Taaleritehdas osti 5500 hehtaaria lisää metsää UPM:ltä

(UPM, Helsinki, 9.1.2015, klo 10.00)  - Taaleritehdas on ostanut UPM:ltä noin 5500 hehtaaria metsätalousmaata. Ostetut metsäkiinteistöt sijaitsevat Kuhmossa ja Utajärvellä. Solmittuun metsätilakauppaan liittyy pitkäaikainen puukauppa- ja metsäpalvelusopimus UPM:n kanssa, mikä turvaa puulle vakaan menekin sekä metsien kestävän hoidon ostajan tavoitteiden mukaisesti. Kaupan osapuolet ovat sopineet, että kaupan hintaa ei julkaista.

Taaleritehdas on ostanut Metsä-rahastoilleen viime vuosien aikana yhteensä noin 18.500 hehtaaria metsätalousmaata UPM:ltä. Sijoittajina Taaleritehtaan Metsä-rahastoissa on noin 150 yksityistä suomalaisia sijoittajaa sekä institutionaalisia sijoittajia ja yhteisöjä. Taaleritehtaan Metsä hankkii lisää metsätiloja omistukseensa sopivien alueiden tullessa myyntiin.

”Taaleritehtaan Metsä on sijoittajalle helppo, täyden palvelun ratkaisu metsäomistamiseen. Me hoidamme kaikki käytännön asiat. Metsään sijoittaminen vaatii paljon osaamista. Kaikista metsäomistamiseen liittyvistä töistä – ostoista, myynneistä ja metsänhoidosta – vastaa Taaleritehdas, suomalaisen metsäosaamisen huippuammattilaisen Jyrki Ketolan johdolla”, kertoo Taaleritehtaan toimitusjohtaja Juhani Elomaa.

UPM näkee rahastojen kanssa tehtävät metsäkaupat mielekkäinä

”Olemme tehneet jo useita metsätilakauppoja eri metsärahastojen kanssa. Pitkäaikainen puukauppa- ja metsäpalvelusopimus osana sijoittaja-asiakkaiden kanssa tehtäviä metsätilakauppoja on molemmille osapuolille hyödyksi”, arvioi UPM:n metsätalousjohtaja Sauli Brander. ”Sijoittajalle sopimus takaa metsien hyvän hoidon ja tasaisen tulovirran puukaupoista. UPM:lle se puolestaan merkitsee tasaista puuvirtaa ja yhtiön metsäammattilaisten osaamisen hyödyntämistä uudenlaisessa metsänomistusympäristössä.”

UPM on myynyt säännöllisesti metsäomaisuuttaan osana kiinteistöjensä jalostusta. Yhtiön metsäomaisuus on nykyisellään noin 760 000 hehtaaria.

Lisätietoja:
Jorma Saarimaa, johtaja, Maankäyttö ja kiinteistöt  UPM Metsä, puh. 0400 254 084
Juhani Elomaa, toimitusjohtaja, Taaleritehdas Oyj, puh. 040 778 9020
Jyrki Ketola, metsäasiantuntija, Taaleritehtaan Metsä, puh. 0400 606 522

UPM Media Desk
9.00–16.00
media@upm.com
www.twitter.com/UPM_News
www.linkedin.com/company/upm-kymmene

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 21 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

Taaleritehdas on finanssiryhmä, joka on listattu First North Finland- markkinapaikalle NASDAQ OMX:n ylläpitämään Helsingin pörssiin. Taaleritehdas keskittyy yksityishenkilöiden kokonaisvaltaiseen yksityispankkiiripalveluun ja instituutioasiakkaiden omaisuudenhoitoon. Taaleritehtaalla on lisäksi pääomarahastotoimintaa, rahoitusyhtiötoimintaa sekä omaa sijoitustoimintaa. Taaleritehdas konserni koostuu emoyhtiö Taaleritehdas Oyj:stä sekä neljästä liiketoiminnallisesta tytäryhtiöstä: Taaleritehtaan Varainhoito Oy:stä, Taaleritehtaan Pääomarahastot Oy:stä, Taaleritehtaan rahoitusyhtiö Lainaamo Oy:stä sekä Taaleritehtaan sijoitusyhtiö Taaleritehtaan Sijoitustehdas Oy:sta. Lisäksi Taaleritehtaalla on fyysistä kultaa tarjoava Kultataaleri Oy, yritysvakuutusten kilpailutusta tarjoava Vakuutusvahti Oy sekä vero- ja lainopillista neuvontaa tarjoava Taaleritehtaan Holvi Oy. Taaleritehdas on myös aloittanut varainhoitopalveluiden tarjonnan Turkissa. Ryhmässä on yli 140 työntekijää. Toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Tampereella, Turussa, Porissa, Oulussa, Istanbulissa ja Nairobissa. Taaleritehdas on yrittäjävetoinen kasvuyritys. Taaleritehtaalla on hoidettavia varoja 3,3 miljardia euroa ja asiakkaita 2900 kesäkuun 2014 lopussa. Taaleritehtaan toiminta on Finanssivalvonnan valvomaa. www.taaleritehdas.fi