Østjydsk Bank A/S - Periodemeddelelse for 3. kvartal 2014

Periodemeddelelse for 3. kvartal 2014

Bestyrelsen for Østjydsk Bank A/S har i dag behandlet og godkendt periodemeddelelsen for 3. kvartal 2014.

Periodemeddelelsen viser blandt andet følgende:

• Resultat før kursreguleringer og nedskrivninger blev i 3. kvartal 2014 på 32,8 mio. kr., og i 1.-3. kvartal på 60,8 mio. kr.

• Nedskrivningerne udgjorde i 3. kvartal 30,3 mio. kr. og i 1. – 3. kvartal 264,3 mio. kr.
  • Resultatet før skat blev i 3. kvartal 2014 på 3,3 mio. kr. og i 1. – 3. kvartal -194,9 mio. kr.
  • Nedbringelsen af balancen fortsatte i 3. kvartal, og herunder blev udlånene reduceret og indlånene forøget.
  • Kapitalprocenten udgjorde ultimo september 2014 10,7 %, hvilket er 2,2 procentpoint under det af Finanstilsynet fastsatte solvenskrav på 12,9 %.
  • Bankens egentlige kernekapitalprocent udgjorde ultimo september 2014 4,6 % og er dermed over lovens minimumskrav på 4 %.
  • Likviditetsoverdækningen udgjorde ultimo september 2014 102 %.
  • Banken fastholder forventningerne om at opnå et resultat før kursreguleringer og nedskrivninger i niveauet 80-90 mio. kr. for hele 2014.

”Vi har i 3. kvartal fortsat arbejdet med at gennemføre de aktiviteter, som er indeholdt i vores genopretningsplan, og som skal sikre den nødvendige styrkelse af vores kapitalgrundlag. Blandt andet har vi efter kvartalets udløb solgt DLR-aktier, som vil betyde en forøgelse af vores solvensprocent. Ligeledes pågår der som tidligere udmeldt en struktureret proces, der skal afdække, hvilken vej vi skal forfølge for at sikre den bedst mulige fremtid for banken. Vi håber fortsat at kunne informere om status på denne proces senere på året.

Vi har også i kvartalet været ramt af de markedsmæssige udfordringer i dansk landbrug, og dette kombineret med den igangværende oprydningsproces på kreditsiden har medført et øget behov for nedskrivninger”, udtaler Max Hovedskov.

Eventuelle spørgsmål til denne periodemeddelelse kan rettes til undertegnede på tlf. 96684220.

Ø S T J Y D S K   B A N K   A / S

Max Hovedskov