Metsä Groups rörelseresultat exklusive poster av engångskaraktär 418 miljoner euro år 2014

Metsä Group pressmeddelande 5.2.2015

Resultat för år 2014
• Omsättningen var 4 970 miljoner euro (2013: 4 939 miljoner euro).
• Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär var 418 miljoner euro (343). Rörelseresultatet inklusive poster av engångskaraktär var 417 miljoner euro (335).
• Resultatet före skatt och exklusive poster av engångskaraktär var 339 miljoner euro (232). Resultatet före skatt och inklusive poster av engångskaraktär var 330 miljoner euro (224).
• Avkastningen på sysselsatt kapital exklusive poster av engångskaraktär var 11,4 procent (9,1).
• Kassaflödet från rörelsen var 764 miljoner euro (491).
• Styrelsen i Metsäliitto Osuuskunta har beslutat att föreslå för förvaltningsrådet att räntan på medlem-marnas stadgeenliga insatser i andelskapitalet ska betalas med en ränta på 5,5 procent för 2014 (5,5 + 1,0 procent för 2013). Förslag till ränta på A-insatserna i tilläggskapital är 5,0 procent (5,0) och på B-insatserna 4,5 procent (4,5).

Resultat för oktober–december 2014
• Omsättningen var 1 248 miljoner euro (10–12/2013: 1 219 miljoner euro).
• Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär var 117 miljoner euro (87). Rörelseresultat inklusive poster av engångskaraktär var 84 miljoner euro (88).
• Resultatet före skatt och exklusive poster av engångskaraktär var 101 miljoner euro (61). Resultatet före skatt och inklusive poster av engångskaraktär var 68 miljoner euro (60).
• Avkastningen på sysselsatt kapital exklusive poster av engångskaraktär var 12,0 procent (9,3).
• Kassaflödet från rörelsen var 390 miljoner euro (195).

Händelser under sista kvartalet 2014
• Lönsamheten för Metsä Groups samtliga affärsverksamheter förbättrades jämfört med motsvarande period föregående år.
• Metsä Board inledde åtgärder för att slutföra sin omstrukturering och beslöt att investera cirka 170 miljoner euro i en ny falskartongmaskin vid Husums bruk i Sverige. Bolaget planerar även att frigöra sig från pappersproduktionen och har inlett processen för försäljning av det olönsamma bruket Gohrs-mühle i Tyskland.
• Metsäliitto Osuuskunta meddelade att man säljer hela aktiestocken i Metsä Woods brittiska stolptillverkare Burt Boulton & Haywood Ltd i Storbritannien. Affären slutfördes i februari 2015. Affären har inte någon större inverkan på koncernens resultat.
• DI, MBA Mika Joukio tillträdde den 1 oktober 2014 som verkställande direktör för Metsä Board Oyj.

Händelser efter räkenskapsperioden
• Metsä Tissue Oyj:s styrelse utnämnde DI, EM Petri Helsky (48) till bolagets nya verkställande direktör. Han tillträder som VD och medlem i Metsä Groups ledningsgrupp senast 1.7.2015.

”Utifrån våra centrala nyckeltal och med beaktande av verksamhetsmiljön var år 2014 ett bra år. Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär var klart bättre, avkastningen på sysselsatt kapital ökade, netto-skulden fortsatte att minska och kassaflödet var starkt.

Vi fortsätter med en målmedveten tillämpning av vår strategi som bygger på fokusering. Vi är marknadsledande inom virkesanskaffning och skogstjänster, och i år kommer vi som det första bolaget i Finland att digitalisera samtliga inköps- och försäljningsprocesser för virkeshandel och skogsvård.

Metsä Woods beslut att fokusera på stora industrikunder har redan stärkt vår ställning på marknaden för träprodukter. Inom mjuk- och matlagningspapper hör vi också till de ledande aktörerna på våra viktigaste marknader. Metsä Boards beslut att frigöra sig från pappersproduktionen och investera i en ny kartongmaskin i Husum fullbordar bolagets omstrukturering till kartongbolag.

Om förutsättningarna för investeringen uppfylls kommer Metsä Fibres investeringsbeslut om byggande av en bioproduktfabrik i Äänekoski att fattas under våren. Förberedelserna inför beslutet har förlöpt utan problem.

Vår utgångspunkt för 2015 är god: vår ekonomi vilar på en solid grund, våra produkter är i toppklass och de planerade investeringsbesluten stärker vår marknadsposition ytterligare. Vi ser framtiden an med tillförsikt.”

