BTS Group AB slutför förvärvet av affärsverksamheten inom Fenestra, Inc.

Stockholm, Sverige, 2014-11-27 07:23 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

BTS Group AB (publ.) - världsledande på implementation av strategiskt förändringsarbete med skräddarsydda affärssimuleringar som verktyg, tillkännagav idag att man har slutfört förvärvet av all affärsverksamhet inom Fenestra, Inc, enligt tidigare kommunikation i ett pressmeddelande den 17 oktober 2014.

För ytterligare information:

Thomas Ahlerup

Informationschef och chef Investerarrelationer

BTS Group AB (publ)

Tel:                          +46-8-5870 7002

Mobil                       +46-768-966 300

E-post                      thomas.ahlerup@bts.com

Information om transaktionen

Pris och finansiering

BTS förvärvar all affärsverksamhet från Sandra Hartog Associates, Inc. och Fenestra, Inc. inklusive personal, teknologi, immateriella rättigheter, kundrelationer, varumärkesrättigheter samt all utrustning. Förvärvet genomförs genom BTS dotterbolag BTS USA Inc. Förvärvet struktureras enligt följande:

• Kontant betalning om USD 2,125 miljoner.
  • USD 0,375 miljoner i form av en till säljarna riktad nyemission av BTS aktier om 56,500 B-aktier till en teckningskurs om 47,70 SEK. Emissionen sker med stöd av mandat lämnat vid senaste årsstämman.
  • Tilläggsköpeskilling om maximalt USD 4,1 miljoner förutsatt att Fenestras verksamheten når uppsatta resultatmål fram till och med 2018. Tilläggsköpeskillingen kommer att finansieras genom BTS operativa kassaflöde.

Förvärvet förväntas påverka BTS vinst per aktie positivt under 2015. Inga ytterligare fakta rörande transaktionen har offentliggjorts.

Om BTS Group AB

BTS är världsledande inom området skräddarsydda affärssimuleringar och upplevelsebaserad inlärning, BTS levererar lösningar som stöder uppdragsgivarnas förändrings- och förbättringsprocesser med målet att öka effektiviteten, accelerera förändring och förbättra affärsresultat. BTS adderar värde främst inom tre områden: Strategisk utveckling & Affärsmannaskap, Ledarskap och Chefskap, samt Försäljning. BTS Group med huvudkontor i Stockholm, Sverige har mer än 350 kvalificerade medarbetare på 31 kontor i 22 länder på alla sex kontinenter. BTS arbetar med mer än 400 av världens största och ledande bolag inklusive 30 av världens 100 största bolag som t.ex. Anglo American, AT&T, Chevron, Coca-Cola, Ericsson, HP, Rio Tinto, Sony, Telefónica, and Unilever.

BTS är noterat på Stockholmsbörsen och handlas under symbolen BTS B.

BTS Group AB omsatte 688 MSEK under 2013.

För mer information om BTS besök os på: http://www.bts.com

Besök gärna BTS pressrum på myNewsdesk: http://www.mynewsdesk.com

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

141127_BTS Group_Finalize_Fenestra_SWE.pdf