C-RAD AB – Koncern Bokslutskommuniké 2014

• Nettoomsättning: jan–dec 53,2 (45) MSEK, +18 %
  • Orderingång: jan–dec 68,4 (50,3) MSEK, +36 %
  • Rörelseresultat: jan–dec -13,0 (-20,3) MSEK
  • Resultat per aktie: jan-dec -0,31 (-1,15)
  • C-RAD har godkänts för notering på NASDAQ Stockholm
  • C-RAD tecknar avtal om försäljning på den japanska marknaden med Elekta K.K.
  • Order av tre system från tysk kund
  • C-RAD startar globalt "Research Fellow Program" - samarbete med ledande strålningsterapi centers
  • Dotterbolag involverat i tvist vid Stockholms tingsrätt

Kommentar från Tim Thurn, CEO:

Aktivitetsnivån har helt klart stigit under 2014, och C-RAD utökar nu sin internationella närvaro på större marknader med mycket positiva resultat. Orderingången under 2014 var den högsta i C‑RADs historia – den ökade med 36 % till 68,4 MSEK (50,3). Intäkterna steg med 19 %, vilket var sämre än förväntat. Vi fick emellertid in många ordrar under fjärde kvartalet och har nu en betydande orderbok på totalt cirka 36 MSEK.

Resultatet i de tyskspråkiga länderna var extremt bra. Orderingången där låg på över 60 %, och i USA dubblerades den jämfört med 2013. Den framgångsrika lanseringen av Catalyst HD visar att systemet verkligen möter kundernas behov och förväntningar, och en betydande marknadsandel har uppnåtts i Nordamerika. Även OEM-verksamheten har börjat utvecklas. Försäljningen av serviceprodukter överträffade förväntningarna.

Asien och Norden låg under förväntan då några projekt skjutits upp. Den pågående produktregistreringen för den kinesiska marknaden har försenat vårt planerade inträde där. Den upphandling vi vann för Skandionkliniken i Uppsala är fortfarande föremål för ett överklagande från en av våra konkurrenter, och tidpunkten för domstolsbeslutet är fortsatt oviss. Denna order ingår inte i orderingången för 2014.

Året avslutades med en stor förändring: C-RAD har en allt större internationell närvaro med cirka 80 % av den totala försäljningen utanför Norden. I syfte att dra till oss intresse från större fonder och utländska investerare har vi noterat bolaget på NASDAQ Stockholm Small Cap, och C-RAD-aktien har handlats där sedan den 16 december.

Inom GEMini-projektet har vi noterat tillfredsställande framsteg och betydande förbättringar av bildkvaliteten. Vår utmaning blir nu att optimera upplägget för installationer allteftersom vi förbereder oss för efterfrågan från OEM-kunder och kliniska kunder.

Takten ökade enormt mycket i slutet av året. I november fick vi en fantastisk hedersbetygelse då vi utnämndes till det tredje snabbast växande vårdföretaget i Sverige i Deloitte Sweden Technology Fast 50, baserat på vår försäljningsökning under de sista fem åren. Och vår nuvarande produktportfölj har fortfarande god tillväxtpotential.

Samma månad stämdes C-RAD Positioning AB vid Stockholms Tingsrätt av det svenska bolaget Beamocular AB, vars ordförande, Erik Hedlund, tidigare var VD i C-RAD AB. Beamocular gör anspråk på vissa immateriella rättigheter som beskrivs i en av C-RADs patentansökningar. C-RAD är av den bestämda åsikten att talan är ogrundad och vi kommer att försvara våra immateriella rättigheter.

Under november månad fick vi även godkännande från de japanska myndigheterna för Catalyst och Sentinel, och vi ingick avtal med Elekta K.K. för försäljning och service i Japan. I december demonstrerade vi för första gången våra system i realtid för kunder på JASTRO, Japans största strålbehandlingskonvent.

När vi blickar framåt förutser vi att vår ekonomiska tillväxt kommer att fortsätta under 2015, och vi har ambitiösa omsättningsmål med en tillväxt på över 50 % per år under de kommande tre åren. Vi håller på att stärka vår europeiska säljstyrka i flera länder; bland annat har vi anställt en ny säljare i Frankrike, vilket markerar början på direktförsäljningen där. Vi ser fram emot ett starkt orderinflöde och fortsatt ljus på en allt starkare produktportfölj.

About C-RAD

C-RAD develops new and innovative solutions for the use in advanced radiation therapy. The company group of C-RAD offers products and solutions for patient positioning, tumor localization and radiation treatment systems. End users are radiation therapy clinics worldwide. All product development is conducted in three fully owned subsidiaries; C-RAD Positioning AB, C-RAD Imaging AB and C-RAD Innovation AB. C-RAD Imaging AB is located in Östersund while the other companies are located in Uppsala. Numbers of employees are currently 28 people. The activities in C-RAD AB originate from research and development at the Karolinska Institutet in Solna. Sales of the company’s first product, the C-RAD SentinelTM, started in 2007. Cooperation agreements have been signed with the Swedish company Elekta, the US company Varian  and the Belgian company IBA. C-RAD is represented by distributors specialized in radiation therapy on major markets. C-RAD has founded three companies for direct sales, C-RAD Incorporated in the US, C-RAD GmbH in Germany and C-RAD WOFE in China. C-RAD has invested in 29 % of the laser company Cyrpa and with an option to acquire the remaining 71 %. C-RAD AB is since March 2010 listed at Nasdaq Omx First North Premier. Erik Penser Bankaktiebolag is appointed as C-RAD’s Certified Adviser.

For more information on C-RAD, please visit www.c-rad.com.

For further information:

Tim Thurn, CEO C-RAD AB, Phone +46-18-666931, E-mail investors@c-rad.com