Biohit ja Eurobio jakelijasopimukseen

Biohit Oyj lehdistötiedote 22.12.2014 klo 15:00 paikallista aikaa (EET)

Biohit Oyj ja Eurobio ovat solmineet jakelusopimuksen koskien Biohitin diagnostisia testejä. Sopimus astuu voimaan välittömästi ja sen myötä Eurobio saa yksinoikeudet diagnostisten testien jakeluun Ranskassa, Marokossa, Tunisiassa ja Algeriassa. Sopimus kattaa seuraavat Biohitin testit: GastroPanel®, helikobakteeripikatesti UFT300, Biohit Active B12-vitamiinitesti, ColonView-pikatesti, laktoosi-intoleranssipikatesti ja keliakiapikatesti.

Mahalaukun terveystesti GastroPanel® tehdään verinäytteestä, ja siitä selviää, onko mahalaukun limakalvo terve vai sairas. Testi antaa diagnoosin helikobakteeri-infektiosta sekä sen tai autoimmuunitaudin aiheuttamasta mahalaukun limakalvovauriosta (atrofisesta gastriitista). Näiden tulosten avulla voidaan arvioida, onko potilailla mahalaukun ja ruokatorven syövän, peptisen haavataudin, B12-vitamiinin, kalsiumin ja raudan puutteen riski ja mitä jatkotutkimuksia ja hoitoa tarvitaan (kts. lisätietoja).

Biohitin H. pylori UFT300 on todellinen pikatesti helikobakteeri-infektion havaitsemiseen biopsianäytteestä. Biohitin H. pylori UFT300 -pikatestin herkkyys ja spesifisyys ovat tutkitusti huippuluokkaa, joten se on erittäin luotettava ja tarkka menetelmä H. pylori -diagnostiikkaan.

Biohit Active B12 -vitamiinitesti mittaa biologisesti aktiivisen B12-vitamiinin pitoisuuden verinäytteestä. B12-vitamiinin vaje voi esiintyä näennäisesti terveillä ihmisillä ja sen riski kasvaa iän myötä. Testi ei mittaa perinteisten testien tavoin B12-vitamiinin kokonaistasoa, vaan elimistön käytettävissä olevan B12-vitamiinin aktiivisen muodon, holotranskobalamiinin.

ColonView on pikatesti suolistosyövän (paksusuolisyövän) seulontaan.  Tämä herkkä testi havaitsee ylemmästä että alemmasta ruoansulatuskanavasta peräisin olevan piilevän veren pystyen löytämään jopa erittäin pienet hyvänlaatuiset kasvaimet (polyypit) sekä syövän esiasteet (adenoomat).

Biohitin pikatesti mahdollistaa laktoosi-intoleranssin nopean toteamisen pohjukaissuolen limakalvolta otetusta koepalasta.

Keliakiapikatesti mittaa elimistön tuottamia gluteeni-vasta-aineita ja negatiiviset tulokset sulkevat pois keliakian. Testi tuo selvän edun terveydenhuollon kustannuksiin, koska se vähentää turhien tähystyksien määrää.

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Tämä on erinomainen avaus ranskankieliselle markkina-alueelle. Eurobio tarjoaa meillä korkealaatuisen kumppanuuden vakiintuneella markkina-asemalla valitulla alueella.”

Toimitusjohtaja ja omistaja Denis Fortier, Eurobio: “Olemme erittäin iloisia allekirjoittaessamme tämän sopimuksen Biohitin kanssa ja alamme innolla kehittää liiketoimintaa yhdessä. Tämä uusi tuotevalikoima tulee avaamaan uusia näkökulmia ja haasteita nykyiselle valikoimalle ja kehittää huomattavasti asemaamme innovatiivisten markkereiden joukossa.”

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj
puh. +358 9 773 861
investor.relations@biohit.fi
www.biohit.fi

Liite: lisätietoja

Biohit lyhyesti

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi

Eurobio lyhyesti

Lähes viidenkymmenen vuoden ajan Eurobio on toiminut in vitro -diagnostiikassa ja life science -toimialalla, mikä tekee siitä tunnetun toimijan alan korkealaatuisessa kehittämisessä, tuotannossa ja markkinoinnissa. Kokemus diagnostiikka- ja life science -toimialasta luo yhtiölle edellytykset kehittää ja tarjota kokonaisratkaisuja bioteknologian tutkimukseen ja lääketieteellisiin laboratorioihin. Tänä päivänä Eurobiolla on kunnianhimoinen tavoite saavuttaa asema yhtenä Ranskan suurimmista innovatiivisten tuotteiden jakelijoista. Eurobio kuuluu Ranskan johtaviin in vitro -diagnostiikan toimijoihin. Yritys sijaitsee Les Ulis’in kunnassa Pariisin lounaispuolella. www.eurobio.fr

Lisätietoja.pdf