DIGIAN NELJÄS VUOSINELJÄNNES 2014: KOTIMAAN KANNATTAVUUS ERITTÄIN HYVÄLLÄ TASOLLA, QT:N LIIKEVAIHTO VAHVASSA KASVUSSA

Helsinki, 2015-02-05 07:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- DIGIA OYJ TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 5.2.2015 kello 08:00

YHTEENVETO:

Tammi-joulukuu

- Liikevaihto 97,4 (99,7) miljoonaa euroa, laskua 2,3 prosenttia
- Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä 4,5 (4,5) miljoonaa euroa
- Kertaluonteiset erät sisältävät 0,2 miljoonan euron uudelleenjärjestelykulun (1-12/2013: 7,4 miljoonaa euroa)
- Liikevoitto kertaluonteisten erien jälkeen 4,3 (-2,8) miljoonaa euroa
- Kannattavuus ennen kertaluonteisia eriä (EBIT-%) 4,6 (4,6) prosenttia ja kertaluonteisten erien jälkeen 4,4 (-2,8) prosenttia
- Tuotepohjaisen liikevaihdon osuus 40,7 (41,1) prosenttia
- Osakekohtainen tulos ennen kertaluonteisia eriä 0,14 (0,15) euroa ja kertaluonteisten erien jälkeen 0,14 (-0,20) euroa

Loka-joulukuu

- Liikevaihto 27,2 (26,8) miljoonaa euroa, nousua 1,7 prosenttia
- Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä 2,5 (2,1) miljoonaa euroa
- Liikevoitto kertaluonteisten erien jälkeen 2,3 (-5,3) miljoonaa euroa
- Kannattavuus ennen kertaluonteisia eriä (EBIT-%) 9,0 (7,8) prosenttia ja kertaluonteisten erien jälkeen 8,5 (-19,7) prosenttia
- Tuotepohjaisen liikevaihdon osuus 38,9 (37,1) prosenttia
- Osakekohtainen tulos ennen kertaluonteisia eriä 0,09 (0,09) euroa ja kertaluonteisten erien jälkeen 0,08 (-0,26) euroa

Yhtiön kotimaan liiketoiminnan liikevaihto laski katsauskaudella edellisvuoden vertailuluvuista. Lasku johtui pääasiassa vuoden 2013 vertailulukuun sisältyneestä poikkeuksellisesta kolmannen osapuolen ohjelmistotuotteen ylläpitokaupasta, jota vastaavaa ei vuonna 2014 ollut. Kyseisen kaupan vaikutus pois lukien kotimaan liikevaihto oli katsauskaudella lähes edellisvuoden tasolla. Kotimaan liikevaihdon laskun myötä myös koko yhtiön liikevaihto laski katsauskaudella edellisvuoden vertailuluvuista.

Qt-segmentin liikevaihto sen sijaan kasvoi katsauskaudella hieman edellisvuodesta, mutta jäi sille asetetuista tavoitteista. Vuoden viimeisellä neljänneksellä liikevaihdon kasvu oli kuitenkin vahvaa (17,3 %).

Yhtiön liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä oli katsauskaudella edellisvuoden tasolla.

Kotimaan liikevoitto kasvoi sekä katsauskaudella että viimeisellä vuosineljänneksellä, jolloin kannattavuus oli erittäin hyvällä tasolla EBIT % 12,6 %). Kotimaan erittäin hyvän kannattavuuden myötä myös koko yhtiön kannattavuus oli viimeisellä vuosineljänneksellä lähellä hyvää tasoa.

Qt-liiketoiminta sitä vastoin oli odotetusti tappiollista koko katsauskauden ajan. Syynä tähän on se, että yhtiö on investoinut määrätietoisesti ja voimakkaasti liiketoiminnan kehittämiseen kasvun mahdollistamiseksi.

Yhtiö arvioi kysynnän pysyvän yleisesti hyvänä kotimaan liiketoiminnassa ja kotimaan liikevaihdon kasvavan vuonna 2015 hieman edellisvuoden tasosta. Kotimaan liiketoiminnan kannattavuuden yhtiö arvioi pysyvän edelleen vähintään kohtuullisella tasolla. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kannattavuus on kuitenkin perinteisesti ollut loppuvuotta heikompi.

Yhtiö arvioi Qt:n liikevaihdon kasvavan vuonna 2015 edellisvuoden tasosta ja koko vuoden liikevoiton olevan lievästi positiivinen.

Osingonjakoehdotus

Digia Oyj:n vapaa oma pääoma oli 31.12.2014 päivätyn taseen mukaan 32.592.518 euroa, josta tilikauden voittoa 1.774.483 euroa. Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että 31.12.2014 päättyneeltä tilikaudelta vahvistettavan taseen mukaan osinkoa jaetaan 0,05 euroa osakkeelta. Osinko maksetaan osakkeenomistajalle, joka osingonmaksun täsmäytyspäivänä 16.3.2015 on merkittynä osakkeenomistajaksi Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Osinko maksetaan 23.3.2015.

