Tilinpäätöstiedote 2014: Vahva kassavirta käänsi nettovelan laskuun

Helsinki, 2015-02-05 07:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- YIT OYJ                               PÖRSSITIEDOTE                                       5.2.2015 KLO 8.00

Tilinpäätöstiedote 2014: Vahva kassavirta käänsi nettovelan laskuun

Luvut suluissa viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, ellei toisin mainita.

Loka-joulukuu 2014 (toimialaraportointi, POC)

·         Liikevaihto laski 12 % 461,0 (521,3) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein liikevaihto laski 3 %.

·         Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 31,4 (42,4) miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali ilman kertaluonteisia eriä 6,8 % (8,1 %).

·         Kertaluonteiset erät olivat -12,4 miljoonaa euroa.

·         Operatiivinen kassavirta investointien jälkeen oli 139,9 (76,3) miljoonaa euroa.

·         Tilauskanta laski 22 % syyskuun lopun tasolta ja oli 2 125,9 miljoonaa euroa.

Tammi-joulukuu 2014 (toimialaraportointi, POC)

·         Liikevaihto laski 3 % 1 801,2 (1 858,8) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein liikevaihto kasvoi 2 %.

·         Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 126,4 (154,0) miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali ilman kertaluonteisia eriä 7,0 % (8,3 %).

·         Kertaluonteiset erät olivat -12,4 miljoonaa euroa.

·         Operatiivinen kassavirta investointien jälkeen oli 151,9 (-87,9) miljoonaa euroa.

·         Hallituksen osinkoesitys: 0,18 (0,38) euroa osaketta kohden eli 40,0 % (50,7 %) osakekohtaisesta tuloksesta.

Tulosohjeistus vuodelle 2015 (toimialaraportointi, POC)

Konsernin liikevaihdon kasvun arvioidaan olevan välillä -5 ja 5 % vertailukelpoisin valuuttakurssein.

Liikevoittomarginaalin ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan jäävän alle vuoden 2014 tason.

Toimitusjohtaja Kari Kauniskangas:

Markkinoiden turbulenssista huolimatta vuoteen 2014 mahtui paljon onnistumisia. Asumisessa saavutettiin ennätyksellinen asuntomyynti sekä Venäjällä että Baltian maissa ja keskisessä Itä-Euroopassa. Suomessa aktiivinen sijoittajakauppa kompensoi kuluttajakysynnän heikkoutta. Toimitilat ja infra -toimialalla tilauskantamme kasvoi, ja kilpailukykymme parani muun muassa uudelleenorganisoinnin ansiosta. Saimme myös merkittäviä tiehankkeitamme päätökseen etuajassa.

Pääomankäytön tehostaminen ja positiivinen kassavirta olivat keskeisiä tavoitteitamme lähtiessämme vuoteen 2014. Pääomanvapautusohjelma tuotti tuloksia, ja reagoimalla muuttuneeseen toimintaympäristöön saimme parannettua kassavirtaa 240 miljoonalla eurolla edellisvuoteen verrattuna.

Asiakkaidemme antama palaute kertoo myös laadun ja palvelun parantumisesta. Panostimme henkilöstön kehittämiseen tukien yhtiön arvojen ja johtamisen periaatteiden jalkautusta. Kiinnitimme myös erityistä huomiota työturvallisuuteen, vaikka tuloksiin ei kaikilta osin voi olla tyytyväinen.

Liiketoimintaympäristö tarjoaa haasteita myös vuonna 2015. Olemme alentaneet riskitasoamme Venäjällä, ja sopeudumme muuttuneeseen toimintaympäristöön varmistaen kuitenkin kriittisen toimintavolyymin ylläpitämisen. Samalla varmistamme, että meillä on hyvä valmius nostaa tuotantoamme markkinatilanteen niin salliessa.

Työ pääomankäytön tehostamisen ja vahvan kassavirran osalta jatkuu aktiivisena. Liiketoiminnan kehittämisessä keskitymme kuluvana vuonna kilpailukykyohjelman toteuttamiseen, asiakaskokemuksen parantamiseen ja henkilöstön kehittämiseen.

Lämmin kiitos kaikille YIT:n työntekijöille tinkimättömästä sitoutumisesta liiketoimintamme kehittämiseen. Kiitos myös asiakkaillemme, yhteistyökumppaneillemme ja osakkeenomistajillemme luottamuksesta työtämme kohtaan. Haluamme jatkossakin olla luottamuksenne arvoisia.

