Delårsrapport for 1.-3. kvartal 2014

Solid vækst og stærke marginer

København, 2014-11-12 08:11 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Nr. 25/2014

ISS (ISS.CO, ISS DC), en af verdens førende facility services-leverandører, har offentliggjort delårsrapport for 1.-3. kvartal 2014:

Hovedpunkter

• Solid organisk vækst på 2,4% i 1.-3. kvartal (2013: 4,1%) og 2,4% i 3. kvartal (2013: 5,2%).
  • Stærk driftsmarginal på 5,3% i 1.-3. kvartal (2013: 5,3%) og 6,4% i 3. kvartal (2013: 6,3%).
  • Korrigeret for frasalget af aktiviteterne inden for skadedyrsbekæmpelse i 2013 steg driftsmarginalen år til dato fra 5,2% i 2013 til 5,3% i 2014.
  • Stærk cash conversion over de seneste 12 måneder på 97% (2013: 109%) som følge af fortsat fokus på likviditet i hele koncernen.
  • Resultat før goodwillnedskrivninger/amortiseringer og nedskrivninger af varemærker og kundekontrakter steg til DKK 1.210 mio. i 1.-3. kvartal (2013: DKK 726 mio.).
  • Implementeringen af de strategiske initiativer, herunder kundesegmentering og centralisering af indkøb, forløber planmæssigt og understøtter marginudviklingen.
  • Emerging markets udgør 24% af koncernens samlede omsætning (2013: 23%) og præsterede en organisk vækst på 10% (2013: 11%) og en driftsmarginal på 6,1% i 1.-3. kvartal (2013: 6,1%). Vesteuropa præsterede flad organisk vækst i et vanskeligt marked (2013: 5%) og en driftsmarginal på 5,7% i 1.-3. kvartal (2013: 5,4%).
  • Omsætningen fra Integrated Facility Services-kontrakter steg 9% (valutakorrigeret) i 1.-3. kvartal til DKK 16,5 mia., svarende til 30% af den samlede omsætning (2013: 26%).
  • Af væsentlige nye IFS-kontrakter indgået i 3. kvartal kan nævnes Bankia og Aller. IFS-segmentet omfatter Global Corporate Clients, hvor omsætningen steg 4% (valutakorrigeret) i 1.-3. kvartal.
  • ISS er ved at etablere et EMTN-program, der skal sikre selskabet øget fleksibilitet til at opnå refinansiering på obligationsmarkedet, når det anses for relevant. Markedsføringen over for europæiske investorer begynder om kort tid, og en obligationsrefinansiering vil muligvis følge, afhængigt af markedsforholdene.
  • Forventningerne til organisk vækst, driftsmarginal og cash conversion for regnskabsåret 2014 er uændrede i forhold til de niveauer, der blev udmeldt i delårsrapporten for 1. halvår.

Jeff Gravenhorst, Group CEO, ISS A/S, udtaler:

“ISS har leveret solide resultater for 3. kvartal, og vi har fortsat vores lønsomme vækst i det attraktive globale facility services-marked.

I et ellers svagt makroøkonomisk klima har vi opnået solid organisk vækst understøttet af stærke driftsresultater i emerging markets og en øget omsætningsandel fra IFS-kontrakter, som nu udgør 30% af koncernens samlede omsætning. Vi har i 3. kvartal indgået større kontrakter med bl.a. Bankia, Vattenfall, Aller, Det Norske Forsvar og Molson Coors.

Vores fokus på lønsomme kontrakter kombineret med implementeringen af vores strategiske initiativer, som f.eks. kundesegmentering, centralisering af indkøb, outsourcing af forretningsprocesser og frasalg af ikke-kerneaktiviteter, har bidraget til endnu et kvartal med stærke driftsmarginaler.

Selvom vi forventer, at markedsvilkårene, især i Europa, fortsat vil være udfordrende i resten af 2014 og i begyndelsen af 2015, har vi tillid til vores evne til at skabe organisk vækst, stærke driftsmarginaler og god cash conversion.”

Lord Allen of Kensington Kt CBE              Jeff Gravenhorst

Bestyrelsesformand                                        Group CEO

Telekonference
ISS afholder telekonference den 21. November 2014 kl. 10.00 dansk tid. Præsentationsmaterialet vil blive gjort tilgængeligt online forud for telekonferencen, som afholdes på engelsk.

Link: http://inv.issworld.com/events.cfm

Opkaldsoplysninger:

Danmark: 35 44 55 79
Storbritannien: +44 203 364 5373
USA: +1 855 753 2237

Pressehenvendelser
Manuel Vigilius, Global Media Relations Manager, +45 38 17 64 04

Investorhenvendelser
Martin Kjær Hansen, Investor Relations Manager, +45 38 17 64 31

Om ISS
ISS-koncernen blev grundlagt i København i 1901 og er vokset til at være en af verdens førende Facility Services-virksomheder. ISS tilbyder en bred vifte af ydelser, herunder: Cleaning services, catering, security services, property services og support services samt facility management. ISS’ globale omsætning udgjorde DKK 78,5 mia. i 2013, og ISS har flere end 520.000 medarbejdere og lokale aktiviteter i mere end 50 lande i Europa, Asien, Nordamerika, Latinamerika og Stillehavsområdet og betjener tusindvis af kunder i både den private og offentlige sektor. For yderligere oplysninger om ISS-koncernen, gå til www.issworld.com.

ISS A/S, ISIN DK 0060542181,
ISS Global A/S, ISIN XS0206714247

ISS AS Q3 2014, 12112014.PDF ISS Selskabsmeddelelse nr. 25 - Q3 2014 Kvartalsrapport (DK), 12112014.pdf