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT

10-12/2014 10-12/2013 Muutos% 1-12/2014 1-12/2013 Muutos%
Liikevaihto 27 246 26 782 1,7 % 97 433 99 740 -2,3 %
Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä 2 460 2 093 17,5 % 4 461 4 549 -1,9 %
- suhteessa liikevaihtoon 9,0 % 7,8 %   4,6 % 4,6 %
Liikevoitto 2 309 -5 278   4 310 -2 822
- suhteessa liikevaihtoon 8,5 % -19,7 %   4,4 % -2,8 %
Tilikauden voitto 1 681 -5 396   2 850 -4 067
- suhteessa liikevaihtoon 6,2 % -20,1 %   2,9 % -4,1 %

Oman pääoman tuotto % 18,7 % -55,5 %   7,8 % -10,4 %
Sijoitetun pääoman tuotto % 18,9 % -36,1 %   9,0 % -4,4 %
Korollinen vieras pääoma 16 245 16 883 -3,8 % 16 245 16 883 -3,8 %
Rahavarat 5 132 6 454 -20,5 % 5 132 6 454 -20,5 %
Nettovelkaantumisaste % (Net Gearing) 30,3 % 28,9 %   30,3 % 28,9 %
Omavaraisuusaste % 51,5 % 49,9 %   51,5 % 49,9 %

Tulos/osake, eur, laimentamaton 0,08 -0,26   0,14 -0,20
Tulos/osake, eur, laimennettu 0,08 -0,26   0,14 -0,20

MARKKINAT JA DIGIAN LIIKETOIMINTA

KOTIMAA-SEGMENTTI

Integraation, analytiikan ja toimipaikan optimoinnin liiketoimintakokonaisuus kehittyi katsauskaudella erittäin hyvin. Nykyasiakkaiden vahvan palvelukysynnän lisäksi yhtiö solmi monia uusia asiakkuuksia ja rekrytoi lisää työvoimaa vastaamaan kasvaneeseen kysyntään. Alueella investoitiin merkittävästi yhtiön omien henkilötyön ohjauksen ohjelmistojen (Digia Tempus -tuoteperhe) ja siihen liittyvän uuden liiketoiminnan kehittämiseen. Myös liiketoiminta-alueen kannattavuus parani edeltävään vuoteen nähden.

Myös toiminnanohjausjärjestelmien kysyntä oli katsauskaudella hyvä. Erityisesti Digian omien ohjelmistotuotteiden kysyntä kehittyi suotuisasti. Panostukset tuote- ja ratkaisutarjoomaan esimerkiksi toiminnanohjaukseen integroitujen verkkokaupan, analytiikan ja mobiiliratkaisujen alueella ovat selvästi lisänneet koko liiketoiminta-alueen menekkiä. Myös käyttö- ja elinkaaripalveluiden kysyntä vahvistui. Kysynnässä oli kuitenkin edelleen selkeitä toimialakohtaisia eroja, ja myyntisyklit ovat paikoin pitkiä. Kysyntä oli erityisen hyvä rahoitusalan palveluilla Suomessa. Tilaus- ja tarjouskanta ovat hyvällä tasolla.

Asiakaskohtaisten ratkaisuiden liiketoiminnassa asiakkaiden kustannuspaineet vaikuttivat palveluiden hinnoitteluun ja edelleen liiketoiminnasta kertyneeseen liikevaihtoon ja toiminnan kannattavuuteen. Lisäksi kannattavuutta rasittivat yksittäisiin kiinteähintaisiin projekteihin liittyneet haasteet. Asiakaskunnan tarpeet erityisesti kokonaispalveluiden ja erilaisten palvelukeskusten kehittämiseen ja hankintaan korostuivat. Tulevaisuudessa uusien palvelumallien kehittäminen on entistä tärkeämpi osa asiakaskohtaisten ratkaisuiden tarjoomaa. Tilauskanta on kohtuullisella tasolla. Yhtiö on panostanut tämän tarjooman kehittämiseen ja selkeyttämiseen katsauskauden aikana erityisesti pilvipalveluiden, palveluiden hallinnan ja mobiliteetin osa-alueilla.

QT-SEGMENTTI

Qt-liiketoiminnan liikevaihto jäi katsauskaudella tavoitteista. Tilanne kuitenkin parani vuoden viimeisellä neljänneksellä ja liikevaihto oli vahvassa kasvussa.

Qt-liiketoiminta oli katsauskaudella odotetusti tappiollista. Syynä tähän on se, että yhtiö on investoinut määrätietoisesti ja voimakkaasti liiketoiminnan kehittämiseen kasvun mahdollistamiseksi.

Qt-käyttäjien ekosysteemi on kasvanut voimakkaasti. Myös käyttäjiltä saatu palaute tuotteesta on ollut erittäin positiivista.

Katsauskauden aikana yhtiö on jatkanut aiemmin julkistamiensa suunnitelmien toteuttamista Qt-tuotekehityksessä. Katsauskaudella on julkistettu uusi Qt 5.4 -versio, jossa myös toteutettiin avoimen lähdekoodin lisenssimuutos. Lisenssimuutoksella yhtiö pyrkii edistämään lisenssimyyntiä kaupallisille toimijoille. Myynnin kehittämiseen on muutenkin kiinnitetty erityistä huomiota ja parhaillaan on menossa useita tähän tähtääviä hankkeita.

LIIKEVAIHTO

Digia-konsernin liikevaihto katsauskaudella oli 97,4 (99,7) miljoonaa euroa laskien 2,3 prosenttia edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta.

Kotimaan liikevaihto katsauskaudella oli 77,0 (79,9) miljoonaa euroa laskien 3,5 prosenttia. Qt:n liikevaihto katsauskaudella oli 20,4 (19,9) miljoonaa euroa nousten 2,6 prosenttia.

