MARIMEKKO OYJ:N TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 1.1. - 31.12.2014: Vahva tulos vaikeassa markkinatilanteessa, liikevaihto edellisvuoden tasolla

Marimekko Oyj, Tilinpäätöstiedote 10.2.2015 klo 8.30

Vuonna 2014 Marimekko-konsernin liikevaihto pysyi edellisvuoden tasolla ja oli 94,2 miljoonaa euroa (94,0). Vähittäismyynti kasvoi kaikilla markkina-alueilla, mikä johtui osittain vuosina 2013 ja 2014 avattujen myymälöiden tuomasta lisämyynnistä. Vertailukelpoinen vähittäismyynti nousi erityisesti Skandinaviassa ja muualla Euroopassa. Suomessa vertailukelpoista vähittäismyyntiä nosti verkkokaupan tuoma myynninkasvu. Tukkumyynnin lasku yhtiön kaikilla markkina-alueilla vaikutti liikevaihtoon heikentävästi. Osasyynä laskuun oli kevätmalliston toimitusrytmin muutos vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Loka-joulukuussa liikevaihto kasvoi 2 prosenttia; liikevaihtoa kasvattivat vuoden aikana avatut uudet myymälät sekä kertaluonteiset kampanjat Suomessa.

Vuonna 2014 Marimekon tulos parani vaikeassa markkinatilanteessa: liikevoitto oli 5,6 miljoonaa euroa (0,1) ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 6,3 miljoonaa euroa (1,4). Tulosta paransivat vuosina 2013 ja 2014 toteutetut toimintojen uudelleenjärjestelyt ja kustannussäästöt Suomessa ja Yhdysvalloissa, kertaluonteiset kampanjat Suomessa sekä kasvaneet lisenssituotot. Lisäksi vertailuvuoden liiketulosta rasittivat vuoden viimeisellä neljänneksellä tehdyt 1,5 miljoonan euron arvonalennukset Beverly Hillsissä, Bostonissa ja Oslossa sijaitsevien omien myymälöiden aineellisiin hyödykkeisiin. Loka-joulukuussa liiketulos oli 1,9 miljoonaa euroa (-0,6).

Vähittäiskaupan liiketoimintaympäristö pysyi koko vuoden haasteellisena varsinkin Suomessa. Toteutetut tehostamistoimenpiteet tukivat yhtiön tuloskehitystä. Vähittäismyynnin kehitys tasaantui etenkin Suomessa toisen vuosipuoliskon alusta alkaen johtuen vertailukauden myynnin alhaisesta tasosta. Tilanne alkoi kuitenkin heikentyä uudestaan marraskuun 2014 alussa kuluttajien luottamuksen laskun ja talouden yleisten näkymien synkentymisen myötä.

Vuonna 2014 Marimekko jatkoi panostuksia kasvuun sekä keskittyi myymälöidensä toiminnan kehittämiseen, liiketoiminnan yleisen kannattavuuden parantamiseen ja entistä kiinnostavamman designin ja tuotteiden luomiseen.

Hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että vuodelta 2014 maksetaan osinkoa 0,35 euroa osakkeelta (0,25).

Avainluvut

Liikevaihto, milj. euroa 26,1 25,5 2 94,2 94,0 0
Kansainvälinen myynti, milj. euroa 11,3 10,8 5 42,1 41,8 1
   osuus liikevaihdosta, % 43 42   45 45
Käyttökate (EBITDA), milj. euroa 3,0 2,6 16 9,9 6,9 44
Käyttökate (EBITDA) ilman kertaluonteisia eriä, milj. euroa 3,0 2,6 16 10,5 7,9 34
Liiketulos, milj. euroa 1,9 -0,6   5,6 0,1
Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä, milj. euroa 1,9 -0,6   6,3 1,4
Liiketulosmarginaali, % 7,5 -2,2   5,9 0,1
Liiketulosmarginaali ilman kertaluonteisia eriä, % 7,5 -2,2   6,7 1,4
Kauden tulos, milj. euroa 1,3 -0,5   4,1 -1,0
Tulos/osake, euroa 0,15 -0,07   0,51 -0,12
Liiketoiminnan rahavirta, milj. euroa 6,3 5,0 25 9,9 5,4 82
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), %       15,6 -1,1
Omavaraisuusaste, %       61,6 55,5
Bruttoinvestoinnit, milj. euroa 0,6 0,5 34 2,1 2,4 -12
Henkilöstö kauden lopussa       479 502 -5
   joista Suomen ulkopuolella       129 124 4
Brändimyynti*, milj. euroa 53,9 51,5 5 186,8 191,1 -2
   josta Suomen ulkopuolella, milj. euroa 33,7 28,4 18 114,6 115,1 0
   kansainvälisen myynnin osuus, % 63 55   61 60
Myymälät**, kpl       144 133 8

