Norvestia osakkaaksi Ideaniin

Helsinki, Suomi, 2014-11-10 12:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Lehdistötiedote                 Norvestia Oyj                                                                10.11.2014 klo 13.00

Norvestia osakkaaksi Ideaniin

Norvestia on ostanut 24,6 %:n osuuden Idean Enterprises Oy:stä. Ideanin yrittäjät jatkavat enemmistöomistajina (75,4 %). Omistajien tavoitteena on kehittää Ideanista maailman johtava käyttäjäkokemuksen suunnitteluyritys.

Idean kääntää huipputekniikan positiiviseksi käyttäjäkokemukseksi – maailmanlaajuiset kasvunäkymät erinomaiset

Vuonna 1999 perustettu Idean on suomalainen digitaalisten palveluiden ja käyttökokemusten suunnitteluun erikoistunut luova suunnittelutoimisto. Idean tuottaa asiakkailleen kilpailuetua luomalla vetovoimaisia digitaalisia palveluita, joiden tavoitteena on tehdä käyttäjälleen teknologiasta helppokäyttöistä ja mielekästä. Yrityksellä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet.

Ideanin vuoden 2014 liikevaihdon arvioidaan olevan yli 13 miljoonaa euroa ja tuloksen selvästi positiivinen, kasvua vuodesta 2013 noin 60 prosenttia. Liikevaihdosta puolet tulee Yhdysvalloista. Idean on ensimmäinen suomalainen palvelumuotoiluyritys, joka on tehnyt läpimurron Piilaksossa. Yhtiön asiakkaita ovat muun muassa LG, IBM ja HP.

”Ideanin osaaminen, tarjonta ja prosessit on hiottu viime vuosina hyvään kuntoon. Nyt on kasvun aika. Vuonna 2014 olemme avanneet kolme uutta toimistoa Yhdysvalloissa. Haluamme kasvaa ripeästi, kannattavasti ja uhraamatta ainutlaatuista kulttuuriamme. Luomamme vision tueksi löysimme Norvestian, joka täytti kaikki asettamamme kriteerit erinomaisesti. Norvestia on meille enemmän partneri kuin sijoittaja”, kertoo Ideanin toimitusjohtaja Risto Lähdesmäki.

”Idean on erinomainen esimerkki suomalaisesta huippuosaamisesta, jota on ennakkoluulottomasti lähdetty viemään Suomen rajojen ulkopuolelle. Nopea kasvu ja maailman johtavat yhtiöt asiakkaina ovat upea työnäyte siitä, kuinka palvelualaa voidaan kansainvälistää oikealla asenteella”, toteaa Norvestian teollisuussijoituksista vastaava johtaja Juha Mikkola, joka toimii jatkossa Ideanin hallituksen jäsenenä.

Lisätiedot:

-Norvestia / Senior Investment Director Juha Mikkola, puh. +358 50 590 0522

-Idean / Toimitusjohtaja Risto Lähdesmäki, puh. +1 650 353 8158

Norvestia

Helsingin pörssissä listatun Norvestia Oyj:n tytäryhtiön, Norvestia Industries Oy:n tavoitteena on tehdä pitkäaikaisia sijoituksia listaamattomiin yrityksiin. Norvestian teollisuussijoitustoiminnan perustana on olla muiden pääomistajien kanssa aktiivinen sijoittaja, joka toiminnallaan nostaa kohdeyritysten arvoa. Sijoitukset ovat pitkäaikaisia eikä niistä irtautumiselle määritellä tiukkaa aikarajaa. Norvestian teollisuussalkkuun kuuluvat Ideanin lisäksi Coronaria Hoitoketju, Miltton Group, Aste Holding ja Polystar Instruments. Lisäksi yhtiöllä on sijoituksia pääomarahastoissa.

www.norvestia.fi

Idean

Idean on suomalainen digitaalisten palveluiden ja käyttäjäkokemusten suunnitteluun erikoistunut yritys, jonka asiakkaat ovat alojensa johtavia toimijoita Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa. Ideanin suunnittelemia palveluita käyttävät sadat miljoonat ihmiset eri puolilla maailmaa. Ideanin vuoden 2013 liikevaihto oli 8,3 miljoonaa euroa, josta noin puolet tuli kansainvälisiltä markkinoilta. Idean toimii Helsingissä, Tampereella, Kaliforniassa Palo Altossa, San Franciscossa ja Los Angelesissa sekä Teksasissa Austinissa. Yritys työllistää yhteensä yli 140 henkeä.

www.idean.fi