Kotimaan liikevaihdon lasku johtui pääasiassa siitä, että vuoden 2013 vertailulukuun sisältyy toisella vuosineljänneksellä tehty yksittäinen 2,4 miljoonan euron matalakatteinen kolmannen osapuolen ohjelmistotuotteen ylläpitokauppa. Kyseisen kaupan vaikutus pois lukien kotimaan liikevaihto oli katsauskaudella lähes edellisvuoden tasolla.

Myös Qt:n liikevaihdon kehittymiseen vaikutti edellisvuoden vertailulukuun sisältyvä poikkeuksellinen liikevaihtoerä. Sanotusta, vuoden 2013 toisella vuosineljänneksellä solmitusta 3,0 miljoonan euron viisivuotisesta kaupasta tuloutui vertailukaudelle 1,1 miljoonaa euroa enemmän liikevaihtoa kuin päättyneelle katsauskaudelle. Kyseisen poikkeuksellisen kaupan vaikutus pois lukien Qt:n liikevaihto kasvoi katsauskaudella 8,7 prosenttia. Kasvu oli erityisen vahvaa vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Tuoteliiketoiminnan osuus konsernin liikevaihdosta katsauskaudella oli 39,7 miljoonaa euroa (1-12/2013 41,0 miljoonaa euroa) vastaten 40,7 (41,1) prosenttia.

Kansainvälisen liiketoiminnan osuus konsernin liikevaihdosta katsauskaudella oli 20,2 miljoonaa euroa (1-12/2013 21,1 miljoonaa euroa) vastaten 20,7 (21,2) prosenttia.

Digia-konsernin liikevaihto neljännellä vuosineljänneksellä oli 27,2 (26,8) miljoonaa euroa nousten 1,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta.

Kotimaan liikevaihto neljännellä vuosineljänneksellä oli 21,4 (21,8) miljoonaa euroa laskien 1,8 prosenttia. Qt:n liikevaihto neljännellä vuosineljänneksellä oli 5,8 (5,0) miljoonaa euroa nousten 17,3 prosenttia.

Tuoteliiketoiminnan osuus konsernin liikevaihdosta neljännellä vuosineljänneksellä oli 10,6 (9,9) miljoonaa euroa vastaten 38,9 (37,1) prosenttia.

Kansainvälisen liiketoiminnan osuus konsernin liikevaihdosta neljännellä vuosineljänneksellä oli 5,7 (5,3) miljoonaa euroa vastaten 21,0 (19,9) prosenttia.

TULOKSEN JA KANNATTAVUUDEN KEHITYS

Digia-konsernin liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä katsauskaudella oli 4,5 (4,5) miljoonaa euroa laskien 1,9 prosenttia edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta. Kannattavuus (EBIT-%) ennen kertaluonteisia eriä oli 4,6 (4,6) prosenttia.

Digia-konsernin liikevoitto kertaluonteisten erien jälkeen katsauskaudella oli 4,3 (-2,8) miljoonaa euroa. Kannattavuus (EBIT-%) oli 4,4 (-2,8) prosenttia.

Digia-konsernin liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä neljännellä vuosineljänneksellä oli 2,5 (2,1) miljoonaa euroa nousten 17,5 prosenttia edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta. Kannattavuus (EBIT-%) ennen kertaluonteisia eriä oli 9,0 (7,8) prosenttia.

Digia-konsernin liikevoitto kertaluonteisten erien jälkeen neljännellä vuosineljänneksellä oli 2,3 (-5,3) miljoonaa euroa. Kannattavuus (EBIT-%) oli 8,5 (-19,7) prosenttia.

Kotimaan liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä katsauskaudella oli 6,3 (5,4) miljoonaa euroa kasvaen 17,0 prosenttia, ja kannattavuus (EBIT-%) oli 8,2 (6,8) prosenttia. Kotimaan liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä neljännellä vuosineljänneksellä oli 2,7 (2,7) miljoonaa euroa nousten 1,5 prosenttia, ja kannattavuus (EBIT-%) oli 12,6 (12,2) prosenttia.

Kotimaan liikevoitto kertaluonteisten erien jälkeen katsauskaudella oli 6,3 (-2,0) miljoonaa euroa, ja kannattavuus (EBIT-%) oli 8,2 (-2,5) prosenttia. Kotimaan liikevoitto kertaluonteisten erien jälkeen neljännellä vuosineljänneksellä oli 2,7 (-4,7) miljoonaa euroa, ja kannattavuus (EBIT-%) oli 12,6 (-21,6) prosenttia.

Qt:n liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä katsauskaudella oli -1,9 (-0,8) miljoonaa euroa, ja kannattavuus (EBIT-%) oli -9,1 (-4,3) prosenttia. Qt:n liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä neljännellä vuosineljänneksellä oli -0,2 (-0,6) miljoonaa euroa, ja kannattavuus (EBIT-%) oli -4,0 (-11,3) prosenttia.

Qt:n liikevoitto kertaluonteisten erien jälkeen katsauskaudella oli -2,0 (-0,8) miljoonaa euroa, ja kannattavuus (EBIT-%) oli -9,8 (-4,3) prosenttia. Qt:n liikevoitto kertaluonteisten erien jälkeen neljännellä vuosineljänneksellä oli -0,4 (-0,6) miljoonaa euroa, ja kannattavuus (EBIT-%) oli -6,6 (-11,3) prosenttia.

