Kesko muuttaa toimialarakennettaan ja tavoittelee kilpailukykyisempää monikanavaista käyttötavarakauppaa

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 27.11.2014 KLO 09.00 1(1)

Kesko uudistaa konsernin toimialarakennetta yhdistämällä käyttötavaratoimialaan kuuluvan K-citymarket Oy:n Ruokakesko Oy:öön. Keskon ruokakaupan toimiala muuttuu päivittäistavarakaupan toimialaksi. Nykyisin erilliset rauta- ja käyttötavarakaupan toimialat yhdistyvät rauta- ja erikoiskaupan toimialaksi. Kesko-konsernin raportoitavat segmentit ovat 1.1.2015 alkaen päivittäistavarakauppa, rauta- ja erikoiskauppa sekä auto- ja konekauppa.

Toimialarakenteen muutoksella tavoitellaan asiakaskokemusten yhtenäistämistä ja asiakastyytyväisyyden parantamista toimialojen kaikissa ketjukaupoissa. Tavoitteena on mahdollistaa asiakkaille aiempaa vaivattomampi monikanavainen asiointikokemus kivijalka- ja verkkokaupoissa sekä kilpailukyvyn lisääminen ja kannattavuuden parantaminen.

Päivittäistavarakaupan toimialajohtajaksi on nimitetty Ruokakesko Oy:n toimitusjohtaja KTM Jorma Rauhala (49) sekä rauta- ja erikoiskaupan toimialajohtajaksi Rautakesko Oy:n toimitusjohtaja KTM Terho Kalliokoski (52). Nimitykset tulevat voimaan 1.1.2015 alkaen.

Keskon toimialarakenteen muutossuunnitelmia koskeneet yhteistoimintaneuvottelut

Keskon käyttötavara-, rauta- ja ruokakaupan muutossuunnitelmia koskevat yhteistoimintaneuvottelut käynnistettiin 7.10.2014 Keskon käyttötavara- ja rautakaupan kotimaan yhtiöissä sekä Ruokakesko Oy:ssä, Kesko Oyj:ssä ja K-Plus Oy:ssä. Neuvottelut päättyivät 24.11.2014. Neuvottelujen piirissä oli noin 2 800 henkilöä ja yhtiöiden yhteenlasketun vähennystarpeen arvioitiin olevan enintään 230 henkilötyövuotta. Neuvottelujen tuloksena henkilöstön vähennystarpeeksi vahvistui yhteensä 193 henkilötyövuotta. Vähennyksiin sisältyvät myös mahdolliset eläkejärjestelyt ja määräaikaisten työsuhteiden päättymiset.

Kesko tiedottaa tänään päivittäistavarakaupan sekä rauta- ja erikoiskaupan toiminnallisista tavoitteista ja tarkemmasta organisoinnista erillisillä lehdistötiedotteilla.

Kesko on kertonut asiasta aiemmin 24.9.2014 ja 7.10.2014 pörssitiedotteilla.

VV-Auto Group Oy:ssä ja VV-Autotalot Oy:ssä 23.9.2014 käynnistyneet yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 12.11.2014. Neuvottelut koskivat yhteensä noin 700 henkilöä ja alustavasti vähennystarpeen arvioitiin olevan enintään 49 henkilötyövuotta. Neuvottelujen tuloksena henkilöstön vähennystarpeeksi vahvistui 34 henkilötyövuotta.

Keskon nykyisten toimialojen esittelyt ovat luettavissa osoitteessa: http://www.kesko.fi/fi/Kesko-yrityksena/Toimialat ja
Jorma Rauhalaa ja Terho Kalliokoskea koskevat esittelyt osoitteessa:

Lisätietoja:
Pääjohtaja Matti Halmesmäki, Kesko Oyj, puh. 010 53 22201