Isabella Cabral avaa UPM:n Bioforum-näyttelytilan Töölönlahdella

(UPM, Helsinki, 18.11.2014 klo 10.30) - UPM avaa uudenlaisen Bioforum-näyttelytilan pääkonttorinsa yhteyteen Helsingin Töölönlahdella. Näyttelytilan avaa brasilialaisen Isabella Cabralin näyttely “Worlds apart, united in wood.”

Bioforum-näyttelyiden avulla halutaan herätellä yleisöä tarkastelemaan ympäristöään uudella tavalla ‒ aivan kuten UPM on lähtenyt uudistamaan metsäteollisuutta ja kehittämään perinteisten metsäteollisuuden tuotteiden rinnalle uusiutuvia biomateriaaleja: puupohjaisen dieselin, puumuovikomposiitteja ja biokemikaaleja.

”Biotalouden uusia tuotteita kehittävänä yhtiönä haluamme tuoda Bioforumiin nähtäväksi jotakin, mikä voi toimia joko kulttuurisen tai kaupallisen inspiraation lähteenä. Olemme erityisen ylpeitä siitä, että Bioforumin ensimmäinen taiteilija on juuri Isabella Cabral, jonka teoksissa puu on keskeinen inspiraation lähde”, toteaa UPM:n brändi- ja viestintäjohtaja Elisa Nilsson.

”Bioforum on tila sekä kulttuurille että kaupallisille innovaatioille. Taidetta tullaan esittelemään sen eri muodoissa niin kotimaisesta kuin kansainvälisestä näkökulmasta. Sisällöissä ja teemoissa painotetaan Biofore-kontekstia, luontoyhteyttä, aitoa innovaatiota sekä kansainvälistä vuorovaikutusta”, jatkaa Elisa Nilsson.

UPM:lle rooli taiteen väittäjänä on tuttu, sillä se on jo pitkään toiminut kulttuurisäätiönsä kautta taiteen tukijana.

”Yhtiön kotimaisten ja kansainvälisten yritysvieraiden lisäksi toivotamme näyttelyihin tervetulleiksi kaikki pääkaupunkiseudun asukkaat sekä tietysti kaikki muut alueella vierailevat. Haemme Bioforumissa aktiivista vuorovaikutusta kaikkien sidosryhmiemme kanssa”, Elisa Nilsson sanoo.

Näyttelyn avaa Isabella Cabral

Isabella Cabralin maalaukset vievät katsojan Brasilian vesiltä Suomen pohjoisiin metsiin, ja jokaisella puunkappaleella on tarina kerrottavana. Fennica-sarjan teoksille taiteilija on antanut suomalaisittain tuttuja nimiä kuten Väinämöinen, Aino, Urho, Tarmo ja Sisu. Rio Negro -sarjan puunkappaleet ovat muun muassa hajonneiden veneiden laudoituksen kirkkaanvärisiä kappaleita.
Monilahjakas Isabella Cabral on väitellyt arkkitehtuurista Brasiliassa ja opiskellut maalausta ja taidehistoriaa Brasiliassa ja Ranskassa. Hänen töitään on aiemmin ollut esillä Ahvenanmaalla, Ruotsissa, Ranskassa ja Brasiliassa. Cabral asuu nykyisin osittain Suomessa.

Näyttely on avoinna yleisölle 19.11.–14.12.2014 ke–pe 12–18, la 12–16, su 12–18. Suljettu 27.11. ja 6.12.–7.12. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Lisätietoja antaa:  Elisa Nilsson, Brändi- ja viestintäjohtaja, UPM, puh. 040 500 3150

Tutustu Isabella Cabraliin ja näyttelyyn Youtubessa.

Lue lisää Bioforumista ja Isabella Cabral Elisa Nilssonin blogista.