Taulukossa esitetyt muutosprosentit on laskettu tarkoista luvuista ennen lukujen pyöristämistä miljooniksi euroiksi.

*Arvio Marimekko-tuotteiden myynnistä kuluttajahinnoin mitattuna. Brändimyynti lasketaan lisäämällä yhtiön oman vähittäiskaupan liikevaihtoon muiden jakelijoiden arvioitu Marimekko-tuotteiden vähittäismyyntiarvo. Arvio on epävirallinen ja perustuu Marimekon toteutuneeseen tukkumyyntiin näille jakelijoille, eikä se sisällä arvonlisäveroa. Tunnuslukua ei tilintarkasteta.

**Sisältää Marimekon omat vähittäismyymälät, jälleenmyyjäomisteiset Marimekko-myymälät sekä yli 30 m
²:n suuruiset shop-in-shopit. Omia vähittäismyymälöitä oli vuoden 2014 lopussa 54 (51). Muutoksista kerrotaan jäljempänä kohdassa Kansainvälistyminen ja muutokset myymäläverkostossa.

Toimitusjohtaja Mika Ihamuotila:

”Marimekon tuloskehitys vuonna 2014 - myös sen viimeisellä neljänneksellä - oli hyvä. Varsinkin kun ottaa huomioon suurimman markkinamme, Suomen, vähittäiskauppaympäristön erittäin heikon tilan. Ylsimme liikevaihdossa suunnilleen samalle tasolle kuin edellisvuonna, mutta onnistuimme parantamaan tulostamme huomattavasti. Kannattavuutemme koheni muun muassa vuosina 2013 ja 2014 toteuttamiemme tehostamistoimien ansiosta. Suomen yleisesti heikkoa markkinatilannetta kompensoi kansainvälinen kasvumme, joka painottui jälleen Aasiaan. Vuonna 2014 avasimme yhteensä 19 uutta myymälää, joista puolet sijaitsee Aasiassa. Myös verkkokauppamme kehitys oli lupaavaa: Suomessa vertailukelpoista vähittäismyyntiä nosti nimenomaan verkkokaupan tuoma myynninkasvu. Vuoden viimeisen neljänneksen tulosta paransivat myös Banana Republicin kesämallistosta saadut rojaltitulot.

Alkaneen vuoden keskeisiä teemoja on uuden luovan johtajamme syksyllä aloittama kehitystyö suunnittelun ja tuotekehityksen saralla. Erityisen paljon näemme mahdollisuuksia muodin, laukkujen ja asusteiden kehittämisessä entistäkin kiinnostavammiksi. Jatkamme panostuksiamme myös digitaaliseen liiketoimintaan, erityisesti verkkokauppaan ja monikanavaiseen palvelukokemukseen.

Kansainvälisen laajentumisemme pääpaino on edelleen Aasiassa. Japanissa myyntiodotuksemme ovat aiempia vuosia varovaisemmat johtuen heikosta jenistä ja viime keväänä voimaan tulleesta myyntiveron korotuksesta. Meillä on siellä jo varsin kattava myymäläverkosto ja jatkossa myynnin kasvu on lähinnä orgaanista; uusia myymälöitä avataan muutama vuodessa. Uskon kuitenkin kansainvälisen kasvumme kaiken kaikkiaan jatkuvan. Tänä keväänä avaamme myymälöitä myös meille täysin uusilla markkinoilla, Dubaissa, Singaporessa ja Bangkokissa. Sen sijaan Suomen osalta en näe merkkejä vahvistumisesta ainakaan alkuvuonna, ja tilanteen jatkuminen vaikeana voi johtaa edellisvuotta heikompaan tulokseen. Kannattavuuttamme rasittavat myös tulevaisuuteen tekemämme panostukset.”

