Metsä Group först i Finland med virkeshandel på nätet

Metsä Group pressmeddelande 3.12.2014

Skogsägarna kan snart sälja virke till Metsä Group och köpa skogsvårdstjänster av Metsä Group helt elektroniskt. Elektronisk skötsel av ärenden gör att förvaltningen av skogsegendomen blir helt oberoende av tid eller plats.

Metsäliitto Osuuskuntas medlemmar kan snart göra virkesaffärer med Metsä Group eller köpa skogsvårdsarbeten av Metsä Group på webbtjänsten Skogen på nätet (www.skogenpanatet.fi). Skogsägaren godkänner affären med hjälp av sina nätbankkoder. Den elektroniska virkeshandeln inleds före sommaren.

”Vi vill erbjuda våra kunder ett modernt sätt att sköta sina skogsärenden oberoende av plats och tid. Vi digitaliserar alla våra inköps- och försäljningsprocesser inom virkeshandel och skogsvård. Elektronisk handel är vanligt inom detaljhandeln, men i i fråga om virke och skogsvårdstjänster är det fråga om en betydande nyhet”, berättar direktör för medlemstjänster Juha Jumppanen från Metsä Group. ”Den elektroniska virkeshandelsprocessen kan jämföras med att man skulle sköta bil- eller fastighetsaffärer helt elektroniskt. Värdet av enskilda virkesaffärer uppgår ofta till tiotusentals euro.”

Näthandeln grundar sig på kundens kartuppgifter eller uppgifter om skogstillgångar. Dessutom besöker den lokala skogsexperten platsen före affären verkställs. Näthandeln stöder det personliga kundförhållandet.

Mobiltillämpning hjälper skogsägaren

I november presenterade Metsä Group en mobiltillämpning med vars hjälp skogsägaren kan använda sin skogsbruksplan eller sina uppgifter om skogstillgångar via smarttelefonen. Tillämpningen kan laddas till Android-, Windows- och Appletelefoner i december. Basfunktionerna kan användas också utan nätkontakt.

”Med hjälp av tillämpningen kan skogsägaren till exempel orientera sig fram till en viss skogsfigur, betrakta uppgifter om den och lägga till anteckningar och fotografier. Skogsägaren kan också kvittera att avverkningar eller skogsvårdsarbeten har blivit utförda, varvid figurens beståndsuppgifter uppdateras. Med mobiltillämpningen kan man sända basuppgifter inklusive foton på objektet direkt från skogen till Skogen på nätet för att begära anbud på en virkesaffär eller en skogsvårdsåtgärd då den elektroniska handeln inleds.”

Elektronisk skötsel av ärenden underlättar skötseln av skogsegendomen

Allt flera skogsägare bor i en stad på långt avstånd från sin skogsfastighet. Enligt våra kundundersökningar kommer utvecklingen av skogsägarstrukturen att leda till att efterfrågan på elektroniska tjänster ökar kraftigt under inkommande 5–10 år.

”Handeln på nätet kommer att underlätta skötseln av skogar särskilt i fråga om gemensamt ägda fastigheter. Vi tror att de elektroniska tjänsterna kommer att bidra till ett ökat intresse för skogen bland skogsägarna. Skogsägarna kan förbättra avkastningen av sin skogsegendom genom att utföra olika åtgärder vid rätt tid.”

METSÄ GROUP
Koncernkommunikation

Tilläggsuppgifter:
Juha Jumppanen, direktör för medlemstjänster, Metsä Group, tfn 050 3844 808

www.metsagroup.fi

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars huvudråvara är förnybart nordligt trä som odlas på ett hållbart sätt. Metsä Group koncentrerar sig på mjuk- och matlagningspapper, förpackningskartong, massa, träprodukter samt virkesanskaffning och skogstjänster. Koncernens högklassiga produkter kombinerar förnybar råvara, kundorientering, hållbar utveckling och innovativitet. Metsä Groups omsättning uppgick 2013 till 4,9 miljarder euro och koncernen sysselsätter cirka 11 000 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder. Andelslaget Metsäliitto Osuuskunta är Metsä Groups moderbolag. Andelslaget ägs av cirka 123 000 finländska skogsägare.

www.metsaforest.se

Metsä Forest är marknadsledare inom virkeshandel och skogsenergi i Finland. Bolaget har hand om Metsä Groups virkesanskaffning och erbjuder heltäckande tjänster inom virkeshandel samt skogs- och naturvård till Metsäliitto Osuuskuntas ägarmedlemmar. Metsäliitto Osuuskunta har cirka 123 000 medlemmar, vilka sammanlagt äger inemot hälften av privatskogarna i Finland.