Kotimaan liikevoitto parani heikon alkuvuoden jälkeen katsauskauden edetessä. Neljännen vuosineljänneksen kannattavuus oli erittäin hyvällä tasolla.

Qt-liiketoiminnassa kasvupanostukset rasittivat toiminnan kannattavuutta. Toisaalta kannattavuutta heikensi myös liikevaihdon odotettua heikompi kehitys vuoden kolmella ensimmäisellä neljänneksellä. Qt-liiketoiminta on ollut tappiollista koko katsauskauden ajan, mutta ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen kehitys on ollut positiivista ja liiketoiminnasta kertyneet tappiot vähäisiä.

Konsernin tulos ennen veroja katsauskaudella oli 3,6 (-3,6) miljoonaa euroa ja tulos verojen jälkeen oli 2,9 (-4,1) miljoonaa euroa. Konsernin tulos ennen veroja neljännellä vuosineljänneksellä oli 2,1 (-5,5) miljoonaa euroa ja tulos verojen jälkeen oli 1,7 (-5,4) miljoonaa euroa.

Konsernin osakekohtainen tulos katsauskaudella ennen kertaluonteisia eriä oli 0,14 (0,15) ja kertaluonteisten erien jälkeen 0,14 (-0,20) euroa. Konsernin osakekohtainen tulos neljännellä vuosineljänneksellä ennen kertaluonteisia eriä oli 0,09 (0,09) euroa ja kertaluonteisten erien jälkeen 0,08 (-0,26).

Konsernin nettorahoituskulut katsauskaudella olivat 0,7 (0,8) miljoonaa euroa ja neljännellä vuosineljänneksellä 0,2 (0,2) miljoonaa euroa.

RAHOITUS JA INVESTOINNIT

Digia-konsernin taseen loppusumma oli katsauskauden lopussa 80,4 (12/2013: 83,3) miljoonaa euroa ja omavaraisuusaste oli 51,5 (12/2013: 49,9) prosenttia. Nettovelka suhteessa omaan pääomaan (net gearing) oli 30,3 (12/2013: 28,9) prosenttia. Konsernin likvidit varat katsauskauden lopussa olivat 5,1 (12/2013: 6,5) miljoonaa euroa.

Konsernilla oli katsauskauden lopussa 16,2 (12/2013: 16,9) miljoonaa euroa korollista vierasta pääomaa. Korollinen vieras pääoma muodostui 15,0 miljoonan euron lainasta rahoituslaitoksilta ja 1,2 miljoonan euron rahoitusleasingveloista.

Konsernin liiketoiminnan rahavirta katsauskaudella oli 1,9 (4,9) miljoonaa euroa positiivinen. Investointien rahavirta katsauskaudella oli 1,2 (1,6) miljoonaa euroa negatiivinen. Rahoituksen rahavirta katsauskaudella oli 2,0 (5,1) miljoonaa euroa negatiivinen. Lainojen nettovaikutus rahavirtaan oli positiivinen 0,1 miljoonaa euroa. Pankkilainaa lyhennettiin 4,7 miljoonaa euroa, lyhytaikaista lainaa nostettiin 3,0 miljoonaa euroa ja pitkäaikaista lainaa nostettiin 1,8 miljoonaa euroa.

Konsernin investoinnit käyttöomaisuuteen katsauskaudella olivat yhteensä 1,1 (1,6) miljoonaa euroa.

Sijoitetun pääoman tuotto (ROI) katsauskaudella oli 9,0 (-4,4) prosenttia ja oman pääoman tuotto (ROE) oli 7,8 (-10,4) prosenttia.

Arvonalentumistestaus tehdään vuosineljänneksittäin liikearvoille ja sellaisille aineettomille hyödykkeille, joiden taloudellinen vaikutusaika on rajaton. Liikearvojen sekä testattavien arvojen jakautuminen katsauskauden lopussa on esitetty seuraavissa taulukoissa:

1000 EUROA Yksilöidyt aineettomat hyödykkeet Poistot katsaus-kauden aikana  Liikearvo Muut erät Testattava arvo yhteensä
Digia – kotimaan liiketoiminta 824 490 37 987 5 549 44 360

Digia - Qt-liiketoiminta 6 210 672 6 562 1 747 14 520

Digia-konserni yhteensä 7 034 1 162 44 550 7 295 58 879

Digian kotimaan toimintojen nykyarvot on määritelty viiden vuoden ennustejaksolle käyttämällä seuraavia oletuksia: Liikevaihto ja liikevoitto vuodelta 2015 budjetin mukaan. Viiden vuoden ennustejakson aikana liikevaihdon vuosittainen kasvu 3,0 prosenttia ja sen jälkeen 2,5 prosenttia, liikevoitto 8,1 prosenttia sekä diskonttokorko ennen veroja 8,5 prosenttia. Ennustejakson jälkeiset rahavirrat on ekstrapoloitu käyttäen samoja oletuksia kuin ennustejaksolla.

Tehdyn herkkyysanalyysin mukaan kotimaan liiketoiminnan liikearvon määrä edellyttää vaihtoehtoisesti liikevaihdon pysymistä nykyisellä tasollaan ja 4,4 prosentin kannattavuutta tai liikevaihdon 3,0 prosentin kasvua ja 2,4 prosentin kannattavuutta. Kotimaan liiketoimintaan ei yhtiön johdon käsityksen mukaan kohdistu alaskirjaamistarvetta.

