Delårsrapport för perioden januari-september 2014

Stockholm, 2014-11-21 06:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

• Omsättning 16 167 KSEK (4 564), tredje kvartalet 14 124 KSEK (2 070)
  • Rörelseresultat -8 414 KSEK (-7 377), tredje kvartalet -4 193 (-2 453)
  • Resultat efter finansiella poster -6 625 KSEK (-7 910), tredje kvartalet -3 205 (-3 524)
  • Resultat -7 641 KSEK (-8 696), tredje kvartalet -3 509 (-3 784)
  • Resultat per aktie -0,06 kr (-0,09), tredje kvartalet -0,03 kr (-0,03)
  • Bolaget förväntar sig ett negativt resultat för helåret

Koncernens omsättning var under perioden 16 167 KSEK (4 564). Tredje kvartalets omsättning var 14 124 KSEK (2 070). Rörelseresultatet uppgick till -8 414 KSEK (-7 377). Tredje kvartalets rörelseresultat uppgick till -4 193 KSEK (-2 453). Resultatet efter finansiella poster uppgick till -6 625 KSEK (-7 910). Tredje kvartalets resultat efter finansiella poster uppgick till -3 205 KSEK (-3 524). Periodens resultat efter skatt var -7 641 KSEK (-8 696). Tredje kvartalets resultat var -3 509 KSEK (-3 784). Periodens resultat påverkas negativt med 230 KSEK på grund av reserveringar av tidigare aktiverade förproduktionskostnader i några av Bolagets projekt (se not 5, ”Övriga fordringar”). Dessa reserveringar gjordes under första kvartalet, inga ytterligare reserveringar har gjorts under andra eller tredje kvartalen. Koncernens avskrivningar av materiella och immateriella anläggningstillgångar uppgick till 1 087 KSEK (1 047).

Den höga nettoomsättningen för perioden beror på att filmen ”Reclaim” levererades under tredje kvartalet till den nordamerikanska distributören varpå Bolaget erhöll en större betalning. I och med att Reclaim levereras och betalas av distributörer världen över under kommande kvartal kommer vi att få liknande, om än inte lika stor, påverkan på omsättningen. Den ökade nettoomsättningen påverkar inte rörelseresultatet då vi också har motsvarande kostnadsökning i samband med produktionen.

Då försäljningen av ”Reclaim” i vissa territorier ej nått upp till utfästa nivåer riskerar Paradox att redan gottskrivna producentarvoden reduceras med upp till 300 KUSD. I avvaktan på att försäljningen slutförs har därför Paradox försiktighetsvis reserverat det maximala beloppet mot periodens resultat. Som framgått av tidigare delårsrapporter är Paradox exponering via dotterbolaget Reclaim Film LLC maximerad till 300 KUSD med avseende på projektet.

Koncernens beskattade egna kapital uppgick på bokslutsdagen till 41 255 KSEK (47 766) och soliditeten till 33,0 % (71,0 %). Koncernens likvida medel uppgick vid samma tidpunkt till 894 KSEK (1 784). Koncernen har under perioden investerat 0 KSEK (89) i immateriella anläggningstillgångar.

Resultatet per aktie före utspädning uppgick till -0,06 kr (-0,09) och efter utspädning till -0,06 kr (-0,08). Justerat eget kapital per aktie uppgick före utspädning till 0,31 kr (0,47) och efter utspädning till 0,30 kr (0,46).

Största delen av verksamheten sker i USA och det ekonomiska resultatet påverkas till viss del av växlingskursen SEK/USD. Växelkursen den 1 januari 2014 var 6,5084 SEK/USD (6,5156) och den 30 september 7,2383 SEK/USD (6,4297). Snittkursen under perioden var 6,6757 SEK/USD (6,5162).

Se bifogat dokument för full delårsrapport.

Om Paradox Entertainment
Paradox Entertainment utvecklar och licensierar sitt rättighetsbibliotek genom att generera intäkter från olika former av underhållning, till exempel film-, tv-, spel-, förlag- och leksaksindustrierna. Företaget äger bland annat välkända rättigheter som Conan the Barbarian, Kull of Atlantis, Solomon Kane, Mutant Chronicles, samt Robert E. Howards samlade verk. Därutöver producerar, samproducerar och finansierar bolaget filmer för en global marknad. Verksamheten drivs genom helägda Paradox Entertainment Inc, baserat i Los Angeles, USA. Paradox Entertainment AB handlas på NASDAQ OMX-listan First North Premier (PDXE, SE0000598054) med Günther & Wikberg Fondkommission som Certified Adviser.

Carl Molinder
         VD, Paradox Entertainment AB