger, som binder koncernens myndigheder tættere sammen, herunder bl.a. muligheden for digitalt at dele sager og dokumenter, formel og uformel kommunikation, understøttelse af tværgående processer samt styring af arbejdsopgaver på tværs af myndigheder.

Med henblik på at understøtte eksport af F2 har cBrain viderudviklet F2, således at brugeren online kan skifte mellem forskellige sprog, samtidig med at nye sprogversioner kan tilføjes og vedligeholdes uden ændring af standardproduktet.

F2 er indtil videre oversat til engelsk og tysk, og Udenrigsministeriet, som har medarbejdere med forskellig nationalitet, er den første myndighed, der anvender sprogversionering i F2.

Det danske marked
Som led i selskabets vækstplan søger cBrain at etablere en stærk hjemmemarkedsposition med særlig fokus på offentlig sektor, og cBrain har som mål at blive en af de foretrukne og førende leverandører til den danske centraladministration.

På det danske marked har cBrain i første omgang haft fokus på ministeriernes departementer, men cBrain har gennem de sidste år udbygget F2 med en række moduler, som gør det muligt at understøtte sagsspecifikke processer og selvbetjening uden at ændre standardproduktet.

Produktudvidelsen har gjort det muligt for cBrain at markedsføre F2-produktet til styrelser og institutioner, som i de kommende år forventes at investere kraftigt i en yderligere digitalisering. Det er derfor også med stor tilfredshed, at cBrain kan notere et pænt antal vundne udbud netop indenfor dette segment.

I første halvår kunne cBrain således annoncere nye F2-aftaler med Erhvervsstyrelsen og Statsforvaltningen, og i andet halvår har cBrain indtil videre annonceret nye F2-aftaler med IT-universitet, det Grønlandske Selvstyre og Energistyrelsen.

Udenfor centraladministrationen har cBrain i år endvidere annonceret aftaler med Lægeforeningen og Dansk Socialrådgiverforening, som begge indfører både F2-produktet og cBrains M4-platform, hvor M4-platformen understøtter særlige behov i forbindelse med medlemsadministration, herunder bl.a. medlemsopkrævning, kursusadministration og selvbetjening for medlemmer.

I efteråret har cBrain oplevet en særlig interesse for en række nye udvidelsesmoduler, som selskabet har udviklet til brug for digital post, hvilket hænger sammen med at det fra den 1. november 2014 er det lovpligtigt for alle borgere over 15 år at have en digital postkasse til post fra det offentlige. De nye F2-moduler, som bl.a. understøtter integrationer til de offentlige CPR og CVR-registre, eBoks samt Strålfors fjernprint, gør det nemt for myndighedens brugere at kommunikere digitalt med borgere og virksomheder, fordi digital post tilbydes som fuldt integreret funktionalitet i F2.

Foreløbige erfaringer viser, at de myndigheder, som indfører digital post med F2, kan opnå markante besparelser, og cBrain har da også gennemført en række målrettede tiltag med henblik på at markedsføre de nye moduler. Hele den seneste udgave af cBrains nyhedsmagasin (cView) er således dedikeret til emnet digital post.

Internationalt
cBrain vurderer, at den offentlige sektor i store dele af verden, ligesom i Danmark, efterspørger software, som kan understøtte en effektivisering af den offentlige sektor, herunder ikke mindst en effektivisering af de interne arbejdsgange med henblik på at spare resourcer samt øge kvalitet og transparens i arbejdet.

Det er samtidig cBrains vurdering, at med F2 står selskabet i en unik situation, hvad angår muligheden for at blive en eksportvirksomhed, dels i kraft af markante kundereferencer og dels i kraft af en betydelig "first-mover fordel" i relation til både produktdesign, funktionalitet og teknologi (herunder cloud-teknologien).

cBrains internationale strategi tager således udgangspunkt i at bruge den danske referenceposition som udgangspunkt for etablering af en international afsætningskanal baseret på samarbejdspartnere, som leverer F2 som en cloud service (Software-as-a-Service). Parallelt med kanalopbygningen arbejder cBrain direkte mod et antal potentielle offentlige kunder i udlandet med henblik på at få de første lokale referencekunder:

DVZ
Internationalt var det en milepæl for cBrain, da cBrain i juli kunne annoncere en cloud partner aftale med DVZ (Datenverarbeitungszentrum Mecklenburg-Vorpommern GmbH) i den tyske delstat Mecklenburg- Vorpommern. Aftalen betyder, at DVZ kan tilbyde F2 til sine kunder som en cloud service. F2 software cloud'en (Software-as-a-Service) kommer til at køre hos DVZ i Schwerin, hvor den bliver installeret i et såkaldt "sikkert miljø", hvilket er afgørende for at kunne levere til den tyske forvaltning.
Installationen af F2 hos DVZ i Schwerin forløber planmæssigt, og i forbindelse med et arrangement på den danske ambassade i September, hvor den danske Handelsminister Mogens Jensen bød velkommen, annoncerede direktionen fra DVZ den kommende F2 Cloud for et antal indbudte topledere fra den tyske centraladministration. Dette har åbnet et antal nye salgssager med potentielle tyske kunder.

Demonstrationsprojekter
cBrain har i efteråret indgået aftaler med flere udenlandske ministerier omkring demonstrationsprojekter, hvor formålet er at undersøge og demonstrere, om F2 kan understøtte myndighedernes behov og arbejdsgange, samt at give lokale brugere mulighed for selv at afprøve F2. Det er for cBrain et vigtigt skridt på vejen mod de første udenlandske kunder, at selskabet nu får mulighed for at afteste F2 i direkte samarbejde med lokale myndigheder

Per Tejs Knudsen, CEO

Anne Dorthe Hermansen, ir@cbrain.dk, + 4540118608