1.-3. kvartalsrapport 2014 - Nykredit Realkredit-koncernen

Kvartalsrapport - Nykredit Realkredit-koncernen
1. januar - 30. september 2014

Koncernchef Michael Rasmussen siger i en kommentar til 1.-3. kvartalsrapporten
Vores grundlæggende forretning udvikler sig godt og bedre end forventet. Der er en vækst i toplinjen på 11%, omkostningerne falder mere end planlagt, og nedskrivningerne er lavere end forventet. Samlet set betyder det, at resultatet før skat og ekskl.
beholdningsindtjening og swaps er godt 1 mia. kr. højere end oprindeligt forventet og ca. 0,6 mia. kr. højere end de opjusterede forventninger efter 1. kvartal.

Set i lyset af, at det nuværende lavrentemiljø forventes at være langvarigt, har vi besluttet at anlægge en mere forsigtig vurdering af Nykredits swapforretninger. Det påvirker reguleringerne af renteswaps og dermed resultatet. Periodens samlede resultat før skat i 1.-3. kvartal udgjorde således 1.550 mio. kr. mod 2.058 mio. kr. i samme periode sidste år.

Vores arbejde med den nye strategi er i kvartalet kommet godt fra start. Totalkredit har i dag markedets laveste priser på realkredit på næsten alle produkter, og vi ser fortsat vækst i Totalkredit-samarbejdet samtidig med, at antallet af kunder, som bruger Nykredit som daglig bank, stiger. Men vi er først lige begyndt. Vi har sat en lang række initiativer i gang, både nye produkter og services, som vi løbende vil præsentere i de kommende måneder.

Nykredit Realkredit-koncernens resultat før skat blev 1.550 mio. kr.

• Nykredit Realkredit-koncernens resultat før skat udgjorde 1.550 mio. kr. mod 1.361 mio. kr., eksklusive reklassifikation af avance ved salg af strategiske aktier på 697 mio. kr. i 1.-3. kvartal 2013.
  • Basisindtægter af forretningsdrift steg med 11% til 8.488 mio. kr. i forhold til 1.-3. kvartal 2013.
  • Driftsomkostninger faldt med 13% til 3.740 mio. kr. i forhold til 1.-3. kvartal 2013.
  • Omkostningsprocenten, eksklusive afskrivninger på distributionsrettigheder i 1.-3. kvartal 2013, blev reduceret fra 50,7 til 44,1.
  • Værdiregulering af renteswaps blev en udgift på 1.993 mio. kr., hvoraf 632 mio. kr. var en effekt af et fald i renteniveauet. Den øvrige værdiregulering på knap 1,4 mia. kr. skyldes en mere forsigtig vurdering af kundernes fremtidige økonomiske situation.
    Det skal ses i sammenhæng med en forventning om fortsat lav vækst, inflation og rente i Europa.
  • Nedskrivninger på udlån faldt med 9% og udgjorde 1.457 mio. kr., svarende til en nedskrivningsprocent på 0,12.
  • Resultat før skat i 2014, ekskl. værdireguleringer af swaps og beholdningsindtjening, forventes i niveauet 3.250-3.750 mio. kr.
    Niveauet skal ses i lyset af en positiv udvikling i den underliggende forretningsdrift. I forhold til forventningen ved årets begyndelse er der tale om en stigning på ca. 1 mia. kr. og ca. 0,6 mia. kr. i forhold til de opjusterede forventninger i rapporten for 1. kvartal 2014.
Nykredit Realkredit-koncernen
Udvalgte regnskabsposter

Mio. kr. 1.-3. kvartal
1.-3. kvartal
Ændring
Året
Basisindtægter af forretningsdrift 8.488 7.678 11 10.439
Basisindtægter i alt 6.276 6.843 -8 9.298
Driftsomkostninger og afskrivninger, ekskl. særlige værdireguleringer
     3.740

4.286

5.829
Basisindtjening før nedskrivninger 2.511 2.611 -4 3.251
Nedskrivninger på realkreditudlån 1.338 1.275 5 2.415
Nedskrivninger på bankudlån 119 329 -64 349
Beholdningsindtjening ekskl. reklassifikation af avance ved salg af strategiske aktier

1.190
Resultat før skat ekskl. reklassifikation af avance ved salg af strategiske aktier
1.550

1.361

1.217
Resultat før skat 1.550 2.058 -25 1.914

Egentlig kernekapitalprocent (tidligere kernekapitalprocent ekskl. hybrid kernekapital)
15,6

17,0

15,8

Kontakt
Koncernchef Michael Rasmussen, koncerndirektør, Søren Holm eller Kommunikation på tlf. 44 55 14 72/20 46 16 65.

Nykredit Realkredit-koncernen - 1.-3. kvartalsrapport 2014 - 06 11 2014.pdf