Østjydsk Bank A/S - Salg af 2 afdelinger til Jutlander Bank samt status på bankens genopretningsplan

Fondsbørsmeddelelse nr. 16/2014

Salg af to afdelinger til Jutlander Bank samt status på bankens genopretningsplan

Som tidligere meddelt har banken i samarbejde med Deloitte Corporate Finance i 2. halvår 2014 arbejdet målrettet med at undersøge mulighederne for bankens fremtid. Dette er sket i form af en struktureret proces, der skulle afklare mulighederne for tilførsel af ny kapital, en fusion eller et salg af banken.

Bestyrelsen har evalueret bankens alternativer og har vurderet, at den mest attraktive løsning for bankens aktionærer er en løsning, der kombinerer en reduktion af de risikovægtede aktiver med en senere kapitalforhøjelse. Som et led i denne løsning sælger Østjydsk Bank pr. 1. januar 2015 bankens afdelinger i Randers og Gjerlev til Jutlander Bank.

Den valgte løsning skal blandt andet ses i lyset af, at det ikke har været muligt at gennemføre et tilfredsstillende samlet salg af banken.

Effekt af salget

Salget af de to afdelinger gennemføres med en goodwillbetaling på 95,5 mio. kr. Banken opnår et nettoprovenu ved salget på ca. 70 mio. kr. efter afholdelse af omkostninger relateret til overdragelsen, herunder betaling til Foreningen Bankdata for de to afdelingers udtræden.

Jutlander Bank betaler endvidere 24,5 mio. kr. for domicilejendommene tilknyttet afdelingerne, svarende til ejendommenes bogførte værdi. Herudover betales 2 mio. kr. for inventar og installationer i afdelingerne.

Jutlander Bank overtager alle kunderne i filialerne, med undtagelse af enkelte svage engagementer samt enkelte andre engagementer, som af andre årsager ikke indgår i handlen.

Den samlede transaktion omfatter ca. 7.000 kunder med et forretningsomfang på ca. 1,4 mia. kr., fordelt på udlån i niveauet 520 mio. kr., indlån i niveauet 770 mio. kr. og garantier i niveauet 135 mio. kr. Overdragelsen omfatter 20 medarbejdere.

Forventningerne til resultatet for 2014

Som følge af, at salget gennemføres primo 2015, giver salget ikke anledning til ændring af bankens tidligere udmeldte forventninger for 2014 om et resultat før kursreguleringer og nedskrivninger i niveauet 80-90 mio. kr., som meddelt i forbindelse med offentliggørelsen af periodemeddelelsen for 3. kvartal 2014.

Østjydsk Bank har ikke tidligere informeret om forventningerne til nedskrivningerne i 2014, men henset til bankens begrænsede overdækning på egenkapitalprocenten, kan det oplyses, at banken som følge af den igangværende oprydningsproces kombineret med den nuværende krise i dansk landbrug forventer, at nedskrivningerne i 4. kvartal 2014 vil være i niveauet 30 mio. kr., hvilket er på niveau med nedskrivningerne i 3. kvartal.

Banken forventer ved aflæggelse af årsrapporten for 2014, til trods for det udmeldte nedskrivningsniveau, at kunne opfylde lovens mindstekrav for såvel kapitalprocent samt egenkapitalprocent.

Salgets påvirkning af bankens kapitalnøgletal

Salget af afdelingerne gennemføres med effekt primo januar 2015, og kombinationen af en forøgelse af egenkapitalen og et formindsket forretningsomfang som følge af salget, vil – alt andet lige – primo 2015 medføre en forøgelse af bankens kapitalprocent med ca. 3,6 procentpoint, mens bankens egenkapitalprocent øges med ca. 2,6 procentpoint.

Den videre proces

I det videre arbejde med bankens genopretningsplan undersøger banken mulighederne for at styrke kapitalgrundlaget via en kapitalforhøjelse. Målet er at rette op på den nuværende ubalance mellem reel egenkapital og efterstillet kapital, så det sikres, at banken kan leve op til CRD IV-kravene. Ubalancen i kapitalstrukturen er primært opstået som følge af de seneste to års store nedskrivninger.

Den planlagte styrkelse af bankens kapitalgrundlag skal samtidig bidrage til fremadrettet at sikre en rentabel og bæredygtig forretningsmodel for banken efter reduktionen af forretningsomfanget over de sidste par år i forbindelse med frasalg af afdelinger.

Det forventes, at status på denne proces ville kunne offentliggøres i løbet af 1. halvår 2015.

Fortsat under genopretning

Efter gennemførelsen af salget af afdelingerne forventes det at banken forbliver under genopretning, da banken fortsat ikke lever op til kravene om kapitalens sammensætning.

Dette medfører, at banken fortsat er underlagt de dispositionsbegrænsende foranstaltninger, der blev offentliggjort på bankens hjemmeside www.oeb.dk den 3. juli i år. I konsekvens heraf må banken fortsat ikke betale udbytter til aktiekapitalen samt renter på hybrid kernekapital og anden ansvarlig kapital.

”Med salget af afdelingerne i Randers og Gjerlev til Jutlander Bank får vi et nødvendigt løft af vores kapitalprocent og ikke mindst vores egenkapitalprocent, og det er vigtigt for banken. Det skaber ro for både vores aktionærer, kunder og medarbejdere.

Kombineret med det tidligere offentliggjorte salg af aktier i DLR Kredit A/S har vi nu gennemført vigtige dele af de skitserede tiltag i bankens genopretningsplan, der blev udarbejdet på baggrund af Finanstilsynets inspektion i 1. halvår 2014.

Vi fortsætter nu den strukturerede proces, der skal sikre, at vi også fremadrettet har en tilstrækkelig og fornuftig sammensat kapitalbase”, udtaler Max Hovedskov.

Handlen er betinget af Finanstilsynets og andre relevante myndigheders godkendelse.

Eventuelle spørgsmål til denne meddelelse kan rettes til undertegnede på tlf. 96 68 42 20.

Ø S T J Y D S K   B A N K   A / S

Max Hovedskov