Taloudellinen ohjeistus vuodeksi 2015

Yleisten markkinanäkymien, yhtiön eri markkina-alueiden arvioidun myynnin kehityksen erityisesti Suomessa ja kasvutavoitteiden sekä muiden arvioitujen tekijöiden perusteella Marimekko-konsernin liikevaihdon arvioidaan olevan vuoden 2014 tasolla tai laskevan. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan laskevan vuonna 2015 vuoteen 2014 verrattuna.

Tiedotustilaisuus medialle ja analyytikoille

Tätä tilinpäätöstiedotetta koskeva tiedotustilaisuus medialle ja analyytikoille pidetään tänään kello 9.00 alkaen Marimekon lippulaivamyymälässä Marikulmassa (Pohjoisesplanadi 33, Helsinki). Esitysmateriaali on luettavissa yhtiön kotisivuilla company.marimekko.fi kohdassa Tiedotteet & julkaisut / Osavuosikatsaukset ja tilinpäätökset.

Selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä

Selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä vuodelta 2014 on luettavissa yhtiön kotisivuilla company.marimekko.fi kohdassa Sijoittajat/Hallinto/Hallinnointiperiaatteet.

Vuosikalenteri 2015

Vuoden 2014 tilinpäätös julkistetaan viimeistään viikolla 12. Varsinainen yhtiökokous pidetään 9.4.2015 klo 14.00. Yhtiökokous oli aiemmin suunniteltu pidettäväksi 21.4.2015. Vuoden 2015 osavuosikatsaukset julkistetaan seuraavasti: tammi-maaliskuulta tiistaina 12.5.2015 klo 8.30, tammi-kesäkuulta keskiviikkona 19.8.2015 klo 8.30 ja tammi-syyskuulta torstaina 5.11.2015 klo 8.30.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Mika Ihamuotila, puh. 09 758 71
Talousjohtaja Thomas Ekström, puh. 09 758 7261

MARIMEKKO OYJ

Piia Kumpulainen
piia.kumpulainen@marimekko.com

JAKELU:
NASDAQ OMX Helsinki Oy

MARIMEKKO OYJ:N TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 1.1. - 31.12.2014

MARKKINAKATSAUS

Maailmantalouden yleinen epävarmuus jatkui vuonna 2014 edellisvuoden tapaan. Euroopan orastava elpyminen katkesi syksyllä. Palvelut ja kauppa hiipuivat teollisuuden rinnalla. Kasvun odotetaan kuitenkin käynnistyvän vientikysynnästä, jota euron heikkeneminen edistää. Myös Euroopan keskuspankin vuoden 2015 alussa käynnistämistä elvytystoimista odotetaan parannusta tilanteeseen. Kasvu on kuitenkin hidasta. USA:ssa kuluttajien odotukset ovat vahvistuneet yritysten alhaisista arvioista huolimatta, ja kokonaisuutena talous on kohtalaisessa kasvussa. Maailmantalouden vauhtia ylläpitävät kehittyvät maat pääasiassa Aasiassa ja Etelä-Amerikassa.

Suomessa talouden kehitys hiipui vuoden toisella puoliskolla ja kuluttajien luottamus laski nopeasti. Suhdannenäkymät ovat heikentyneet, ja odotukset nopeasta käänteestä ovat vaimentuneet. Kotimainen kysyntä on vähenemässä työttömyyden lisääntyessä ja ostovoiman muutenkin heikentyessä. Vähittäiskaupassa tilanne jatkui edelleen vaikeana; siellä luottamus on heikentynyt eniten ja sama suunta näyttää jatkuvan. Myyntiodotukset ovat varsin heikot, ja myynnin ennustetaan laskevan kevään aikana. Suomessa vähittäiskaupan luottamus oli joulukuussa selvästi EU-maiden vaatimattominta. Kotimarkkinoiden tilanteen ennustetaan vahvistuvan vasta vuoden 2016 puolella. (Elinkeinoelämän keskusliitto EK: Talouskatsaus, suhdanteet 20.1.2015; Luottamusindikaattorit, tammikuu 2015; Suhdannebarometri, marraskuu 2014.)

