C-RAD AB – Koncern Delårsrapport jan - sept 2014

• Nettoomsättning: Jan–Sept 34,6 (28,2) MSEK, +23 %
  • Orderingång: Jan–Sept 43,8 (31,9) MSEK, +37 %
  • Rörelseresultat: Jan–Sept -8,3 (-17,6) MSEK
  • Resultat per aktie: Jan–Sept -0,09 (-0,96)
  • Skandionkliniken,  Nordens första klinik för protonterapi valde C-Rad
  • Order av nio system från Tyskland
  • Första ordern från ett betydelsefullt universitetssjukhus i UK avseende ett Catalystsystem
  • Framgångsrik presentation av C-RAD på ASTRO-mötet

Kommentar från Tim Thurn, CEO:

“Under tredje kvartalet fortsatte vi att göra goda framsteg mot våra mål för 2014. Med avseende på finanserna låg orderingången under de tre första kvartalen i linje med förväntningarna, med en ökning om 37 % jämfört med samma period förra året. Den huvudsakliga drivkraften var försäljningsaktiviteterna inom positioneringsprodukterna, vilka ökade med 59 %. Som ett resultat av detta har bruttovinsten  ökat med 8 %, från 54 %  2013 till 62 % 2014.  Vi har höga förväntningar på det fjärde kvartalet, vilket vanligtvis är årets starkaste kvartal.

Intäkterna på 34,6 MSEK var lägre än förväntat under årets första tre kvartal, även om de steg med 23 % jämfört med förra året. Detta berodde främst på att orderingången var svagare än förväntat under andra kvartalet, särskilt med avseende på tre försenade projekt i den tyskspråkiga regionen. Dessutom har ett viktigt Catalyst HD project, som var planerat under Q3 inte levererats på grund av utestående produktregistrering. Dessa två poster påverkade Q3´s intäkter och kassaflöde. Kassaflödet ligger annars i linje med förväntningarna, då de flesta kunder fakturerades i slutet av tredje kvartalet.

Orderingången från serviceverksamheten, som stod för 10 % av den totala orderingången under tredje kvartalet, förväntas fortsätta växa. Vår internationella serviceorganisation har stärkts ytterligare. Serviceorganisationen för vårt asiatiska distributörsnätverk har nu blivit fullt upplärd och kan ge teknisk service på samma nivå som i vår centrala serviceorganisation. Vi kommer därmed att sälja servicekontrakt i denna region från början av nästa år.

De tyskspråkiga länderna utvecklades till den starkaste regionen överlag under de första tre kvartalen, med en total orderingång på 10 MSEK.

Vår amerikanska säljorganisation, som har omstrukturerats och stärkts efter att vårt tidigare säljpartnerskap med Scandidos avslutats, fortsätter att leverera enastående resultat. Under tredje kvartalet fördubblades orderingången i regionen jämfört med 2013. Detta berodde till stor del på introduktionen av Catalyst HD, en ny produkt som utvecklats specifikt för att möta USA-marknadens krav på stereotaktiska behandlingar och behandlingar med stereotaktisk strålkirurgi. Resultaten visar ett denna produkt togs emot väl, och vi anser att den har stor potential att göra bra ifrån sig på denna stora och aktiva marknad.

Project GEMini™ reorganiseras nu efter att Kristoffer Maad lämnade C-RAD i september. Jag är tillförordnad CEO för dotterbolaget

C-RAD Imaging och ansvarig för produktens kommersiella implementering.  Gunnar Norberg har tagit över ansvaret för den tekniska projektledningen. GEMini har i kliniska tester visat framgångsrika resultat som ligger i linje med förväntningarna, och marknadens intresse kvarstår. Vi fortsätter därför på samma spår och fokuserar på OEM-kunder samt kliniska kunder.

C-RAD utsågs även av Skandionkliniken i Uppsala, Nordens första klinik för protonterapi , för leveransen av ytskanningslösningar inom patientpositionering, rörelseövervakning och respiratorisk gating (andningsanpassad strålbehandling). Upphandlingen omfattar system i fyra rum med en option på ytterligare två rum, eller över 4 MSEK. En konkurrent har lämnat in ett överklagande. Tidpunkten för domstolsbeslutet är oviss och ligger bortom vår kontroll.

Överlag står C-RADs team – både inom utveckling och försäljning – väl rustade för att hantera ett spännande och starkt fjärde kvartal. "

About C-RAD

C-RAD develops new and innovative solutions for the use in advanced radiation therapy. The company group of C-RAD offers products and solutions for patient positioning, tumor localization and radiation treatment systems. End users are radiation therapy clinics worldwide. All product development is conducted in three fully owned subsidiaries; C-RAD Positioning AB, C-RAD Imaging AB and C-RAD Innovation AB. C-RAD Imaging AB is located in Östersund while the other companies are located in Uppsala. Numbers of employees are currently 28 people. The activities in C-RAD AB originate from research and development at the Karolinska Institutet in Solna. Sales of the company’s first product, the C-RAD SentinelTM, started in 2007. Cooperation agreements have been signed with the Swedish company Elekta, the US company Varian  and the Belgian company IBA. C-RAD is represented by distributors specialized in radiation therapy on major markets. C-RAD has founded three companies for direct sales, C-RAD Incorporated in the US, C-RAD GmbH in Germany and C-RAD WOFE in China. C-RAD has invested in 29 % of the laser company Cyrpa and with an option to acquire the remaining 71 %. C-RAD AB is since March 2010 listed at Nasdaq Omx First North Premier. Erik Penser Bankaktiebolag is appointed as C-RAD’s Certified Adviser.

For more information on C-RAD, please visit www.c-rad.com.

For further information:

Tim Thurn, CEO C-RAD AB, Phone +46-18-666931, E-mail investors@c-rad.com