Arcoma AB : Prestigeorder för Arcoma - HALIFAX Biomedical väljer ARCOMA som leverantör till sin nya Mobile Digital Stereo Radiographic (DSR) Suite

PRESSRELEASE

Halifax Biomedical Inc. (HBI), en ledande leverantör av mikro-instabilitetsbedömningar genom en mycket noggrann och skyddad bildteknik kallad Digital Stereo Radiography (DSR) och Arcoma AB, en ledande tillverkare av avancerade digitala röntgenprodukter (DR) och högkvalitativa autopositionerande röntgensystem, meddelar att man inleder ett samarbete där utrustning och produkter från Arcoma kommer att integreras i HBIs nya mobile Digital Stereo Radiographic (DSR) suite.

Samarbetet  medför att HBI får möjlighet att föra ut sin avancerade DSR teknologi till ett flertal sjukhus och kliniker med målsättning att slutföra den kliniska valideringen av denna nya teknologi. Det första mobila DSR systemet till vilket utrustning från Arcoma nu beställts, kommer att vara lokaliserat i nordöstra USA och planeras att återföljas av ytterligare DSR system i framtiden.

DSR är en teknik med vilken två röntgenbilder tas samtidigt  från olika vinklar och synkroniseras med syfte att generera noggranna 3D mätningar av positionen hos implantat eller ben och deras förflyttningar. Den mobila DSR enheten kommer att fokusera på HBIs applikation för mätning av instabilitet i ryggraden och som mäter rörelser mellan kotor i ländryggen, genom användadet av komplexa  algoritmer för bildanalys.

Halifax Biomedical valde Arcoma som leverantör baserat på den kliniska användbarheten av Arcomas utrustning samt Arcomas goda kvalitetsrykte. J. Erik Giphart, Ph.D., Chief Technology Officer på Halifax Biomedical säger "Arcoma erbjuder de typer av unika lösningar och den flexibilitet we behöver för att paketera ett avancerat röntgensystem i ett mycket begränsat utrymme. Arcoma tillför även nödvändig applikationskunskap och erfarenhet för att kunna slutföra projektet"

"Vi är mycket glada över att få arbeta med teamet från Halifax Biomedical och stolta över att man valt Arcoma som leverantör och partner för det nya mycket innovativa mobila DSR systemet" säger Jonas Salomonson, VD på Arcoma AB.

Om HALIFAX BIOMEDICAL, Inc.: Halifax Biomedical Inc. (HBI) är verksamma inom evidensbaserade kliniska mätningar för ortopedi. Bolaget har sitt huvudkontor i Nova Scotia, Kanada och har även verksamhet i Cambridge, MA USA. HBI är en världsledande leverantör av teknologi för mikro-instabilitetsbedömningar som utgår från en mycket noggrann och skyddad stereoradiografisk bildteknik. (HALIFAX exams). HBI fokuserar på två kliniska problem; detektering av implantatlossning vid totala höft- och knäersättningar samt kvantifiering av ryggradens instabilitet hos patienter med kronisk smärta i ryggens nedre delar.

För ytterligare information, besök gärna www.halifaxbiomedical.com, eller kontakta:

John Simon, COO

Email: john.simon@halifaxbiomedical.com

Office: (902) 945-2771

Fax: (902) 945-2324

Mailing Address:

Halifax Biomedical Inc.

1 Broadway, 14th Floor

Cambridge, MA  02142  USA

Om ARCOMA AB:  Arcoma, med över 40 års samlad erfarenhet av branschen, är en ledande leverantör av integrerade digitala röntgensystem med hög kvalité och avancerad teknik. Arcomas produkter erbjuder den senaste digitala bildtekniken kombinerat med tekniskt avancerade rörliga positioneringssystem, vilket tillsammans med ergonomisk skandinavisk design, erbjuder kunden kompletta, konfigurerbara och funktionella digitala röntgensystem. Bolagets produkter säljs via återförsäljare samt via OEM-kunder och det finns idag över 2 000 av Arcomas röntgensystem installerade i hela världen. Arcoma är listat på NASDAQ OMX First North. Certified Adviser är Sedermera Fondkommission AB.

För ytterligare information, besök gärna www.arcoma-imix.com, eller kontakta:

Jonas Salomonson, VD

Email: jonas.salomonson@arcoma.se