Forløbet af ekstraordinær generalforsamling afholdt den 13. januar 2015

Den ekstraordinære generalforsamling i Nordjyske Bank A/S, der blev afholdt i dag den 13. januar 2015, var indkaldt med henblik på vedtagelse af ændring af bankens vedtægter, hvorved bestyrelsen bemyndiges til at træffe beslutning om kapitalforhøjelser i banken.

Disse bemyndigelser skal ses i sammenhæng med bankens planlagte fremsættelse af købstilbud til aktionærerne i Nørresundby Bank. Der henvises i den forbindelse til bankens selskabsmeddelelser nr. 19.2014 af 27. november 2014 og nr. 20.2014 af 18. december 2014.

Advokat Anker Laden-Andersen blev valgt som dirigent på generalforsamlingen.

På generalforsamlingen blev følgende forslag til vedtægtsændringer, der bemyndiger bestyrelsen til at træffe beslutning om kapitalforhøjelse, vedtaget:

"§ 2a.

Bankens aktionærer har på den ekstraordinære generalforsamling den 13. januar 2015 bemyndiget bankens bestyrelse til indtil den 13. juni 2016 at forhøje bankens aktiekapital med op til nominelt 66,0 mio. kr. ad en eller flere omgange ved kontant indbetaling og med fortegningsret for de eksisterende aktionærer mod udstedelse af aktier. Kapitalforhøjelsen skal ske til markedskurs eller favørkurs som fastsat af bestyrelsen.

Bankens aktionærer har på den ekstraordinære generalforsamling den 13. januar 2015 bemyndiget bankens bestyrelse til indtil den 13. juni 2016 at forhøje bankens aktiekapital med op til nominelt 46,0 mio. kr. ad en eller flere omgange ved apportindskud og uden fortegningsret for de eksisterende aktionærer mod udstedelse af aktier. Kapitalforhøjelsen skal ske til markedskurs.

Følgende skal gælde for kapitalforhøjelser i banken foretaget i medfør af § 2a, stk. 1 og 2:

1. de nye aktier skal udstedes som navneaktier og skal registreres på navn i bankens ejerbog,
  2. de nye aktier skal være omsætningspapirer,
  3. der skal ikke gælde omsættelighedsbegrænsninger for de nye aktier, jf. dog § 3 i bankens vedtægter,
  4. de nye aktier skal registreres hos VP Securities A/S og vil derfor være underlagt gældende regler for aktier registreret hos VP Securities A/S, og
  5. de nye aktier skal have samme rettigheder som bankens eksisterende aktier, derunder samme fortegningsret i forbindelse med fremtidige kapitalforhøjelser som de eksisterende aktier.

Bestyrelsen fastsætter de yderligere betingelser for gennemførelse af kapitalforhøjelser i medfør af bemyndigelserne i § 2a, stk. 1 og 2, derunder beslutning om, fra hvilket tidspunkt rettighederne tilknyttet de nye aktier skal være gældende. Bestyrelsen er bemyndiget til at foretage alle nødvendige ændringer i bankens vedtægter, hvis bemyndigelserne til at forhøje bankens aktiekapital i § 2a, stk. 1 og 2 udøves."

Generalforsamlingen bemyndigede dirigenten, med fuld substitutionsret, til at anmelde generalforsamlingens beslutninger til registrering hos Erhvervsstyrelsen.

03.2015 forløbet af ekstraordinær generalforsamling.pdf