ZetaDisplay: Delårsrapport januari - september 2014

• EBITDA uppgick till -3,6 (-3,8) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -5,8 (-6,2) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,50 (-0,53) SEK

Viktiga händelser efter periodens utgång

• Tecknar avtal med Kjell & Company
  • Förlängt samarbetet med finsk servicestationskedja
  • Avtal inom fast-food med ordervärde 20 MSEK
  • Styrelseledamöter förvärvar aktier i bolaget

Kommentar från koncernchef Leif Liljebrunn
Bolaget har i de två senaste kvartalen haft förskjutningar i ett antal kundprojekt. Som en följd av detta minskade företagets omsättning i Q3 med 23 % i jämförelse med motsvarande kvartal förra året. De försenade kundprojekten kommer att utlevereras i Q4. Därför förväntar vi oss en positiv utveckling för detta kommande kvartal. Vidare kan vi konstatera att företagets effektiviseringsprogram, med målsättningen att sänka kostnaderna med drygt 8 MSEK, ger de effekter som vi räknat med.

Bruttomarginalen ökade till 72 (60) %, vilket är resultatet av stigande andel tjänster av den totala omsättningen. Denna utveckling ger bolaget en långsiktig stabil intäktsström och skapar dessutom en djupare relation med kunderna. Trenden har pågått ett antal år och vi räknar med att den kommer att fortsätta. Under den senaste 12-månadersperioden ökade bland annat licensintäkterna med 22 %.

Vi har under ett antal år stärkt oss som leverantör till bilbranschen. I kvartalet tecknades licensavtal med ytterligare ett bilmärke. Denna gång med Skoda på den norska marknaden. Vi förväntar oss att avtalet skall ge effekter även på övriga länder där vi finns representerade. Efter kvartalets utgång skrev bolaget ett avtal med fast-food kedjan Hesburger. Detta skedde efter tester som pågått i kvartalet. Ordervärdet är initialt värt 20 MSEK under rullande 12 månader och avser utrullning till kedjans egenägda restauranger i Finland. Bara på den finska marknaden har vi idag totalt sett närmare 1.000 restauranger som använder våra lösningar.

Vid frågor kontakta:

ZetaDisplay AB (publ)
CEO Leif Liljebrunn
E-mail: leif.liljebrunn@zetadisplay.com

Om ZetaDisplay

ZetaDisplay är en ledande leverantör av Digital Signage till större kedjor inom detaljhandels- och servicebranschen på den europeiska marknaden. Huvudkontoret finns i Sverige och försäljningskontor finns i Danmark, Norge, Finland, Estland och Holland. Aktien handlas sedan april 2011 på NASDAQ OMX First North Premier, med kortnamnet ZETA. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag. Mer information finns på http://www.zetadisplay.com

Om Digital Signage och multikanalkommunikation

ZetaDisplay definierar Digital Signage som system för reklam, profilering och butikskommunikation som förmedlar ljud, bild och film i anslutning till butik och i offentlig miljö. Ett svenskt namn för Digital Signage är digital butikskommunikation. Lösningar baserade på digitala bildskärmar är en stor del av marknaden, men utvecklingen går mot att utnyttja fler digitala kanaler för att kommunicera kunderbjudanden och annan information. Det handlar om lösningar, som integreras med sociala medier och webbplatser, och appar för smarta mobiltelefoner och surfplattor vilka skapar interaktivitet med kunden. Utvecklingen går också mot att integrera lösningar med butikskedjans kassasystem för automatisk prisuppdatering och automatiskt byte av budskap på de digitala bildskärmarna.

Delårsrapport januari-september 2014.pdf