Bilia förvärvar en Toyotaverksamhet i Norge

Göteborg, Sverige, 2015-01-21 08:20 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Bilia har träffat avtal om att förvärva samtliga aktier i Toyota Hell Bil AS och Toyota Horten Tønsberg AS. Verksamheten bedrivs från 7 hyrda anläggningar och är koncentrerad till Trondheim och Tønsberg utanför Oslo.  Verksamheten omsätter cirka 1,0 Mdr och har under de senaste 4 åren i genomsnitt redovisat ett rörelseresultat på cirka 25 Mkr. Antalet anställda uppgår till cirka 225 personer. Under 2014 levererade bolagen 1 502 nya Toyota, 188 nya Lexus och 1 660 begagnade bilar, vilket representerar cirka 8 procent av Toyotas och 24 procent av Lexus totala nybilsförsäljning i Norge. Toyota är tillsammans med Volkswagen marknadsledare i Norge. Avtalen är villkorade av ett godkännande från den norska konkurrensmyndigheten. Planen är att kunna tillträda verksamheten den 1 mars 2015.

Bolagens sysselsatta kapital plus avtalade övervärden uppgår till cirka 210 Mkr, vilket innebär att Biliakoncernens sysselsatta kapital och nettolåneskuld kommer att öka med cirka 210 Mkr.

I en kommentar säger Bilias VD Per Avander:

”Glädjande att kunna presentera ett förvärv av en Toyotaverksamhet i Norge som är mycket välskött och som dessutom har i stort sett samma affärskultur som vi har inom Bilia. Vi ser fram emot att utveckla verksamheten och att växa tillsammans med Toyota i Norge.”

Göteborg den 21 januari 2015

Bilia AB (publ)

För ytterligare information hänvisas till CEO Per Avander eller CFO Gunnar Blomkvist, Bilia AB,
         tel 031-709 55 00, eller Bilias VD i Norge Frode Hebnes, tel +47 99 32 19 27.

Toyota Norge.pdf