KONECRANES LEVERERAR 15 RTG-KRANAR TILL TRE AV BOLLORÉ GROUPS CONTAINERTERMINALER I VÄSTAFRIKA

Konecranes har fått en beställning på 15 gummihjulsportalkranar (RTG) från Bolloré Group. RTG-kranarna levereras till tre containerterminaler i Västafrika vilka drivs av Bolloré Africa Logistics. Beställningen bokades i december 2014.

Två av terminalerna är nya RTG-kunder hos Konecranes: Togo Terminal i Lomé, Togo (fyra RTG-kranar) och Benin Terminal i Cotonou, Benin (fem RGT-kranar). Sex RTG-kranar levereras till Bollorés containerterminal i Pointe Noire i Kongo, som redan använder RTG-kranar från Konecranes.

“Vi är glada över att få medverka i Bollorés expansion i Afrika och lägga till Benin Terminal och Togo Terminal på listan över containerterminaler i Västafrika som använder Konecranes RTG-kranar”, säger Antoine Bosquet, Konecranes försäljningsdirektör, Hamnkranar, region IMEA. "Afrika är en växande marknad för Bolloré och Konecranes.”

De 15 RTG-kranarna kommer att utrustas med Konecranes Smarter Cabin förarhytt, som ger bättre ergonomi, sikt och säkerhet. De får också avancerad Konecranes teknologi såsom autostyrning som håller kranen på en förprogrammerad, rak rutt, samt Variable Speed Engine och den bränslesparande Fuel Saver teknologin. Sammantaget hjälper dessa funktioner till att förbättra driftsäkerheten och öka produktiviteten.

RTG-kranarnas system för containerpositionering kommer att anslutas till terminalernas operativa system för att säkerställa korrekt containerpositionering i realtid och exakt lagerhållning. RTG-kranarna ska också utrustas med TRUCONNECT® fjärrövervakning, som möjliggör fjärrdiagnostik för underhållsändamål.

De hydraulikfria RTG-kranarna har 16 hjul och en lyftkapacitet på 40 ton. De kan stapla en över fem containrar högt och sju plus lastbilsfil brett.

Ytterligare information:
Press:
Antoine Bosquet, försäljningsdirektör, Hamnkranar
E-post: antoine.bosquet@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2747

Investerare och analytiker:
Miikka Kinnunen, direktör, Investerarrelationer
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2050

Pressmeddelandet med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2013 omsatte koncernen 2 100 MEUR. Koncernen har 12 000 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på Nasdaq Helsingfors (symbol: KCR1V).

Konecranes RTG-kranar med 16 hjul i containerterminalen i Pointe Noire, Kongo.