SEQR gör all media till en säljkanal – lanserar SEQR Shop Spot

- Räknar med en skarp ökning av intäkter redan 2015

Den mobila betaltjänsten SEQR, som tillhandahålls av svenska Seamless (OMX:SEAM), lanserar i dag Shop Spot, en ny funktion som tillåter vad som helst att bli en möjlig säljkanal. Direkt från media genomförs ditt köp och produkten skickas sedan till vald adress. Funktionen riktar sig till handlare, varumärken och medier samtidigt som den totalt förändrar shoppingupplevelsen för konsumenten.

– Idag består hela handeln av två säljkanaler – fysiskt i butik och online. Det vi nu gör är att göra om all media till en tredje kanal. Detta förändrar hur handeln fungerar och gör allt till ett möjligt försäljningsställe. SEQR Shop Spot gör det alltså möjligt att möta konsumenten var helst den än befinner sig, säger Peter Fredell, VD för Seamless som tillhandahåller SEQR.

– Medierna representerar en större kontaktyta mot konsumenterna än fysisk och onlinehandel tillsammans. Mediernas primära roll hittills har dock varit att enbart leverera konsumenter till fysisk butik och onlinehandel. Nu blir media självt en direkt säljkanal. Detta kommer att ge stora effekter på medias intäktskanaler samt öka konvertering från reklam till faktiskt köp, fortsätter Peter Fredell.

Köpet görs genom att scanna en QR-kod som exponeras på den yta man vill använda som säljkanal. Det kan vara en annons eller banner, en projicering på en husvägg, en fysisk produkt eller en reklamfilm. Konsumenten godkänner köpet med en pin-kod och får varan eller tjänsten levererad direkt till sin adress. Annonsörer och handel kan genom funktionen snabbt mäta var och när konsumenter handlar och därigenom anpassa budskap, kanaler och plattformar för en effektiv säljkampanj.

- Genom vår långa historia av att göra kaffe har vi alltid strävat efter att ha en nära och givande relation med våra konsumenter. För oss är SEQR Shop Spot ett naturligt steg i detta arbete. Allt kan plötsligt bli en shop och vi säljer kaffemaskiner genom bland annat banners och direktreklam. Det känns spännande att vara en del av starten för en helt ny försäljningskanal, säger Leif Sjöblom, marknadsdirektör på Löfbergs Lila, ett av de varumärken som använder SEQR Shop Spot från och med idag.

SEQRs funktionalitet utökas i och med Shop Spot från att vara ett betalningsmedel till att också vara verktyget för hela köpet. På så sätt tillhandahåller SEQR en helt ny shoppingupplevelse för konsumenten.

- Ytterligare effekter för Seamless är att vi kan utöka utrullningstakten geografiskt då vi inte behöver vänta på att stora handelskedjor skall integrera SEQR fysiskt i ett land. Vi bedömer att SEQR Shop Spot kommer att ge en skarp ökning av intäkter för SEQR redan under 2015, avslutar Peter Fredell.

För mer information:

Elin Hammarberg, presskontakt Seamless +46 72-553 35 33, elin.hammarberg@seamless.se

Peter Fredell, VD Seamless +46 8 564 878 00, peter.fredell@seamless.se

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 november, 2014 klockan 15.00.

Om SEQR

SEQR (se•cure) gör det möjligt för alla som har en smartphone att betala i butik, restaurang, parkeringen och webben, skicka och ta emot pengar gratis, samla alla kvitton digitalt, ge mobilgåvor och ta del av erbjudanden direkt i mobilen. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen skanna en QR-kod vid kassan och godkänna betalningen med sin PIN-kod. Snabbt, säkert och enkelt. SEQR är också anpassad för NFC-teknik. Den egenutvecklade tekniken gör det möjligt för handlaren att halvera sina transaktionskostnader jämfört med traditionella kortbetalningar. SEQR tillhandahålls av Seamless, en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner.

Grundat 2001 och verksamt i 26 länder hanterar Seamless årligen över 3,1 miljarder transaktioner genom 525 000 aktiva försäljningsställen. Det är Seamless egenutvecklade transaktionsplattform som utgör grunden för SEQR. 6 200  handlare har valt SEQR och i Sverige kan du idag bland annat handla på Hemköp, Willys, Tempo, McDonald’s, Burger King, Ur&Penn, MyWay, Webhallen och Dormy. 2013 lanserades SEQR i Rumänien och 2014 i Finland och Belgien. Under 2014 är även lansering planerad för Portugal. 2013 utsågs SEQR som vinnare i kategorin Best Mobile Money Deployment in Europe av Mobile Money Global Awards. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, kortnamn SEAM. www.seqr.se

Pressmeddelande_SEQR gör all media till en säljkanal - lanserar SEQR Shop Spot_20141126.pdf