Qt-liiketoiminnan nykyarvot on määritelty viiden vuoden ennustejaksolle käyttämällä seuraavia oletuksia: Liikevaihto ja liikevoitto vuodelta 2015 budjetin mukaan. Viiden vuoden ennustejakson aikana liikevaihdon vuosittainen kasvu 6,5 prosenttia ja sen jälkeen 5,5 prosenttia, liikevoitto 4,5 prosenttia sekä diskonttokorko ennen veroja 8,5 prosenttia. Ennustejakson jälkeiset rahavirrat on ekstrapoloitu käyttäen samoja oletuksia kuin ennustejaksolla.

Tehdyn herkkyysanalyysin mukaan Qt-liiketoiminnan liikearvon määrä edellyttää vaihtoehtoisesti liikevaihdon pysymistä nykyisellä tasollaan ja 3,5 prosentin kannattavuutta tai liikevaihdon 4,5 prosentin kasvua ja 0,2 prosentin kannattavuutta. Qt-liiketoimintaan ei yhtiön johdon käsityksen mukaan kohdistu alaskirjaamistarvetta.

HENKILÖSTÖ, JOHTO JA HALLINTO

Digia-konsernin henkilöstön määrä oli katsauskauden lopussa 932, jossa oli vähennystä 6 henkilöä eli -0,6 prosenttia verrattuna tilikauden 2013 loppuun (12/2013: 938 henkilöä). Keskimäärin henkilöstöä katsauskaudella oli 935, jossa oli vähennystä 4 henkilöä eli 0,4 prosenttia verrattuna tilikauden 2013 keskiarvoon (2013: 939).

Henkilöstön jakautuminen toiminnoittain katsauskauden lopussa:

Kotimaa 76 %
Qt-liiketoiminta 19 %
Hallinto ja johto 5 %

Ulkomailla työskenteli katsauskauden lopussa yhteensä 146 (12/2013: 170) henkilöä.

Digia Oyj:n varsinaisessa yhtiökokouksessa 11. maaliskuuta 2014 hallitukseen valittiin uudelleen Päivi Hokkanen, Robert Ingman, Kari Karvinen, Pertti Kyttälä, Seppo Ruotsalainen, Leena Saarinen ja Tommi Uhari. Pertti Kyttälä valittiin järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi ja Robert Ingman hallituksen varapuheenjohtajaksi.

Digia Oyj:n toimitusjohtajana on toiminut Juha Varelius vuoden 2008 alusta alkaen.

Konsernin tilintarkastaja on tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy päävastuullisena tilintarkastajanaan KHT Heikki Ilkka.

Qt-liiketoimintaa johtanut Tommi Laitinen on katsauskauden kuluessa siirtynyt pois liiketoiminnan johdosta ja Qt-liiketoimintaa johtaa toistaiseksi oman toimensa ohella Digian toimitusjohtaja Juha Varelius. Yhtiö on käynnistänyt haun liiketoiminnan uudeksi johtajaksi.

RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Yhtiön lyhyen aikavälin epävarmuustekijät liittyvät mahdollisiin merkittäviin muutoksiin yhtiön pääliiketoiminta-alueilla.

Yhtiö on vuonna 2012 tekemällään Qt-liiketoimintakaupalla tehnyt merkittävän panostuksen Qt-teknologiaan ja siihen liittyviin liiketoimintamahdollisuuksiin. Mikäli Qt-liiketoiminta ei kehity yhtiön odotusten mukaisesti, tehdyt panostukset ja niihin liittyvät kustannukset saattavat rasittaa yhtiön toiminnan kannattavuutta lyhyellä aikavälillä merkittävästikin. Mainitun liiketoiminta-alueen kilpailu- tai markkinatilanteen mahdolliset muutokset voivat niin ikään vaikuttaa merkittävästi yhtiön liikevaihdon ja kannattavuuden tulevaan kehitykseen.

Pitkään jatkunut yleinen talouden laskusuhdanne saattaa edelleen jatkuessaan vaikuttaa yhtiön asiakkaiden investointipäätöksiin ja maksuvalmiuteen, ja siten edelleen myös yhtiön liikevaihtoon ja tulokseen. Merkkejä yleisen taloustilanteen vaikutuksista asiakkaiden investointipäätöksiin ja suunniteltujen projektien aikatauluihin on näkynyt tasaisesti koko katsauskauden ajan.

Lisäksi asiakasprojektikoon kasvaessa myös riskit projektien ja niiden kannattavuuden hallintaan liittyen kasvavat.

Yhtiön liiketoiminnan riskejä ja niihin varautumista on kuvattu myös yhtiön kotisivuilla osoitteessa www.digia.fi.

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

Yhtiö arvioi Suomen IT-markkinoiden pysyvän vuonna 2015 suunnilleen edellisvuoden tasolla.

Yhtiön kotimaan liiketoiminnan tavoitteena on vuositason kannattavuuden parantaminen hyvälle tasolle ja vähintään yleistä markkinatasoa vastaava orgaaninen kasvu. Orgaanisen kasvun lisäksi yhtiö seuraa aktiivisesti mahdollisuuksia tehdä tarkoin valittuja, yhtiön strategiaa tukevia yritysostoja.

