ISS køber førende virksomhed inden for teknisk service

København, 2015-01-20 12:31 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Nr. 1/2015

• Som led i sin erklærede strategi køber ISS de britiske, irske og europæiske aktiviteter i GS Hall plc, en førende leverandør af tekniske services
  • Årlig omsætning på ca. GBP 72 mio. (ca. DKK 698 mio.), hvoraf størstedelen stammer fra mangeårige, større kunder i Storbritannien
  • Enterprise Value på GBP 53 mio. (ca. DKK 514 mio.)
  • 780 medarbejdere, herunder ingeniører og teknikere, overgår til ISS
  • Virksomhedskøbet understøtter ISS’ strategi ved at styrke evnen til at levere teknisk service med egne medarbejdere, og det supplerer især ISS’ voksende udbud inden for Integreret Facility Service i Storbritannien

ISS, en globalt førende leverandør af facility service, har købt de britiske, irske og europæiske aktiviteter i GS Hall plc, som har base i Storbritannien. GS Hall (GSH) er en førende leverandør af teknisk service med fokus på mekanisk og elektrisk ingeniørteknik, energistyring og compliance.

“Det er det rette selskab i det rette marked på det rigtige tidspunkt for os,” siger Jeff Gravenhorst, Group CEO, ISS A/S:

“Som tidligere meldt ud vil vi understøtte vores strategiske udvikling gennem nøje udvalgte kompetencestyrkende virksomhedskøb. Dette køb vil gøre os bedre i stand til at imødekomme den stigende efterspørgsel på integrerede facility løsninger, hvor teknisk service spiller en vigtig og afgørende rolle i kundens valg af samarbejdspartner. Desuden vil købet forbedre vores udbud af produkter inden for energistyring, som er noget, vores kunder efterspørger stadig mere,” tilføjer Jeff Gravenhorst.

Enterprise value udgør GBP 53 mio., hvoraf GBP 6 mio. udgør en earnout, der muligvis kommer til betaling helt eller delvis i første halvår 2015, afhængigt af virksomhedens resultat. Med en EBITA margin over 8% ligger GSH’s margin over ISS' gennemsnitlige margin.Transaktionen finansieres via eksisterende gældsfaciliteter og påvirker ikke den forventede udbytteudbetaling fra ISS for regnskabsåret 2014. Transaktionen er pr. dags dato endelig og ubetinget.

“Det er et perfekt match i forhold til vores forretning. Transaktionen giver bedre muligheder for at levere teknisk service med egne medarbejdere inden for integreret facility service-kontrakter, og den giver vores medarbejdere flere karriere-muligheder,” udtaler Clive Clarke, GSH’s direktør for Storbritannien og Irland.

Marked på over DKK 1 billion
GSH blev stiftet i 1895 og har en betydningsfuld historik og en stærk position på markedet for mekanisk og elektrisk ingeniørteknik i Storbritannien, hvor selskabet har haft fokus på at levere ydelser med egne medarbejdere til nøglekunder bl.a. inden for kundesegmenterne Business Service & IT og Retail & Wholesale.

“GSH og selskabets ledelsesgruppe passer strategisk set perfekt til vores eksisterende aktiviteter inden for IFS og teknisk service i Storbritannien, og vi forventer at opnå synergier inden for omsætning og omkostninger. En styrket platform i Storbritannien vil desuden gøre det nemmere at skalere de tekniske kompetencer over hele Europa og dermed give os endnu bedre muligheder for vækst for vores eksisterende teknisk service aktiviteter i Europa,” siger Henrik Andersen, Group COO EMEA, ISS A/S.

“Teknisk service bliver en stadig mere central del af integreret facility service. Det samlede europæiske marked for teknisk service anslås at være mere end 1 billion værd, og kunderne søger i stigende grad løsninger, der kan dække deres behov på tværs af lande og kontinenter. Transaktionen vil give os gode muligheder for vækst på dette marked,” tilføjer han.

Første større virksomhedskøb siden 2010
ISS har ikke foretaget nogen væsentlige virksomhedskøb siden 2010, men har i perioden frasolgt ikke-kerneaktiviteter for knap 12 mia. kr. i årlig omsætning - eller 16% af de samlede aktiviteter.

“Som beskrevet i forbindelse med børsnoteringen i begyndelsen af 2014, har vi en forretningsstrategi, som inkluderer virksomhedskøb, der styrker vores kompetencer og er udvalgt på baggrund af en omfattende kritisk strategisk og finansiel analyse. Et af vores fokusområder er teknisk service, og GSH er et rigtigt godt match på grund af sin historik, sine kompetencer inden for levering af teknisk service med egne medarbejdere, sit kundefokus og sit supplement til vores eksisterende aktiviteter inden for IFS og teknisk service. De første reaktioner fra GSH’s og ISS’ kunder bekræfter dette,” siger Jeff Gravenhorst.

Pressehenvendelser
Manuel Vigilius, Global Media Relations Manager, +45 38 17 64 04

Investorhenvendelser
Nicholas Ward, Head of Group Investor Relations, +45 3817 6251
Martin Kjær Hansen, Investor Relations Manager, +45 38 17 64 31

Om ISS
ISS-koncernen blev grundlagt i København i 1901 og er vokset til at være en af verdens førende Facility Services-virksomheder. ISS tilbyder en bred vifte af ydelser, herunder: Cleaning services, catering, security services, property services og support services samt facility management. ISS’ globale omsætning udgjorde DKK 78,5 mia. i 2013, og ISS har ca. 515.000 medarbejdere og lokale aktiviteter i mere end 50 lande i Europa, Asien, Nordamerika, Latinamerika og Stillehavsområdet og betjener tusindvis af kunder i både den private og offentlige sektor. For yderligere oplysninger om ISS-koncernen, gå til www.issworld.com.

ISS A/S, ISIN XS0253470644
ISS Global A/S, ISIN XS1145526585, ISIN XS1145526825