NEO INDUSTRIAL OYJ:N JOHDON OSAVUOTINEN SELVITYS AJALTA 1.1. - 20.11.2014

NEO INDUSTRIAL OYJ               PÖRSSITIEDOTE              20.11.2014 klo 14.00

NEO INDUSTRIAL OYJ:N JOHDON OSAVUOTINEN SELVITYS AJALTA 1.1. - 20.11.2014

Neo Industrialin liikevaihto ajalla 1.1. – 30.9.2014 oli 63,3 miljoonaa euroa (68,3 miljoonaa euroa 1.1. - 30.9.2013). Liiketulos oli 0,9 miljoonaa euroa (0,1).

Keuruun tehtaalla 2011 tapahtuneen konerikon pitkään kestäneet neuvottelut vakuutusyhtiön kanssa saatiin päätökseen helmikuussa 2014. Vakuutuskorvaus vastasi vuoden 2011 tilinpäätöksessä huomioitua 0,8 miljoonan euron varausta.

Kaapelitoimialan rahoitusneuvottelut saatiin  päätökseen ja uusi pitkäaikainen rahoitussopimus allekirjoitettiin maaliskuussa. Ratkaisussa korvattiin vanhat lyhytaikaiset lainat pitkäaikaisilla lainoilla ja samalla mahdollistui käyttöpääomarahoituksen kasvattaminen kahdella miljoonalla eurolla. Rahoitussopimuksen ehtoihin sisältyy kaapelitoimialan taloudellisia kovenantteja. Lisäksi varojen käyttö ja jakaminen edellyttävät rahoittajan suostumusta.

Kuitu Finland Oy:n konkurssipesän huhtikuussa 2013 vireille laittama kanne, jossa vaadittiin Neo Industrial Oyj:tä maksamaan konkurssiin menneen tytäryhtiö Avilon Fibres Oy:n tehdaskiinteistön kauppaan liittyvä omavelkaisen takaussopimuksen kohteena oleva velka kertaluonteisena korvauksena, hylättiin Pirkanmaan käräjäoikeudessa 17.3. 2014. Kanteen vireille laitettaessa jäljellä ollut 5,0  miljoonan euron velka, lisättynä rakennuskustannusindeksillä, erääntyy maksettavaksi vuonna 2010 solmitun sopimuksen alkuperäisen 25 vuoden maksuaikataulun mukaisesti. Kuitu Finland Oy:n konkurssipesä ei ole jättänyt valituskirjelmää määräajassa ja siten Pirkanmaan käräjäoikeuden antama päätös on lopullinen ja lainvoimainen. Käräjäoikeuden päätös vastaa Neo Industrialin tulkintaa sopimuksesta eikä siten vaikuta tase-arvoihin.

Syyskuussa pidetty ylimääräinen yhtiökokous valtuutti hallituksen esityksen mukaisesti yhtiön hallituksen päättämään osakeannista. Hallitus voi valtuutuksen perusteella päättää osakeannista suunnatusti eli osakkeenomistajien etuoikeudesta poiketen. Valtuutuksen perusteella voidaan antaa enintään 5.000.000 uutta B-osaketta. Valtuutus on voimassa 5 vuotta yhtiökokouksen päätöksestä. Osakeantivaltuutus ei kumoa aikaisemmin annettuja osakeantivaltuutuksia.

Lokakuussa yhtiö tiedotti Reka Kumi Oy:n koko osakekannan ostosta ja kutsui yhtiökokouksen koolle. Kauppaan liittyi Neo Industrialin rahoituksen järjestely ja uuden pääoman kerääminen suunnatulla osakeannilla. Koko järjestely oli ehdollinen 3.11.2014 pidettävän ylimääräisen yhtiökokouksen hyväksynnälle.  Kokonaisjärjestelyyn liittyvä rahoituksen järjestely ei toteutunut Neo Industrial Oyj:n ennakoimalla tavalla kaikilta osin, mistä johtuen 13.10.2014 tiedotettu kokonaisjärjestely viivästyy tai voi jäädä toteutumatta kokonaan tai osittain. Tästä syystä Neo Industrial Oyj:n hallitus peruutti 3.11.2014 koolle kutsutun ylimääräisen yhtiökokouksen.

Neuvottelut Neo Industrial Oyj:n rahoituksen järjestämisestä jatkuvat.

KAAPELITOIMIALA

Kaapelitoimialan liikevaihto ajalla  1.1. – 30.9.2014 oli 63,3 miljoonaa euroa (68,3). Vertailuvuoden lukuihin sisältyy 2,8 miljoonaa euroa keväällä 2013 myytyjen Venäjän tuotantoyhtiöiden liikevaihtoa. Liiketulos oli 1,7 miljoonaa euroa (1,4).

Katsauskaudella (1.1. – 20.11.2014) Reka Kaapeli Oy:n päämarkkina-alueella Pohjoismaissa myyntivolyymit olivat kokonaisuutena edellisvuoden tasolla. Aluekohtaisia eroja oli kuitenkin paljon. Venäjän myyntivolyymit olivat edellisvuotta selkeästi alhaisempia.

Raaka-ainemetalleista alumiinin hinta nousi ja kuparin hinta laski hieman katsauskaudella. Muovien maailmanmarkkinahinnat laskivat lievästi. Valuuttakurssien vaikutukset tasoittivat heiluntaa.