Koncernchef Kari Jordan, Metsä Group

Avkastning på eget kapital, % 13,0 9,9 11,1 14,9
   - ” -, exklusive poster av engångskaraktär 13,4 10,3 17,6 14,7

Finansiell position 2014 2013 2014 2013
Jämförelsetalen för 2013 är justerade 31.12. 31.12. 30.9. 30.9.
Soliditet, % 37,9 37,9 38,5 35,9
Nettoskuldsättningsgrad, % 46 77 62 85
Räntebärande nettoskuld, milj. euro 938 1 510 1 258 1 604

AFFÄRSOMRÅDEN

Omsättning och rörelseresultat
1–12/2014, milj. euro
Virkesanskaffning och skogstjänster Trä-
produkter
Massa Kartong och papper Mjuk- och matlagningspapper
Omsättning 1 575,0 896,9 1 295,7 2 008,4 1 012,8
  Övriga rörelseintäkter 6,7 10,1 33,4 69,6 9,3
  Rörelsekostnader -1 552,0 -842,5 -1 039,2 -1 835,8 -921,6
  Avskrivningar och nedskrivningar -3,0 -30,4 -62,0 -125,6 -38,7
Rörelseresultat 26,7 34,1 227,9 116,5 61,8
  Poster av engångskaraktär 1,5 3,1 -20,3 19,9 0,4
Rörelseresultat exklusive poster
av engångskaraktär
28,2 37,2 207,5 136,5 62,2
- " -, % av omsättningen 1,8 4,1 16,0 6,8 6,1

Utsikter för den närmaste tiden
Metsä Forest köper virke i hela landet och i första hand stämplingsposter som ska drivas under barmarkstiden. Stämplingsposter för vinterdrivning köps i begränsad omfattning, eftersom en del av förra vinterns stämplingsposter på grund av det dåliga vädret blev kvar för drivning under denna vinter. Inom skogsvårdstjänsterna är målsättningen att fortsätta den starka tillväxten och att vara den mest eftertraktade partnern för ägarmedlemmarna.

Trots säsongsvariationerna i efterfrågan förväntas försäljningen för träproduktindustrin att vara fortsatt stabil under första kvartalet 2015, jämfört med sista kvartalet 2014. Utsikterna för byggverksamheten i Europa och framför allt i Finland är utmanande. Konkurrensen på sågvarumarknaden, som lider av överskott, förväntas vara fortsatt hård, och det är möjligt att produktionsbegränsningarna måste fortsätta. Valutakurserna i de viktigaste konkurrentländerna har försvagats mer än för euron gentemot de huvudsakliga handelsvalutorna, vilket försämrar konkurrenskraften för den finländska träproduktindustrin.

Efterfrågan på massa är fortsatt stabil, och inga tecken på snabba marknadsförändringar kan skönjas. Förstärkning av US-dollarn gentemot euron har förbättrat lönsamheten för massatillverkarna i euroområdet.

Leveransvolymerna för kartong förväntas öka något under första kvartalet 2015 jämfört med föregående kvartal. Några större prisändringar på kartong finns inte i sikte för tillfället.

Metsä Boards pappersleveranser beräknas öka något under första kvartalet, medan genomsnittspriset förväntas sjunka något.

Priskonkurrensen inom detaljhandeln för mjuk- och matlagningspapper fortsätter att vara hård på samtliga marknader. Efterfrågan förväntas vara på samma nivå som under 2014. Utvecklingen av rörelseresultatet för Metsä Tissue påverkas framför allt av prisändringarna för energi och råvara samt av kvaliteten och den lokala tillgången på returpapper.

Metsä Groups rörelseresultat exklusive poster av engångskaraktär förväntas under första kvartalet 2015 vara på ungefär samma nivå jämfört med det sista kvartalet 2014.

Offentlighetsförfarande
Metsä Group har övergått till att tillämpa offentlighetsförfarandet som är möjligt enligt Finansinspektionens Standard 5.2.b. Detta meddelande är en sammanfattning av Metsä Groups bokslutskommuniké för år 2014. Bokslutskommunikén inklusive tabeller finns som bilaga i pdf-format till detta pressmeddelande och på koncernens webbplats www.metsagroup.fi

Metsä Group publicerar följande ekonomiska rapporter 2015:
7.5. delårsrapport januari--mars 2015
6.8. delårsrapport januari--juni 2015
5.11. delårsrapport januari--september 2015

METSÄ GROUP
Koncernkommunikation

Mer information:
Vesa-Pekka Takala, ekonomidirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4260
Reeta Kaukiainen, kommunikationsdirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4541, 050 522 0924

www.metsagroup.fi

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter huvudsakligen tillverkas av förnybart och hållbart skött nordiskt trä. Metsä Group fokuserar på mjuk- och matlagningspapper, nyfiberkartong, massa, träprodukter och virkesanskaffning och skogstjänster. De högkvalitativa produkterna kombinerar förnybar råvara, kundorientering, hållbar utveckling och innovation. Metsä Groups omsättning uppgick till 5 miljarder euro 2014 och koncernen sysselsätter cirka 10 500 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder. Metsä Groups moderbolag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 122 000 finska skogsägare.

Metsa_Group_Bokslutskommunike_2014.pdf