Kentima och Nexonik skriver distributörssavtal för den tyska marknaden

Som ett resultat av en omfattande expansion på den europeiska marknaden har Kentima gått in på den tyska marknaden genom ett nytt distributörsavtal med Nexonik, ett företag som har sin bas utanför Düsseldorf. Nexonik är ett distributionsföretag på frammarsch som erbjuder sina kunder ett stort mervärde samt expertis och högkvalitativa produkter med fokus på videoövervakningsmarknaden.

Kentima har letat efter en partner som kan tillvarata styrkorna i Kentimas totala produktutbud. Tyskland är en stor marknad och en av de viktigaste i Europa, därför har det varit strategiskt viktigt för Kentima att hitta en stark samarbetspartner som kan marknaden väl. Nexoniks ledning har en lång och omfattande erfarenhet inom säkerhetsbranschen och försäljning av videoövervakningssystem.

- We see great potential in adding Kentima's software Ethiris to our portfolio. Kentima provides a product that is well proven and offers unique integration possibilities through various standards such as OPC, Modbus and ONVIF. We also see that Kentima's other software WideQuick will open up new segments that are less commodity driven. Combining Ethiris VMS with WideQuick PSIM enable us to offer state of the art solutions to the market, there is a clear strength and scalability when combining these two products into a powerful platform, says CEO and founder Dirk Schiller.

- Jag är mycket nöjd över att vi har skrivit distributörsavtal med Nexonik, som kan den tyska marknaden mycket väl. Jag är övertygad om att våra produkter kompletterar varandra och det bevisar att produkterna är väl anpassade för den internationella marknaden och håller en hög standard. Vi ser betydande tillväxtmöjligheter för samtliga produktområden på den tyska marknaden, säger Kent Nilsson, VD och grundare av Kentima.

Om Nexonik
Nexonik är en snabbt växande distributör inom säkerhetsbranschen som fokuserar på videoövervakningsprodukter och lösningar. För att skapa en säkrare och smartare värld erbjuder Nexonik en professionell portfolio av högkvalitativa produkter från marknadens mest kända tillverkare. Nexoniks framgång beror på tillförlitlighet så väl som troget partnerskap med systemintegratörer och partners.

Staffanstorp 2014-12-22

För mer information, vänligen kontakta:
Kent Nilsson, VD
E-mail: kent.nilsson@kentima.se
Tel: +46 (0)46-25 30 40

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Kentima Pressrelease 2014-12-22.pdf

About Kentima
Kentima är ett innovativt företag som bedriver utveckling, tillverkning och försäljning av avancerade produkter avsedda för automations- och säkerhetsbranschen. Inom våra affärsområden Automation och Security erbjuder vi marknaden fyra olika produktområden. Våra produkter ger användaren unika möjligheter att skapa effektiva lösningar som övervakar, höjer säkerheten och ökar produktiviteten inom olika typer av verksamheter, allt från stora process- och tillverkningsindustrier, flygplatser, köpcentrum, sjukhus, skolor och fängelser till den lilla närbutiken. Kentimas produktområden innehåller avancerade och kostnadseffektiva produkter som förenklar arbetet för våra integratörer och slutanvändare. Vi säkerställer att våra produkter ständigt upprätthåller marknadens krav på hög kvalitet, flexibilitet och stabilitet. Det i kombination med användarvänlighet, enkel integration med andra system och en attraktiv prisbild gör att våra produkter är det självklara valet i viktiga projekt inom säkerhet och automation.

Kentima är ett helägt dotterbolag till Kentima Holding AB som är noterat på NASDAQ Stockholm First North. Certified Adviser är Consensus Asset Management AB.

Kentimas produktområden:
· HMI/SCADA Software, WideQuick®