TILLVÄXT STOCKHOLM SKA PLACERA STOCKHOLM BLAND TOPP FEM AV EUROPAS FINANSCENTRUM INOM FEM ÅR

Stockholm den 20 november, 2014 - Stockholm rankas i dag som Nordens ledande finanscentrum. Ur ett europeiskt perspektiv ligger Stockholm på nionde plats. Givet förutsättningarna är det inte tillräckligt bra.

Det slår Nasdaq Stockholm och Stockholms Handelskammare fast i rapporten ”Tillväxt Stockholm – Det finansiella ekosystemet som tillväxtmotor”.  Rapporten har tagits fram med stöd av Mannheimer Swartling och Vinge, och genomförts av McKinsey & Company.

”Finanssektorn är viktig för hela den svenska ekonomin. Den fyller en grundläggande funktion för att finansiera tillväxt. Mätt i BNP är Norden och Baltikum storleksmässigt nummer fem i Europa, Nasdaq Nordic är den femte största europeiska börsoperatören. I och med det tycker jag att en rimlig målsättning är att Stockholm ligger bland topp fem även vad gäller hur vi rankas som finanscentrum”, säger Magnus Billing, vd Nasdaq Stockholm.

Små och medelstora bolag som genererar majoriteten av nya arbetstillfällen är, i likhet med större bolag, beroende av en väl utvecklad finanssektor för sin tillväxt.

’Stockholm utgör en tredjedel av den svenska ekonomin och fungerar som en tillväxtmotor för hela landet men brister i att marknadsföra sina styrkor. Internationellt ledande finanscentrum arbetar aktivt med att utveckla och marknadsföra den egna finanssektorn och stärka dess konkurrenskraft på sikt. För att inte hamna på efterkälken måste ett sådant arbete sättas i gång för Stockholm’, säger Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare.

För att uppnå målsättningen föreslås särskilt att dessa frågor ska belysas:

• Hur marknadsförs Stockholm som ett ledande finanscentrum
  • Hur säkerställs att huvudkontor, innovationskraft och arbetstillfällen stannar i Stockholm
  • Hur utvecklar vi Stockholms infrastruktur

Under arbetet med rapporten har McKinsey & Company gjort ett gediget arbete med att belysa hur finanssektorn bidrar till den reella ekonomin och en referensgrupp med hög senioritet och erfarenhetsnivå har konsulterats.

’Dialogen med olika aktörer i branschen har varit givande, och en förutsättning för att sätta igång den här typen av initiativ, men för att nå målet måste fler aktörer involveras. Ikväll kommer finansmarknadsminister Per Bolund och fd näringsminstern Annie Lööf kommentera rapporten på Börsforum, det är en riktigt bra start på detta arbete”, säger Magnus Billing.

Snabbfakta om rapporten:

1. Finanssektorn är genom sin storlek av betydelse för Sverige, trots att den i ett internationellt perspektiv utgör en relativt liten del av ekonomin. Sektorn står idag för cirka 5 procent av Sveriges BNP-bidrag och två procent av sysselsättningen.

2. Finanssektorn är en viktig motor för tillväxt i ekonomin som helhet, bland annat genom att den konsumerar mångmiljardbelopp årligen, till exempel IT- och telekomtjänster till ett värde av mer än 30 miljarder kronor under 2013.

Rapporten kommer att publiceras på nasdaqomx.com/tillvaxtstockholm under dagen.

About Nasdaq Group

Nasdaq (NASDAQ: NDAQ) is a leading provider of trading, exchange technology, information and public company services across six continents. Through its diverse portfolio of solutions, Nasdaq enables customers to plan, optimize and execute their business vision with confidence, using proven technologies that provide transparency and insight for navigating today’s global capital markets. As the creator of the world’s first electronic stock market, its technology powers more than 70 marketplaces in 50 countries, and 1 in 10 of the world's securities transactions. Nasdaq is home to more than 3,500 listed companies with a market value of over $8.8 trillion and more than 10,000 corporate clients. Nasdaq Copenhagen, Nasdaq Helsinki, Nasdaq Iceland, Nasdaq Riga, Nasdaq Stockholm, Nasdaq Tallinn, Nasdaq Vilnius, Nasdaq Clearing and Nasdaq Broker Services are respectively brand names for the regulated markets of Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nasdaq OMX Helsinki Ltd., Nasdaq OMX Iceland hf., Nasdaq OMX Riga, AS, Nasdaq OMX Stockholm AB, Nasdaq OMX Tallinn AS, AB Nasdaq OMX Vilnius, Nasdaq OMX Clearing AB, Nasdaq OMX Broker Services AB. Nasdaq Nordic represents the common offering by Nasdaq Copenhagen, Nasdaq Helsinki, Nasdaq Iceland and Nasdaq Stockholm. Nasdaq Baltic represents the common offering by Nasdaq Tallinn, Nasdaq Riga and Nasdaq Vilnius. To learn more, visit www.nasdaq.com/ambition or www.nasdaqomx.com.”

Cautionary Note Regarding Forward-Looking Statements

Information set forth in this communication contains forward-looking statements that involve a number of risks and uncertainties.  Nasdaq cautions readers that any forward-looking information is not a guarantee of future performance and that actual results could differ materially from those contained in the forward-looking information.  Such forward-looking statements include, but are not limited to, statements about our capital return initiatives.  Forward-looking statements involve a number of risks, uncertainties or other factors beyond Nasdaq’s control.  These factors include, but are not limited to, Nasdaq’s ability to implement its strategic initiatives, economic, political and market conditions and fluctuations, government and industry regulation, interest rate risk, U.S. and global competition, and other factors detailed in Nasdaq’s filings with the U.S. Securities and Exchange Commission, including its annual reports on Form 10-K and quarterly reports on Form 10-Q.  Nasdaq undertakes no obligation to publicly update any forward-looking statement, whether as a result of new information, future events or otherwise.

Media Relations Contact:

Christina Malmberg Hägerstrand