Avainlukuja

Osakekohtainen osinko, e 0,182 0,38 -53 %

2 Hallituksen esitys yhtiökokoukselle

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

YIT:n toimialajako muuttui vuoden 2015 alusta lukien.  Aiempi Asuminen-toimiala jaettiin Asuminen Suomi ja CEE sekä Asuminen Venäjä -toimialoihin. Asuminen Suomi ja CEE vastaa aiempaa Asuminen Suomi, Baltia ja keskinen Itä-Eurooppa -liiketoiminta-aluetta. Toimitilat ja infra -toimiala säilyi ennallaan.

Uuden toimialarakenteen mukaista raportointia noudatetaan vuoden 2015 tammi-maaliskuun osavuosikatsauksesta alkaen. Uuden raportointirakenteen mukaiset vertailuluvut vuodelta 2014 julkistetaan maaliskuun 2015 aikana.

Tammikuussa kuluttajille myytiin Suomessa noin 80 asuntoa, CEE-maissa noin 40 asuntoa ja Venäjällä noin 370 asuntoa. Tammikuun korkeaa myyntiä Venäjällä selittää kuluttajien halu siirtää varojaan kiinteään omaisuuteen lisääntyneen epävarmuuden vuoksi.

Näkymät vuodelle 2015

Tulosohjeistus (toimialaraportointi, POC)

Tulosohjeistus perustuu markkinanäkymien lisäksi seuraaviin tekijöihin: Vuoden 2014 lopussa YIT:n tilauskannasta 40 % oli myyty, minkä lisäksi yhtiö oli allekirjoittanut merkittävän määrän esisopimuksia. Myytyjen ja esisopimusten piiriin kuuluvien projektien arvioidaan tuovan yli kolmanneksen vuoden 2015 liikevaihdosta. Loput liikevaihto-odotuksesta perustuu arvioon vuoden 2015 myynnistä sekä pääomanvapautustoimista.

Liikevoittomarginaalia ilman kertaluonteisia eriä painavat vaativan markkinatilanteen lisäksi muun muassa seuraavat tekijät: Asuminen Venäjä -toimialan osuuden liikevaihdosta arvioidaan pienevän ruplan heikentymisen ja tuotantovolyymin laskun myötä, mikä vaikuttaa alentavasti konsernin liikevoittomarginaaliin. Lisäksi Suomessa kuluttajamyyntiä matalakatteisemman sijoittajakaupan sekä urakoinnin osuuden liikevaihdosta arvioidaan kasvavan. Syksyllä 2013 aloitetusta yli 380 miljoonan euron pääomanvapautusohjelmasta oli 2014 lopussa toteutettu noin puolet. Ohjelman toteutusta jatketaan aktiivisesti vuonna 2015, ja pääomanvapautustoimien arvioidaan vaikuttavan liikevoittomarginaalia alentavasti.

Markkinanäkymät

Suomi

Suomessa makrotalouden epävarmuuden arvioidaan vaikuttavan edelleen asunto- ja toimitilamarkkinoihin vuonna 2015.

Kuluttajat ovat varovaisia, ja kysynnän odotetaan kohdistuvan pieniin asuntoihin kasvukeskuksissa sijoittajakysynnän säilyessä hyvänä. Asuntojen hintakehityksen arvioidaan eriytyvän erityisesti pienten ja suurten asuntojen välillä. Asuntolainojen saatavuuden arvioidaan pysyvän hyvänä.

Suomessa toimitilojen kysynnän odotetaan pysyvän vaatimattomana, ja kiinteistösijoittajien kiinnostuksen kohdistuvan keskeisillä paikoilla sijaitseviin kohteisiin pääkaupunkiseudulla. Kilpailutukseen on tulossa useita merkittäviä väylähankkeita, ja myös toimitilaurakoinnissa nähdään mahdollisuuksia.

Venäjä

Venäjällä näkyvyys on poikkeuksellisen heikko. Epävarman taloustilanteen arvioidaan vaikuttavan negatiivisesti myös asuntomarkkinoihin. Kuluttajien ostovoiman odotetaan heikkenevän, ja kiihtyvän inflaation nostavan rakentamisen kustannuksia. Samalla asuntojen hintojen arvioidaan nousevan inflaation myötä. Kysynnän odotetaan kohdistuvan erityisesti pieniin, lähellä valmistumista oleviin tai valmiisiin asuntoihin.

Asuntolainojen saatavuuden arvioidaan heikkenevän, mutta asuntolainojen korkotason pysyvän vakaana.

CEE-maat

CEE-maissa asunto- ja toimitilamarkkinan odotetaan saavan tukea parantuneesta taloustilanteesta. Geopoliittisilla jännitteillä saattaa kuitenkin olla negatiivinen vaikutus erityisesti Latviassa ja Liettuassa.

Asuntolainojen saatavuuden arvioidaan pysyvän hyvänä. Asuntojen hintojen odotetaan nousevan maltillisesti.