Yhtiö jatkaa panostuksiaan asiakasymmärryksen syventämiseksi sekä myynnin ja tarjoaman kehittämiseksi tuottaakseen entistä kilpailukykyisempiä ratkaisuja ja palveluita asiakkaiden liiketoiminnan tehostamiseksi.

Qt-liiketoiminnassa toiminnan selkeä painopiste on myynnin kehittämisessä ja sitä kautta kasvun edellytysten luomisessa. Kasvupanostusten ohella yhtiö kiinnittää kuitenkin huomiota myös liiketoiminnan kannattavuuteen.

Qt-liiketoiminnan tarjouskanta on ajankohtaan ja yleiseen markkinatilanteeseen nähden tyydyttävällä tasolla ja yhtiö odottaa kysynnän kasvun jatkuvan myös suurasiakasmarkkinassa. Sopimusten pitkät läpimenoajat saattavat kuitenkin aiheuttaa merkittävääkin heilahtelua vuosineljännesten välisessä liikevaihdossa ja etenkin kannattavuudessa.

Yhtiö jatkaa merkittävää investointia Qt-liiketoiminnan ja -myynnin kehittämiseen. Liiketoiminnan kehittämispanostus kohdistuu erityisesti sulautettuihin järjestelmiin automotive-, digi-TV- ja digitaalivastaanotin- sekä teollisuusautomaatiotuotealueilla. Lisäksi tuotekehityksessä panostetaan sulautettujen järjestelmien rakentamisessa tarvittaviin lisäarvo-ominaisuuksiin sekä työkaluihin.

Sulautettuihin järjestelmiin liittyvän myynnin kasvu heijastuu myös liiketoiminnan ansaintalogiikkaan. Lisenssitulot sanotusta myynnistä kertyvät pidemmän ajan kuluessa kertasuoritteisten lisenssimaksujen sijasta.

KATSAUSKAUDEN MUUT OLENNAISET TAPAHTUMAT

Digia Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 11. maaliskuuta 2014. Yhtiökokouksessa vahvistettiin tilivuoden 2013 tilinpäätös, myönnettiin tilivelvollisille vastuuvapaus, päätettiin hallituksen palkkiot, päätettiin hallituksen jäsenmääräksi seitsemän (7) sekä valittiin yhtiön hallitus uudelle toimikaudelle.

Tilikauden 2013 voitonjaosta yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että pääoman palautusta maksetaan 0,10 euroa osakkeelta osakkeenomistajalle, joka täsmäytyspäivänä 14.3.2014 on merkittynä osakkeenomistajaksi Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Pääoman palautuksen maksupäiväksi päätettiin 21.3.2014.

Yhtiökokous myönsi hallitukselle seuraavat valtuudet:

Hallituksen valtuuttaminen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta ja/tai pantiksi ottamisesta

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 2 000 000 oman osakkeen hankkimisesta ja/tai pantiksi ottamisesta. Omia osakkeita voidaan hankkia vain yhtiön vapaaseen omaan pääomaan kuuluvilla varoilla. Hallitus päättää miten osakkeita hankitaan. Omia osakkeita voidaan hankkia muuten kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa. Valtuutus käsittää myös osakkeiden hankkimisen julkisessa kaupankäynnissä NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä sen ja Euroclear Finland Oy:n sääntöjen ja ohjeiden mukaan tai osakkeenomistajille tehtävän ostotarjouksen kautta. Osakkeita voidaan hankkia yhtiön pääomarakenteen kehittämiseksi, yrityskauppojen tai muiden järjestelyjen rahoittamiseen tai toteuttamiseen, yhtiön osakepohjaisten kannustinohjelmien toteuttamiseen tai muutoin edelleen luovutettaviksi tai mitätöitäviksi. Osakkeiden hankinnan tulee perustua osakkeen markkinahintaan julkisessa kaupankäynnissä. Valtuutus korvaa yhtiökokouksen 12.3.2013 antaman valtuutuksen ja on voimassa 18 kuukauden ajan valtuutuspäätöksestä eli 11.9.2015 saakka.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään osakeannista ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään maksullisesta tai maksuttomasta osakeannista ja osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen erityisten oikeuksien antamisesta yhdessä tai useammassa erässä seuraavasti: Valtuutuksen nojalla annettavien osakkeiden lukumäärä voi olla yhteensä enintään 4 000 000 kappaletta. Valtuutus koskee sekä uusien osakkeiden antamista että omien osakkeiden luovuttamista. Valtuutuksen nojalla hallituksella on oikeus päättää osakeanneista ja erityisten oikeuksien antamisesta osakkeenomistajan merkintäetuoikeudesta poiketen (suunnattu anti). Valtuutusta voidaan käyttää yrityskauppojen tai muiden järjestelyjen rahoittamiseen tai toteuttamiseen, yhtiön osakepohjaisten kannustinohjelmien toteuttamiseen ja yhtiön pääomarakenteen kehittämiseksi sekä muihin yhtiön hallituksen päättämiin tarkoituksiin.  Valtuutus sisältää hallitukselle oikeuden päättää kaikista osakeannin ja mainittujen erityisten oikeuksien antamisen ehdoista, mukaan lukien merkintähinnasta, sen maksamisesta paitsi rahalla myös kokonaan tai osittain muulla omaisuudella (apporttiomaisuus) tai käyttämällä merkitsijällä olevaa saatavaa merkintähinnan kuittaamiseen ja merkitsemisestä yhtiön taseeseen. Valtuutus korvaa yhtiökokouksen 12.3.2013 antaman valtuutuksen ja on voimassa 18 kuukauden ajan valtuutuspäätöksestä eli 11.9.2015 saakka.

