KONECRANES ABP - KONECRANES KAPITALMARKNADSDAG den 8–9 december 2014: AFFÄRSOMRÅDET UTRUSTNING GENOMFÖR KOSTNADBESPARINGAR PÅ 30 MILJONER EURO

KONECRANES ABP BÖRSMEDDELANDE 8 december 2014 kl 07:00

Konecranes arrangerar en kapitalmarknadsdag (Capital Markets Day) i Shanghai, Kina, den 8–9 december. Presentationerna behandlar Konecranes tre strategiska initiativ industriellt internet, segmentbaserat utbud och oneKONECRANES från olika perspektiv. Presentationerna behandlar den finansiella prestationen, tillväxtutsikterna och affärsutvecklingen för Konecranes två affärsområden och för hela koncernen. Dessutom presenteras Konecranes verksamheter i Kina.

Ryan Flynn, direktör för affärsområdet Utrustning, presenterar en ledningsagenda med ett nytt besparingsmål på 30 MEUR
till och med slutet av första kvartalet 2016. De tre hörnstenarna i ledningsagendan är starkare kundfokus, operationell excellens och slimmad verksamhetsmodell. Affärsområdet Utrustning planerar att vidta följande åtgärder för att uppnå besparingsmålen:

- omstrukturering av
olönsamma verksamheter
- optimering av distributionskedjan
- förenkling av organisationen

Förutom ovan nämnda besparingsmålet på 30 MEUR planerar Konecranes aktiviteter för att nå besparingar i rörliga kostnader genom minskning av produktkostnader och förbättring av den operativa verksamheten genom bl.a. sänkning av kvalitetskostnader.

Den totala omstruktureringskostnaden estimeras uppgå till högst 20 MEUR för åren 2015 och 2016. Av detta förväntas 15 MEUR ha en inverkan på kassaflödet.

oneKonecranes, ett av koncernens tre strategiska initiativ, omfattar betydliga IT investeringar som amorteras när implementeringen framskrider. Till följd av detta förväntas amortering av kapitaliserade IT investeringar öka med cirka 7 MEUR under 2015 och ytterligare med 6 MEUR under 2016.

MARKNADSUTSIKTER (OFÖRÄNDRADE)

Europeiska kunder har blivit allt försiktigare med att investera. Inköpschefsindex anger ett skäl för den fortsatta optimismen vad gäller USA-marknaden. De kortsiktiga marknadsutsikterna på tillväxtmarknaderna är fortsatt osäkra. En fortsatt tillväxt av underhållsavtalsbasen bådar gott för framtiden inom serviceverksamheten.

FINANSIELL STYRNING (OFÖRÄNDRAD)

Försäljningen 2014 beräknas bli något mindre än 2013. Vi räknar med att rörelsevinsten för 2014, utöver omstruktureringskostnader, kommer att ligga på ungefär samma nivå eller något högre än 2013.

LÅNGSIKTIGA MÅL (OFÖRÄNDRADE)

Lönsamhet: Konecranes har som mål att nå en rörelsemarginal på 10 procent över konjunkturcykeln.

Tillväxt: Koncernens vision är att nå en global marknadsandel på 30 procent. Denna vision har ingen tidsbegränsning och baserar sig både på organisk tillväxt och potentiella företagsköp.

Kapitalstruktur: Koncernen har inga kvantitativa mål för kapitalstrukturen, men den optimala skuldsättningsgraden på lång sikt (räntebärande nettoskuld/kapital) beräknas vara mellan 50 och 80 procent.  På kort sikt kan skuldsättningsgraden dock vara högre eller lägre än den här skalan.

Presentationer och inspelningar från CMD kommer att finnas på Konecranes webbsida
www.konecranes.com > Investors > Capital Markets Days.

KONECRANES ABP

Miikka Kinnunen
Direktör, investerarrelationer

YTTERLIGARE INFORMATION
Analytiker och investerare:

Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer, Konecranes Abp,

tel. +358 20 427 2050

Press:

Mikael Wegmüller, direktör, marknadsföring och kommunikation, Konecranes Abp, tel. +358 20 427 2008

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2013 omsatte koncernen 2 100 MEUR. Koncernen har 12 000 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på Nasdaq Helsingfors (symbol: KCR1V).

DISTRIBUTION
NASDAQ Helsingfors