Episurfs unika teknik uppmärksammas i tidskriften Insikt

I senaste numret av Insikt skriver tidskriften om Episurf Medicals vd Nina Bake och bolagets unika teknik för behandling av smärtsamma ledskador. I oktober publicerade MedTech Magazine ett reportage om steget till Stockholmsbörsen och internationaliseringsplanerna.

Utdrag ur Insikt:

"För Episurf hägrar en global marknad med enorm utvecklingspotential”

”Nu får vi bollen att rulla på de marknader vi initialt valt, bygger relationer, knyter till oss distributörer och utvecklar vår egen säljstyrka som finns i rätt nätverk och känner ortopeder lokalt. Vi är mycket ute på mässor och konferenser.”

Vad får ni för mottagande?
– Bra, tekniskt sett är det här ett mycket enkelt ingrepp. Men individanpassning inom ortopedi är ganska nytt. Vi är först i världen med att skräddarsy implantat för reparation av begränsade ledskador. I dag används proteser och implantat som är standardiserade. Här tror jag vi får se en stor förändring inom fem till tio år.”

Länk till artikeln: http://bit.ly/1qr1cY9

Utdrag ur MedTech Magazine:

"Nina Bake styr strategiskt. Destination – världen”

”Innovationen med produkten är metoden att göra den individualiserad. Coatingen snabbar på läkprocessen och osseointegrationen med den omkringliggande vävnaden. Läkningen tar mellan fyra och sex veckor, ungefär samma tid som det tar för operationssåret att läka.

”Metoden går egentligen att använda på alla leder, det är bara utvecklingshastigheten och efterfrågan som styr”, förklarar Nina Bake.”

Länk till artikeln: http://bit.ly/1tfInHk

Om Episurf Medical
Episurf Medical arbetar för att erbjuda människor med smärtsamma ledskador ett aktivare och friskare liv genom att tillgängliggöra minimalt invasiva samt skräddarsydda behandlingsalternativ. Episurf Medicals individanpassade implantat Episealer® och kirurgiska borrmallar Epiguide® utvecklas för behandling av lokala broskskador i leder. Med hjälp av Episurf Medicals μiFidelity® system ska implantaten kostnadseffektivt kunna anpassas till respektive persons unika skada för optimal passform och minimalt ingrepp.

Episurf Medical har huvudkontor i Stockholm, Sverige. Aktien (EPIS B) är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. Mer information finns på bolagets hemsida: www.episurf.com

För mer information, vänligen kontakta:
         Nina Bake, vd Episurf Medical
         Tel: +46 (0) 736-125 563