Digia Oyj:n hallitus valtuutti 17.6.2014 kokouksessaan yhtiön johdon valmistelemaan yhtiörakenteen selkiyttämistä Digian kotimaan liiketoimintojen ja kansainvälisen Qt-liiketoiminnan välillä. Selkiyttäminen toteutettiin eriyttämällä Qt-liiketoiminta omaksi yhtiökokonaisuudekseen konsernin emoyhtiön Digia Oyj:n osana. Qt-liiketoiminnan emoyhtiö The Qt Company Oy aloitti toimintansa katsauskauden päättyessä 1.1.2015.

OSAKEPÄÄOMA JA OSAKKEET

Digia Oyj:n osakkeiden lukumäärä 31.12.2014 oli 20 875 645 osaketta.

Digialla oli 31.12.2014 yhteensä Suomen Arvopaperikeskus Oy:n mukaan 4 594 osakkeenomistajaa.

Kymmenen suurinta omistajaa olivat:

Osakkeenomistaja Osuus osakkeista ja äänistä

Voittoa tavoittelemattomat yhteisöt 0,3 % 1,0 %
Kotitaloudet 94,6 % 45,8 %
Ulkomaat 0,6 % 2,6 %

Osakkeiden osakeantioikaistun lukumäärän painotettu keskiarvo katsauskauden aikana oli 20 780 221 kpl. Ulkona olevien osakkeiden lukumäärä katsauskauden lopussa oli 20 775 273 kpl.

Yhtiöllä oli katsauskauden lopussa hallussaan 57 372 kappaletta omia osakkeita. Omien osakkeiden kirjanpidollinen vasta-arvo on 0,10 euroa osakkeelta. Yhtiön hallussa olevien osakkeiden määrä oli 31.12.2014 noin 0,3 prosenttia osakekannasta. Yhtiö on rahoittanut 43 000 yhtiön osakkeen hankinnan käytettäväksi yhtiön avainhenkilöiden kannustinjärjestelmiin. Katsauskauden lopussa sanottuja osakkeita on jakamatta ja Evli Alexander Management Oy:n hallussa 43 000 osaketta.

KAUPANKÄYNTI HELSINGIN PÖRSSISSÄ KATSAUSKAUDELLA

Digia Oyj:n osake on katsauskaudella noteerattu pohjoismaisessa pörssissä Informaatioteknologian IT Palvelut -toimialaryhmässä. Kaupankäyntitunnus on DIG1V. Alin kaupankäyntikurssi katsauskaudella oli 2,66 euroa ja ylin 4,59 euroa. Osakkeen virallinen päätöskurssi katsauskauden viimeisenä kaupankäyntipäivänä oli 2,66 euroa. Vaihdolla painotettu keskikurssi oli 3,79 euroa. Yhtiön markkina-arvo katsauskauden päättyessä oli 55 529 216 euroa.

Katsauskauden aikana yhtiö vastaanotti seuraavat liputusilmoitukset:

-    Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ilmoitti 18.2.2014, että sen omistus yhtiöstä on noussut yli 10 %:n liputusrajan 10,05 %:iin yhtiön kaikista osakkeista ja äänistä.

-    Ingman Group Oy Ab ilmoitti 25.3.2014, että sen omistus yhtiöstä on noussut yli 20 %:n liputusrajan 20,12 %:iin yhtiön kaikista osakkeista ja äänistä.

-    Jyrki Hallikainen ilmoitti 7.7.2014, että hänen omistuksensa yhtiöstä on laskenut alle 10 %:n liputusrajan 7,83 %:iin yhtiön kaikista osakkeista ja äänistä.

OPTIO-OHJELMAT

Digia Oyj:llä ei ole ulkona olevia optio-oikeuksia.

Helsingissä 5. helmikuuta 2015

Digia Oyj

VIESTINTÄ

Tilinpäätöstiedotteen tiedotustilaisuus analyytikoille pidetään torstaina 5.2.2015 klo 11.00 alkaen hotelli Scandic Simonkentän Tapiola-kabinetissa, osoitteessa Simonkatu 9, 00100 Helsinki. Tervetuloa.

LISÄTIETOJA

Toimitusjohtaja Juha Varelius, gsm 0400 855 849, sähköposti: juha.varelius@digia.com

Tilinpäätöstiedote ja sen esitys ovat nähtävissä konsernin internet-sivuilla www.digia.fi sijoittajat-osiossa 5.2.2015 klo 11.00 alkaen.

