E18 Haminan ohikulkutie on valmistunut

Helsinki, Finland, 2014-12-16 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- YIT OYJ                             LEHDISTÖTIEDOTE                              16.12.2014 KLO 9:00

E18 Haminan ohikulkutie on valmistunut

Valtatie 7 Haminan ohikulkutie on valmistunut ja otetaan käyttöön liikenteelle keskiviikkona 17.12.2014. Työyhteenliittymä Haminan Kehän urakoima tieosuus sisälsi noin 9 kilometrin mittaisen ohikulkutien Summan ja Kolsilan välillä. Urakkaan kuului myös noin 500 metriä pitkä Husulan betonitunneli, noin 150 metriä pitkä Kolsilan kalliotunneli ja Haminan satamaan johtavan rautatien alittaminen. Haminan ohikulkutie on kokonaisuudessaan noin 16 kilometrin mittainen.

Kesälahden Maansiirron ja YIT:n muodostaman työyhteenliittymän, TYL Haminan Kehän, projektipäällikkö Veikko Sahlman on tyytyväinen hankkeen lopputulokseen.

”Haminan kehätie on ollut onnistunut projekti. Mieleenpainuvin ja töiden suunnittelun kannalta haastavin kohta oli rautatien alittaminen häiritsemättä päivittäin kulkevaa rataliikennettä”, Sahlman toteaa.

Urakka valmistui vaativista olosuhteista huolimatta aikataulussa ja työt sujuivat joustavasti myös radan välittömässä läheisyydessä. Ensi kesänä tehdään vielä kehätien viimeinen päällystekerros.

”Tien valmistuminen vaikuttaa merkittävästi Haminan kaupungin liikenteeseen, sillä se siirtää raskaan ohikulkuliikenteen kokonaan pois Haminan keskustasta. Myös matka-aika nopeutuu noin 5 minuuttia Haminan kehätien ansiosta” kertoo hankkeessa työmaainsinöörinä toiminut Jarmo Lahtinen.

E18-hanke käsittää kokonaisuudessaan EU-tasolla hyväksytyn moottoritien rakentamisen Kehä III:lta Vaalimaalle saakka. Hankekokonaisuus muodostuu useasta eri vaiheesta: Kehä III:n kehittämisen vaiheet, Valtatie 7 Koskenkylä-Kotka, jonka toteutuksesta vastasi YIT:n ja Destian muodostama työyhteenliittymä Pulteri, Valtatie 7 Haminan ohikulkutie ja Valtatie 7 Hamina-Vaalimaa. Suomi on sitoutunut toteuttamaan tien kokonaisuudessaan moottoritieksi tällä vuosikymmenellä. E18-hankkeen rakennuttaja on Liikennevirasto. Viimeisin vaihe E18-moottoritien rakentamisessa Haminan ja Vaalimaan välillä on parhaillaan tarjousvaiheessa.

Kuva-aineistoa:

Lisätietoja:

Jarmo Lahtinen, YIT Rakennus Oy, Infrapalvelut, puh. 040 519 0056, jarmo.lahtinen@yit.fi

Seppo Huttunen, toimitusjohtaja, Kesälahden Maansiirto Oy, puh. 040 579 2640, seppo.huttunen@kms.fi

YIT on rakennusalan edelläkävijä. Luomme parempaa elinympäristöä Suomessa, Venäjällä, Baltian maissa, Tšekissä ja Slovakiassa. Yli 100 vuoden kokemuksella olemme saavuttaneet vahvan markkina-aseman: Suomessa olemme suurin asuntorakentaja ja yksi suurimmista toimitila- ja infrarakentajista sekä Venäjällä merkittävin ulkomainen asuin- ja aluerakentaja. Visiomme on olla askeleen edellä - asiakkaistamme, yhteistyökumppaneistamme ja henkilöstöstämme välittäen. Työllistämme yli 6 000 henkilöä seitsemässä maassa. Vuonna 2013 liikevaihtomme oli lähes 1,9 miljardia euroa. Osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi