2014 nr. 14 - Delårsrapport for 3. kvartal 2014

Markedet er udfordrende

Bygge- og anlægsbranchen er fortsat kendetegnet ved svage markedsvilkår. Det danske VVS-marked er i årets 3 første kvartaler faldet med 2% i forhold til sidste år, men faldet er aftagende. Prognoserne for den fremtidige markedsudvikling er usikre. Markedsudviklingen medfører et fortsat pres på indtjeningen i Danmark.

Industrien i Danmark har vist beskeden fremgang. Væksten på de europæiske nærmarkeder er vigende, hvilket fremadrettet kan få indflydelse på det danske marked. Stålmarkedet er fortsat udfordrende, hvilket fører til en presset indtjening. I 3. kvartal 2014 har stålpriserne dog stabiliseret sig, om end på et lavere niveau end sidste år.

De østeuropæiske markeder har gennem året vist moderat vækst, idet krisen i Ukraine har haft en afdæmpende effekt. Det tyske marked har over årets 3 første kvartaler udviklet sig fladt.

For årets 3 første kvartaler realiserede Sanistål en omsætning på 3.259 mio. kr. mod 3.209 mio. kr. i samme periode 2013. Omsætningsfremgangen er resultat af et fortsat arbejde med målrettede salgsindsatser.

Sanistål har i kvartalet introduceret StockMaster som et nyt salgstiltag. Konceptet bygger på lagerautomater til optimering af industrivirksomhedernes interne processer. StockMaster er blevet godt modtaget hos kunderne, som ser et potentiale for øget effektivitet.

Omkostningerne har gennem de 3 første kvartaler af 2014 udviklet sig positivt i forhold til omsætningen. Udviklingen omkostningerne er resultatet af en gennemført tilpasning af omkostningsstrukturen til den forventede markedsudvikling samt løbende effektivisering.

Den primære drift (EBIT) for årets 3 første kvartaler udgjorde 46 mio. kr. mod 62 mio. kr. i samme periode sidste år.

Forventningerne til årets resultat af primær drift (EBIT) fastholdes i intervallet 70 til 100 mio. kr. Resultatet forventes at blive i den lave ende af intervallet, idet stålpriserne mod forventning ikke er øget i 2. halvår 2014.

Finansielle hovedpunkter

2014 – 3. kvartal

• Resultatet af primær drift (EBIT) for 3. kvartal 2014 udgjorde 18 mio. kr. mod 31 mio. kr. i samme periode sidste år.
  • Omsætningen i kvartalet udgjorde 1.107 mio. kr. mod 1.097 mio. kr. i same periode sidste år.
  • Bruttoavanceprocenten udgjorde 25,1% i kvartalet mod 26,1% for samme periode sidste år.

2014 – 1.- 3. kvartal

•  Resultatet af primær drift (EBIT) for årets 3 første kvartaler af 2014 udgjorde 46 mio. kr. mod 62 mio. kr. i samme periode sidste år.
  • Omsætningen udgjorde 3.259 mio. kr. mod 3.209 mio. kr. i samme periode sidste år. Omsætningsstigningen er resultat af det fortsatte arbejde med målrettede salgsindsatser.
  • Bruttoavanceprocenten blev i perioden reduceret til 25,5% mod 26,2% I samme periode sidste år, hvilket kan tilskrives de udfordrende markedsvilkår og udviklingen i stålpriserne.
  • Omkostningsprocenten udgjorde 22,9% mod 23,1% i samme periode sidste år.
  • Egenkapitalen blev forøget med 19 mio. kr. i perioden og udgjorde 730 mio. kr. pr. 30. september 2014 svarende til en soliditetsgrad på 25,9%.

2014 – Forventninger

•  Saniståls forventninger til årets resultat af primær drift (EBIT) fastholdes og forventes at udgøre mellem 70 og 100 mio. kr. Resultatet forventes at blive i den lave ende af intervallet, idet stålpriserne mod forventning ikke er øget i 2. halvår 2014.

2014 nr. 14 - Delårsrapport for 3. kvartal 2014.pdf