UPM, Media Desk
ma-pe klo 9-16
media@upm.com
www.twitter.com/UPM_News
www.facebook.com/UPMGlobal

Bioforum
UPM:n Bioforum on huippuarkkitehtuuria edustava näyttelytila UPM:n Biofore Talossa Töölönlahdella, Helsingissä. Bioforum on tila sekä kulttuurille että kaupallisille innovaatioille. Tilassa tullaan näkemään kotimaista ja kansainvälistä taidetta, muotoilua ja arkkitehtuuria, UPM:n omia näyttelyitä. Tulevissa näyttelyissä on esillä sekä yksittäisiä taiteilijoita että teoksia yhtiön omista kokoelmista. Näyttelyiden ja tapahtumien kautta UPM haluaa avata uuden näkökulman yritysten, yhteiskunnan ja suuren yleisön vuorovaikutukseen. www.bioforum.upm.fi

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 21 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

Isabella Cabral
UPM:n Bioforumin ensimmäisessä näyttelyssä “Worlds apart, united in wood” puu on keskipisteessä. Brasilialaisen Isabella Cabralin Fennica-sarjassa aiheena on koivu, Rio Negrossa vanhojen puuveneiden palaset.

”Fennica edustaa sitkeyttä, Rio Negro joustavuutta. Minusta on upeaa tuoda ne yhteen, samaan näyttelyyn Bioforumissa, joka ei ole museo eikä galleria vaan jotain aivan muuta”, sanoo Isabella Cabral.

”Pidän koivusta, se on kaunis puu. Eikä koivu ole oikeasti valkoinen, vaan täynnä värejä. Ainossa on itse metsästä ottamani tuore pala koivua, joka osoittautui kirkkaan vihreäksi sisältä. Kuivuessaan puusta tulee ruskeaa.”

”Rio Negro taas sai alkunsa siitä, että löysin Brasiliassa palan venettä ‒ kauniin, sinisen palasen. Aloin kerätä veneiden palasia, jotka olivat hyvin värikkäitä. Veneet on voitu maalata moneen kertaan, joten palasista voi kuoria esiin eri kerroksia.”

Isabella Cabral on ennenkin kuvannut hyvin arkisia aiheita. Valokuvantarkoissa öljymaalauksissa puunkappaleet, viinipullon korkit, lusikat ja pullat kasvavat jättikokoon, jolloin katsoja voi tarkastella kohteita uudella tavalla ja luoda niistä oman tarinansa.

”Yksinkertaisista asioista tulee monimutkaisia, kun niitä tarkastelee pitkään”, Cabral toteaa.

Isabella Cabral on väitellyt arkkitehtuurista Brasiliassa ja opiskellut maalausta ja taidehistoriaa Brasiliassa ja Ranskassa. Hänen töitään on aiemmin ollut esillä Ahvenanmaalla, Ruotsissa, Ranskassa ja Brasiliassa. Cabral asuu nykyisin osa-aikaisesti Suomessa ja suurimman osan ajastaan Pariisissa.

Rio Negron merellinen teema sopii Cabralille erityisen hyvin, sillä hän on sukua Pedro Álvares Cabralille, portugalilaiselle merenkulkijalle ja tutkimusmatkailijalle, joka nousi ensimmäisenä eurooppalaisena maihin Brasiliassa.

Isabella Cabralin CV:
Professor at School of Arts, 1999–2001, University of São Paulo/Brazil
Post-Doctorate in Arts, 1999–2001, School of Arts, University of São Paulo, Brazil
Digital Images, 1997–1998, Ecole Nationale Supèrieure des Arts Décoratifs, Paris, France
Art History, 1997–1998, Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Paris, France
Phd in Architecture, 1996, Department of Architecture, University of São Paulo, Brazil
Painting, 1990–1996, Atelier Hermelindo Fiaminghi, São Paulo, Brazil
Master in Architecture, 1989, Department of Architecture, University of São Paulo, Brazil

Isabella Cabral (kuvaaja Irmeli Jung)

ISABELLA-839 - copie sans tapie_RGB.jpg