TILINPÄÄTÖSLYHENNELMÄ JA LIITETIEDOT

Konsernin tuloslaskelma
Konsernitase
Konsernin rahavirtalaskelma
Laskelma oman pääoman muutoksista
Tilinpäätöstiedotteen liitetiedot

KONSERNIN TULOSLASKELMA, 1000 EUROA

1000 EUROA 10-12/2014 10-12/2013 Muutos% 1-12/2014 1-12/2013 Muutos%
LIIKEVAIHTO 27 246,4 26 781,8 1,7 % 97 433,5 99 740,5 -2,3 %
Liiketoiminnan muut tuotot 276,6 504,2 -45,1 % 1 302,9 1 542,7 -15,5 %
Materiaalit ja palvelut -2 819,6 -3 033,5 -7,0 % -9 501,1 -11 989,4 -20,8 %
Poistot ja arvonalentumiset -600,5 -7 761,9 -92,3 % -2 490,4 -9 977,0 -75,0 %
Muut liiketoiminnan kulut -21 794,4 -21 768,2 0,1 % -82 435,0 -82 138,8 0,4 %

Liikevoitto 2 308,5 -5 277,6   4 309,8 -2 822,0

Rahoituskulut (netto) -164,6 -247,3 -33,5 % -675,6 -784,0 -13,8 %

Voitto ennen veroja 2 143,9 -5 524,9   3 634,2 -3 605,9

Tuloverot -463,3 128,6   -783,8 -461,2 69,9 %
TILIKAUDEN VOITTO 1 680,6 -5 396,3   2 850,4 -4 067,1

Laajan tuloslaskelman erät:
Erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi:
Ulkomaiseen yksikköön liittyvät muuntoerot -72,3 -48,8   -116,6 -36,2
TILIKAUDEN LAAJA TULOS YHTEENSÄ 1 608,3 -5 445,1   2 733,8 -4 103,3

Tilikauden voiton jakautuminen:
Emoyhtiön osakkaille 1 680,6 -5 396,3   2 850,4 -4 067,1
Vähemmistölle 0,0 0,0   0,0 0,0

Tilikauden laajan tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön osakkaille 1 608,3 -5 445,1   2 733,8 -4 103,3

a = osakepääoma
b = uusmerkintä
c = ylikurssirahasto
d = sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto
e = muut rahastot
f = muuntoerot
g = kertyneet voittovarat
h = oma pääoma yhteensä

TILINPÄÄTÖSTIEDOTTEEN LIITETIEDOT

Tilinpäätöstiedotteen laatimisperiaatteet:
Tilinpäätöstiedote on laadittu IFRS:n mukaisesti noudattaen standardia IAS 34. Laadinnassa on noudatettu samoja laskentaperiaatteita kuin tilinpäätöksessä 2013. Tunnuslukujen laskentaperiaatteet ja niiden kaavat ovat ennallaan ja ne on esitetty tilinpäätöksessä 2013.

Liiketoiminnan kausiluonteisuus:
Konsernin liiketoimintaan vaikuttavat kuukausittainen työpäivien lukumäärä sekä lomakaudet.

Maksetut osingot:
Katsauskaudella on maksettu osinkoa pääoman palautuksena yhteensä 2 081 827,30 euroa.

Liiketoimet lähipiirin kanssa:
Digia-konsernin lähipiiriin kuuluvat sen hallitus, toimitusjohtaja ja konsernin johtoryhmä. Digia-konsernilla ja lähipiiriin kuuluvilla henkilöillä ei ollut katsauskaudella olennaisia liiketoimia.

Segmentti-informaatio:
Yhtiön liiketoiminta jakaantuu kahteen pääliiketoiminta-alueeseen: Kotimaa ja Qt-liiketoiminta.

LIIKEVAIHTO, 1000 EUROA 10-12/2014 10-12/2013 Muutos% 1-12/2014 1-12/2013 Muutos%
Kotimaa 21 401 21 798 -1,8 % 77 028 79 850 -3,5 %
Qt-liiketoiminta 5 845 4 983 17,3 % 20 406 19 891 2,6 %
Digia- konserni 27 246 26 782 1,7 % 97 433 99 740 -2,3 %

LIIKEVOITTO ENNEN KERTALUONTEISIA ERIÄ, 1000 EUROA 10-12/2014 10-12/2013 Muutos% 1-12/2014 1-12/2013 Muutos%
Kotimaa 2 695 2 654 1,5 % 6 311 5 395 17,0 %
Qt-liiketoiminta -235 -561 58,0 % -1 850 -846 -118,7%
Digia-konserni 2 460 2 093 17,5 % 4 461 4 549 -1,9 %

LIIKEVOITTO, 1000 EUROA 10-12/2014 10-12/2013 Muutos% 1-12/2014 1-12/2013 Muutos%
Kotimaa 2 695 -4 717   6 311 -1 976

suhteessa liikevaihtoon 2,9 % -4,1 %
Oman pääoman tuotto 7,8 % -10,4 %
Sijoitetun pääoman tuotto 9,0 % -4,4 %

Rahoitus ja taloudellinen asema:

Korollinen vieras pääoma 16 245 16 883
Rah.om.arvopaperit + Rahat ja pankkis. 5 132 6 454
Nettovelkaantumisaste (Net Gearing) 30,3 % 28,9 %
Omavaraisuusaste 51,5 % 49,9 %
Liiketoiminnan rahavirta 1 607 4 855
Tulos/osake,eur, laimentamaton 0,14 -0,20
Tulos/osake,eur, laimennettu 0,14 -0,20
Oma pääoma/osake, eur 1,76 1,73
Osakkeen alin kaupantekokurssi, eur 2,66 2,65
Osakkeen ylin kaupantekokurssi, eur 4,59 4,34
Osakkeen keskikurssi, eur 3,79 3,19
Osakekannan markkina-arvo 55 529 81 624

Tunnuslukujen laskentaperiaatteet on esitetty vuoden 2013 tilinpäätöksen yhteydessä. Laskentaperiaatteissa ei ole katsauskaudella tapahtunut muutoksia.

Digia_Oyj_Q4_2014.pdf