Optionsrätt med Athera kommer inte att utnyttjas efter förändring av Boehringer Ingelheims FoU-strategi - kliniska utvecklingen av Atheras antikropp fortsätter som planerat

STOCKHOLM - Den 12 november, 2014. Athera Biotechnologies AB, ett av Karolinska Development ABs portföljbolag, meddelade idag att Boehringer Ingelheim International GmbH inte kommer att utnyttja sin optionsrätt att licensiera Atheras antikropp, avsedd för behandling av hjärt-kärlsjukdomar. Boehringer Ingelheims beslut togs till följ av ändrad strategi inom forskning och utveckling. Atheras pågående kliniska utvecklingsprogram med den helt humana antikroppen PC-mAb påverkas inte av uppsägningen av avtalet.

Atheras helt humana monoklonala antikropp PC-mAb är avsedd för behandling av patienter med hjärt-kärlsjukdom som löper en ökad risk för sekundära komplikationer och dödsfall. Boehringer Ingelheims beslut att säga upp optionsavtalet tas som en följd av beslut om nytt fokus i bolagets FoU-strategi. Atheras pågående fas I-studie med PC-mAb kommer att genomföras som planerat och medfinansiering av framtida utvecklingskostnader genom EUs FP7-program CARDIMMUN påverkas inte av Boehringer Ingelheims beslut.

"Boehringer Ingelheims gedigna erfarenhet och tillgång till resurser inom det kardiovaskulära området har väsentligt bidragit till den framgångsrika utvecklingen av PC-mAb till klinisk utvecklingsfas. Vi kommer nu att fortsätta arbetet inom EUs FP7-projekt CARDIMMUN, med målet att generera ”proof-of-activity” data och Athera inleder nu processen med att finna en ny strategisk partner för de senare faserna av den kliniska utvecklingen samt för kommersialisering", säger Carina Schmidt, VD för Athera Biotechnologies.

Notera: Karolinska Development AB äger 65% av Athera Biotechnologies vilket inkluderar indirekt ägande genom KCIF Co-Investment Fund KB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carina Schmidt, VD, Athera Biotechnologies AB
Tel: +46 (0)76 193 81 90, e-mail: c.schmidt@athera.se

Bruno Lucidi, VD, Karolinska Development AB
Tel: +46 (0)72 245 9892, e-mail: bruno.lucidi@karolinskadevelopment.com

TILL REDAKTÖRERNA

Om Athera Biotechnologies AB

Athera är ett bioteknikföretag med unik kompetens kring immunologiska orsaker till åderförkalkning, den inflammatoriska process som leder till hjärtkärl-sjukdom. Bolagets ledande produktkandidat PC-mAb befinner sig i klinisk utveckling. PC-mAb är avsedd för behandling av patienter med hjärt-kärlsjukdom som löper en ökad risk för sekundära komplikationer och dödsfall. Den pågående fas I-studien kommer att inkludera upp till 48 friska frivilliga försökspersoner som ges singeldos i ett eskalerande schema för att undersöka läkemedlets säkerhetsaspekter och utförs i Uppsala av CTC Clinical Trial Consultants AB. Athera har dessutom utvecklat ett biomarkör-baserat test – CVDefine® kit. Låga nivåer av biomarkören, anti-PC, är förknippade med ökad risk för framtida hjärt-kärlsjukdom och skulle i framtiden kunna användas för att identifiera vilka patienter som kan dra nytta av Atheras nya terapi. Framtida utvecklingskostnader för bolagets antikroppsterapi kommer att medfinansieras av EU:s sjunde ramprogram för forskning (FP7), inom projektet CARDIMMUN. Projektet har en total budget på nära 8 miljoner euro och kommer att bedrivas under tre år, med fokus på de viktigaste prekliniska aktiviteterna och att visa ”proof-of-activity” i kliniska studier för denna nya kardiovaskulära behandling. CARDIMMUN-konsortiet består av Athera, Leiden University Medical Center (LUMC), Åbo PET-centrum (Åbo universitet), CTC Clinical Trial Consultants AB och Smerud Medical Research AS. För mer information, besök www.athera.se.

Om Karolinska Development AB
Karolinska Developments mål är att skapa värde för patienter, forskare, investerare och samhället genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till differentierade produkter som kan säljas eller utlicensieras. Affärsmodellen är att SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna som har potential att tillgodose medicinska behov UTVECKLA innovationer till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås samt KOMMERSIALISERA innovationer genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Ett exklusivt “deal flow”-avtal med Karolinska Institutet Innovations AB, i kombination med andra samarbetsavtal med ledande universitet, ger ett kontinuerligt flöde av innovationer. För mer information: www.karolinskadevelopment.com.

Karolinska Development är noterat på NASDAQ OMX (KDEV). Karolinska Development kan vara skyldig att offentliggöra informationen i detta dokument i enlighet med lagen om handel med finansiella instrument.

Optionsrätt med Athera kommer inte att utnyttjas efter förändring av Boehringer Ingelheims FoU-strategi.pdf