WEST: Nytt avtal med Seamless kring mobila betaltjänster

Seamless dotterbolag, SEQR Nordics AB, (”Seamless”) har tecknat avtal med West International om att erbjuda WestInt kortterminaler till detaljhandelsföretag. I dessa terminaler integreras den mobila betaltjänsten SEQR med förbetalda mobiltjänster. Dessutom kommer man också kunna genomföra vanliga kortbetalningar. Första steget i samarbetet innebär att Seamless beställer kortterminaler och tjänster till ett värde som överstiger 2,5 Mkr.

SEQR (se•cure) gör det möjligt för alla som har en smartphone att t.ex. betala i butik och restaurang direkt i mobilen. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen, skanna en QR-kod vid kassan och godkänna betalningen med sin PIN-kod. Snabbt, säkert och enkelt.

I det nya samarbetet kommer West att anpassa WestInt kortterminaler så att dessa på ett enkelt sätt kan hantera SEQR och förbetalda mobiltjänster tillsammans med vanliga kortbetalningar. Kortterminalerna skall användas på utvalda europeiska marknader med start i Sverige och Danmark. Leveranserna av utrustningen i den första beställningen kommer i huvudsak att genomföras under det fjärde kvartalet 2014.

"Seamless är en ledande global leverantör av teknik för distribution av förbetalda mobiltjänster sedan mer än ett decennium och vår mobila betalningslösning SEQR är den mest använda i butiker och på webben i Europa. Samarbetet med West förenklar för våra handlare då vi kan erbjuda dem en lösning där allting kan integreras i samma terminal”, säger Seamless CEO Peter Fredell.

Flera betalsätt i en kortterminal ökar nyttan för både kund och butik. Tjänsterna bidrar till att öka trafiken i butiken och antalet lojala kunder. När kunderna har fler betalalternativ ökar också antalet genomförda köp.

”Detta är en mycket spännande affär med stor potential mellan två innovativa företag. West fokuserar på att leverera lösningar som innebär att våra kunder kan ta betalt oavsett betalmedel. Efterfrågan på lösningar för mobilbetalningar ökar kraftigt och avtalet med Seamless innebär att vi stärker vår position som en ledande leverantör nästa generations betalinfrastruktur”, säger Sten Karlsson, vd West International AB.

För ytterligare information kontakta:

Sten Karlsson, vd West International AB
Mobil: 070-555 6065