Hallituksen ehdotus jakokelpoisten varojen käytöstä

Emoyhtiön jakokelpoiset varat 31.12.2014 ovat 321 945 443,39 euroa, josta tilikauden tappio on 467 226,57 euroa.

Hallitus esittää yhtiökokoukselle, että osinkoa jaetaan 0,18 euroa kutakin osaketta kohden, joten osingonjaon yhteismäärän esitetään olevan 22 605 118,56 euroa. Loppuosa voittovaroista jätetään osingonmaksun jälkeen yhtiön jakokelpoisiin varoihin.

Yhtiön taloudellisessa asemassa ei ole tilikauden päättymisen jälkeen tapahtunut olennaisia muutoksia. Yhtiön maksuvalmius on hyvä, eikä ehdotettu voitonjako vaaranna hallituksen näkemyksen mukaan yhtiön maksukykyä.

Tiedotustilaisuus sijoittajille ja tiedotusvälineille

Tilinpäätöstiedotteesta järjestetään englanninkielinen tiedotustilaisuus torstaina 5.2.2015 klo 10.00 Suomen aikaa. Tiedotustilaisuus pidetään YIT:n pääkonttorissa, osoitteessa Panuntie 11, 00620 Helsinki. Tilaisuus on yhteinen analyytikoille, salkunhoitajille sekä tiedotusvälineille.

Webcast-lähetys

Tiedotustilaisuutta ja YIT Oyj:n toimitusjohtaja Kari Kauniskankaan esitystä voi seurata suorana webcast-lähetyksenä YIT:n kotisivuilla osoitteessa www.yitgroup.com/webcast. Suora lähetys alkaa klo 10.00 Suomen aikaa. Lähetyksen tallenne on katsottavissa samassa osoitteessa noin klo 12 alkaen.

Puhelinkonferenssi

Tiedotustilaisuuteen voi osallistua myös puhelinkonferenssin kautta. Puhelinkonferenssiin osallistutaan soittamalla viimeistään viisi minuuttia ennen tilaisuuden alkua, klo 9.55 Suomen aikaa numeroon +358 9 8171 0465.

Webcast-lähetyksen ja puhelinkonferenssin aikana kysymykset tulee esittää englanniksi. Tilaisuuden lopussa tiedotusvälineillä on mahdollisuus esittää kysymyksiä myös suomeksi.

Aikataulu eri aikavyöhykkeillä:

Tilinpäätöstiedotteen julkistaminen Tilaisuus sijoittajille ja analyytikoille, puhelinkonferenssi ja suora webcast-lähetys Webcast-lähetyksen tallenne saatavilla
EET (Helsinki) 8.00 10.00 12.00
CET(Pariisi, Tukholma) 7.00 9.00 11.00
GMT (Lontoo) 6.00 8.00 10.00
EST (New York) 1.00 3.00 5.00

Vuosikertomus ja tilinpäätös

YIT Oyj:n vuosikertomus ja tilinpäätös vuodelta 2014 julkaistaan yhtiön kotisivuilla viikolla 9.

Vuoden 2015 varsinainen yhtiökokous

YIT Oyj:n vuoden 2015 varsinainen yhtiökokous pidetään keskiviikkona 18.3.2015 alkaen klo 10 Helsingissä Finlandia-talon kongressisiivessä. Yhtiökokouskutsu, joka sisältää hallituksen ehdotukset yhtiökokoukselle, julkaistaan erillisenä pörssitiedotteena 5.2.2015.

Lisätietoja antavat:

Timo Lehtinen, talousjohtaja, YIT Oyj, puh. 045 670 0626, timo.lehtinen@yit.fi
Sanna Kaje, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, puh. 050 390 6750, sanna.kaje@yit.fi

YIT OYJ

Kari Kauniskangas

Jakelu: NASDAQ OMX, keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on rakennusalan edelläkävijä. Luomme parempaa elinympäristöä Suomessa, Venäjällä, Baltian maissa, Tšekissä ja Slovakiassa. Yli 100 vuoden kokemuksella olemme saavuttaneet vahvan markkina-aseman: Suomessa olemme suurin asuntorakentaja ja yksi suurimmista toimitila- ja infrarakentajista sekä Venäjällä merkittävin ulkomainen asuin- ja aluerakentaja. Visiomme on olla askeleen edellä - asiakkaistamme, yhteistyökumppaneistamme ja henkilöstöstämme välittäen. Työllistämme yli 6 000 henkilöä seitsemässä maassa. Vuonna 2013 liikevaihtomme oli lähes 1,9 miljardia euroa. Osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi

YIT Tilinpäätöstiedote 2014.pdf