Toimialan osakkuusyhtiön Nestor Cables Oy:n liikevaihto ajalla 1.1. – 30.9.2014 oli 25,9 miljoonaa euroa (21,3). Liiketulos oli positiivinen ja edellisvuotta parempi.

RISKIT JA LIIKETOIMINNAN EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Neo Industrialin rahoitusriskejä ovat valuutta-, korko-, hyödyke-, maksuvalmius-, luotto- ja sijoitustoiminnan markkinariskit. Rahoitusriskejä ja niiden suojaustoimenpiteitä on kuvattu tarkemmin viimeisimmän tilinpäätöksen liitetiedoissa. Yhtiön tulevaisuuden riskitekijät liittyvät sen toimialayhtiöiden liiketoiminnan kehitykseen. Kansainvälisen talouden ja rahoitusmarkkinoiden epävarma tilanne muodostaa riskin konsernin rahoituksen järjestämisessä.

Neo Industrialin maksuvalmiustilanne on kireä. Maksuvalmiuden varmistamiseksi yhtiö tehostaa käyttöpääoman hallintaa  ja neuvottelee muutoksia maksuehtoihin sekä sopimuksiin.

Kaapelitoimialan liiketoiminnan merkittävimmät riskit liittyvät markkinatilanteen kehittymiseen, raaka-aineiden ja valuuttojen hintavaihteluihin sekä käyttöpääoman hallintaan eri tilanteissa. Suurten kausivaihtelujen aikana tavarantoimittajien maksuehdot vaikuttavat olennaisesti kykyyn rakentaa riittävät varmuusvarastot kilpailukykyisen toimitusajan varmistamiseksi.

LÄHIAJAN NÄKYMÄT

Kaapelitoimialan näkymät heikentyivät vuoden 2013 aikana ja tämä vuosi on jatkunut kokonaisuutena edellisvuoden tasolla. Rakentamisen piristymistä Pohjoismaissa ei ole vielä näköpiirissä. Sähköverkon rakentamisen odotetaan kuitenkin kasvattavan maakaapelointi-investointeja jakeluvarmuuden parantamiseksi. Kaapelitoimialan liikevaihto 2014 tulee olemaan lähellä vuoden 2013 tasoa. Kaapelitoimialan liiketuloksen uskotaan olevan positiivinen.

Maksuvalmius ja kasvun rahoittaminen ovat edelleen erityisen huomion kohteena. Rahoitus- ja maksuehtoneuvottelujen lisäksi toimenpiteinä ovat varastojen kiertoa tehostavat toimenpiteet ja pääoman vapauttaminen omaisuuseristä.

Tiedot ovat tilintarkastamattomia.

Neo Industrial on siirtynyt julkaisemaan kolmen ja yhdeksän ensimmäisen kuukauden osalta arvopaperimarkkinalain 2 luvun 5c §:n mukaiset johdon osavuotiset selvitykset osavuosikatsausten sijaan.

Hyvinkäällä 20.11.2014

Neo Industrial Oyj

Lisätietoja:
Jari Salo, toimitusjohtaja, puh. 020 720 9196
Sari Tulander, talousjohtaja, puh. 020 720 9192

Tämän katsauksen kannanotot, jotka eivät koske jo toteutuneita tosiasioita, ovat tulevaisuutta koskevia arvioita. Tällaisia arvioita ovat esimerkiksi odotukset, jotka koskevat markkinoiden kehittymistä, kasvua ja kannattavuutta koskevat odotukset sekä lausumat, joissa esiintyy sana ”uskoa”, ”olettaa”, ”tulevat” tai muu vastaava ilmaisu. Koska nämä arviot perustuvat tämänhetkisiin suunnitelmiin ja arvioihin, ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä, jotka saattavat johtaa siihen, että todelliset tulokset poikkeavat olennaisesti niitä koskevista kannanotoista.

Tällaisia tekijöitä ovat mm. 1) toimintaedellytykset, kuten esim. tuotannon jatkuva onnistuminen ja siitä saatava tehokkuushyöty, tuotantopanosten saatavuus ja kustannukset, uusien tuotteiden kysyntä, edellytysten muuttuminen koskien pääoman saantia hyväksyttävillä ehdoilla; 2) alan olosuhteet, kuten esim. tuotteiden kysynnän voimakkuus, kilpailutilanne, konsernin tuotteiden vallitsevat ja tulevat markkinahinnat ja niitä koskevat hinnoittelupaineet, konsernin asiakkaiden ja kilpailijoiden taloudellinen tilanne, kilpailijoiden mahdolliset uudet kilpailevat tuotteet ja 3) yleinen taloudellinen tilanne, kuten esim. konsernin maantieteellisten päämarkkina-alueiden taloudellinen kasvu tai valuuttakurssien ja korkotason muutokset.

www.neoindustrial.fi

Neo Industrial Oyj:n strategiana on investoida pääasiassa teollista liiketoimintaa harjoittaviin ja keskenään synergiaetuja tarjoaviin yrityksiin. Yhtiön tavoitteena on kehittää ostettuja yrityksiä aktiivisella omistajuudella ja luoda niihin lisää arvoa. Tuottoa sijoitukselle syntyy osinkona ja arvonnousuna. Neo Industrialin B-osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä päämarkkinalla. Neo Industrialin toimiala on kaapeliteollisuus.