Vuonna 2014 Suomen vähittäiskaupan liikevaihto laski 1 prosentin ja myynnin todellista kasvua mittaava myynnin määrä 1,2 prosenttia (Tilastokeskus: Kaupan liikevaihtokuvaaja, vähittäiskaupan pikaennakko, tammikuu 2015).

KANSAINVÄLISTYMINEN JA MUUTOKSET MYYMÄLÄVERKOSTOSSA

Marimekko elää voimakasta kansainvälistymisvaihetta. Vuonna 2014 laajentumisen pääpaino oli jälleenmyyjäomisteisten Marimekko-myymälöiden avauksilla. Vuoden aikana avattiin 19 uutta Marimekko-myymälää, jotka jakautuvat seuraavasti: neljä omaa ja seitsemän jälleenmyyjäomisteista myymälää sekä kahdeksan shop-in-shopia. Lisäksi yhtiö keskittyi viime vuosina avattujen omien myymälöiden toiminnan kehittämiseen ja kannattavuuden parantamiseen.

Viimeisellä neljänneksellä avautui kaksi omaa myymälää ja yksi shop-in-shop Suomessa sekä neljä jälleenmyyjävetoista myymälää, joista kaksi Etelä-Koreassa Soulissa, yksi Hongkongissa ja yksi Manner-Kiinassa Chengdussa. Lisäksi avattiin kolme shop-in-shopia, kaksi Meksikossa ja yksi Singaporessa. Lontoon Boxparkissa sijainnut Marimekon oma myymälä suljettiin marraskuussa. Etelä-Korean Soulissa puolestaan yksi jälleenmyyjävetoinen myymälä sulkeutui liiketilan vuokrasopimuksen päätyttyä; myymälälle etsitään uutta liikepaikkaa.

Viimeisten kolmen vuoden aikana uusina markkinoina ovat avautuneet Kiina, Hongkong ja Taiwan ja Marimekko-myymälöiden lukumäärä Aasia-Tyynenmeren alueella on kaksinkertaistunut 46 myymälään. Aasian kasvavan kuluttajamarkkinan tuomilla mahdollisuuksilla on tärkeä rooli Marimekon kansainvälistymisessä etenkin nyt, kun vähittäiskaupan tilanteen yhtiön suurimmalla markkina-alueella Suomessa ennakoidaan jatkuvan vaikeana. Vuoden 2014 uusista Marimekko-myymälöistä puolet avattiin Aasian-Tyynenmeren alueella: kaksi Hongkongissa, yksi Chengdussa Manner-Kiinassa, kaksi Soulissa Etelä-Koreassa ja kaksi Japanissa. Australiassa Marimekko avasi oman myymälän Melbournessa. Lisäksi avautui kaksi shop-in-shopia, joista toinen Uudessa-Seelannissa ja toinen Singaporessa. Vuonna 2015 Marimekko jatkaa laajentumistaan Aasiassa ja uusina markkinoina avataan ainakin Singapore ja Thaimaa (Bangkok).

Myös kuluvana vuonna laajentumisen pääpaino on jälleenmyyjävetoisten Marimekko-myymälöiden ja -shop-in-shopien avauksilla. Tavoitteena on avata yhteensä 10 - 20 uutta Marimekko-myymälää ja -shop-in-shopia. Näistä 1 - 3 olisi yhtiön omia myymälöitä. Lisäksi yhtiö jatkaa viime vuosina avattujen omien myymälöiden toiminnan kehittämistä ja kannattavuuden parantamista.

Myymälät ja shop-in-shopit*, kpl 31.12.2014 31.12.2013
Suomi 62 56
   Omat myymälät 34 31
Skandinavia 10 13
   Omat myymälät 8 8
EMEA** 3 4
   Omat myymälät 3 4
Pohjois-Amerikka 23 23
   Omat myymälät 6 6
Aasian-Tyynenmeren alue 46 37
   Omat myymälät 3 2
Yhteensä 144 133
   Omat myymälät 54 51

*Sisältää Marimekon omat vähittäismyymälät, jälleenmyyjäomisteiset Marimekko-myymälät sekä yli 30 m²:n suuruiset shop-in-shopit.
** Marimekon taloudellisessa raportoinnissaan aiemmin käyttämä markkina-alue Keski- ja Etelä-Eurooppa on muuttunut EMEA:ksi (Europe and Middle East Area) vuoden 2014 toisella neljänneksellä Lähi-idässä aloitetun yhteistyön johdosta.

LIIKEVAIHTO

Vuonna 2014 konsernin liikevaihto pysyi edellisvuoden tasolla ja oli 94 150 tuhatta euroa (94 007). Liikevaihto Suomessa oli vuoden 2013 tasolla; kansainvälinen myynti nousi 1 prosentin.

Vähittäismyynti kasvoi kaikilla markkina-alueilla, mikä johtui osittain vuosien 2013 ja 2014 aikana avattujen myymälöiden tuomasta lisämyynnistä. Vertailukelpoinen vähittäismyynti nousi erityisesti Skandinaviassa ja muualla Euroopassa. Suomessa vertailukelpoinen vähittäismyynti kasvoi verkkokaupan tuoman myynninkasvun ansiosta.

Tukkumyynti laski yhtiön kaikilla markkina-alueilla. Tukkumyyntiin vaikutti heikentävästi kevätmalliston toimitusrytmin muutos vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Toisaalta tukkumyyntiä kasvatti kertaluonteinen kampanja Suomessa vuoden toisella puoliskolla.

Lisenssituottojen kasvu johtui pääosin Marimekon ja Banana Republicin kesän 2014 yhteistyömallistosta saaduista rojalteista.

Loka-joulukuussa konsernin liikevaihto kasvoi 2 prosenttia ja oli 26 089 tuhatta euroa (25 465). Suomessa liikevaihto kasvoi edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta 1 prosentin ja kansainvälinen myynti 5 prosenttia.

Vähittäismyynti kasvoi loka-joulukuussa kaikilla markkina-alueilla lukuun ottamatta EMEA:n markkinaa. Kasvu johtui osittain vuoden 2014 aikana avattujen myymälöiden tuomasta lisämyynnistä. Tukkumyynti laski kaikilla muilla markkina-alueilla paitsi Pohjois-Amerikassa. Tukkumyyntiin vaikutti heikentävästi talvimallistojen tukkutoimitusten aikaistuminen syyskuulle. Viimeisen neljänneksen tukkumyyntiä puolestaan kasvatti kertaluonteinen kampanja Suomessa.

Euron voimakas heikentyminen suhteessa Yhdysvaltain dollariin nosti euromääräistä, dollareissa tapahtuvaa tukku- ja vähittäismyyntiä vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Liikevaihto markkina-alueittain

Vähittäismyynti 15 240 13 995 9 50 682 48 757 4
   Tukkumyynti 10 201 11 137 -8 42 232 44 150 -4
   Lisenssituotot 649 333 95 1 237 1 100 12

Taulukon yksittäiset luvut ja loppusummat on pyöristetty tuhansiksi euroiksi, mistä syystä yhteenlaskuissa saattaa esiintyä pyöristyseroja.
* Aiemmin raportoidut markkina-aluekohtaiset vertailuluvut ovat muuttuneet, koska yhtiön taloudellisessa raportoinnissaan käyttämä markkina-alue Keski- ja Etelä-Eurooppa on muuttunut EMEA:ksi (Europe and Middle East Area).

Suomi

Vuonna 2014 myynti Suomessa pysyi edellisvuoden tasolla ja oli 52 034 tuhatta euroa (52 159). Vähittäismyynti nousi 1 prosentin; vertailukelpoinen vähittäismyynti oli vuoden 2013 tasolla. Tukkumyynti laski 1 prosentin huolimatta merkittävistä kertaluonteisista kampanjatoimituksista toisella vuosipuoliskolla.

Loka-joulukuussa vähittäismyynti kasvoi 8 prosenttia; vertailukelpoinen vähittäismyynti nousi 4 prosenttia verkkokaupan myynnin kasvun ansiosta. Ilman verkkokauppaa myymälöiden vertailukelpoinen myynti laski 2 prosenttia. Tukkumyynti laski 11 prosenttia merkittävistä kertaluonteisista kampanjatoimituksista huolimatta. Tukkumyynnin laskuun vaikutti talvimallistojen tukkutoimitusten aikaistuminen syyskuulle.

Skandinavia

Vuonna 2014 myynti Skandinaviassa kasvoi 4 prosenttia edellisvuodesta ja oli 8 452 tuhatta euroa (8 152). Vähittäismyynti nousi 18 prosenttia. Vähittäismyyntiä kasvattivat vuonna 2013 avatut kaksi uutta Marimekko-myymälää sekä verkkokaupan laajentuminen Ruotsiin ja Tanskaan. Vähittäismyynnin vertailukelpoinen kasvu oli euroissa 7 prosenttia ja myyntivaluutoissa mitattuna 13 prosenttia. Tukkumyynti laski 13 prosenttia, mikä johtui osittain kevätmalliston toimitusrytmin muutoksesta.

Vuoden viimeisellä neljänneksellä vähittäismyynti kasvoi 5 prosenttia; vähittäismyynnin vertailukelpoinen kasvu euroissa oli 2 prosenttia ja myyntivaluutoissa mitattuna 7 prosenttia. Tukkumyynti laski 15 prosenttia.

EMEA

Yhtiön aiemmin käyttämä markkina-alue Keski- ja Etelä-Eurooppa on muuttunut EMEA:ksi (Europe and Middle East Area) toisella vuosineljänneksellä Lähi-idässä aloitetun yhteistyön johdosta.

Markkina-alueella liikevaihto laski 2 prosenttia vuonna 2014 ja oli 7 554 tuhatta euroa (7 702). Vähittäismyynti kasvoi 7 prosenttia. Tukkumyynti laski 5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, mikä johtui osittain kevätmalliston toimitusrytmin muutoksesta.

Vuoden viimeisellä neljänneksellä vähittäismyynti laski 9 prosenttia. Tukkumyynti laski 1 prosentin.

Pohjois-Amerikka

Pohjois-Amerikassa liikevaihto vuonna 2014 kasvoi 1 prosentin ja oli 8 584 tuhatta euroa (8 534). Myyntivaluutassa mitattuna (pääosin Yhdysvaltain dollari) myynti oli edellisvuoden tasolla. Vähittäismyynti nousi euroissa mitattuna 7 prosenttia ja Yhdysvaltain dollareissa 6 prosenttia. Marimekon ja Crate and Barrel -sisustusliikeketjun välisen shop-in-shop-yhteistyön päättyminen kesällä 2014 näkyi tilikaudella toimitettujen tuotteiden määrän merkittävänä laskuna.

Vuoden viimeisellä neljänneksellä vähittäismyynti kasvoi euroissa mitattuna 9 prosenttia; Yhdysvaltain dollareissa mitattuna vähittäismyynti oli edellisvuoden vastaavan ajanjakson tasolla. Tukkumyynti kasvoi euroissa mitattuna 25 prosenttia ja myyntivaluutassa mitattuna 17 prosenttia.

Aasian-Tyynenmeren alue

Liikevaihto Aasian-Tyynenmeren alueella pysyi vuonna 2014 edellisvuoden tasolla ja oli 17 527 tuhatta euroa (17 460). Tukkumyynti laski 2 prosenttia, mikä johtui osittain kevätmalliston toimitusrytmin muutoksesta vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Lisäksi euron vahvistuminen suhteessa jeniin ja Japanissa keväällä 2014 voimaan tullut myyntiveron korotus vaikuttivat heikentävästi Japanin-tukkumyyntiin. Vähittäismyynti (Australian Sydneyn ja Melbournen myymälät) kasvoi 16 prosenttia euroissa mitattuna; myyntivaluutassa mitattuna (Australian dollari) myynti nousi 23 prosenttia. Vertailukelpoinen vähittäismyynti laski euroissa mitattuna 1 prosentin ja nousi myyntivaluutassa mitattuna 5 prosenttia.

Vuoden viimeisellä neljänneksellä euromääräinen vähittäismyynti kasvoi 41 prosenttia; Australian dollareissa mitattuna myynti nousi 40 prosenttia. Vertailukelpoinen vähittäismyynti laski euroissa mitattuna 2 prosenttia ja myyntivaluutassa mitattuna 3 prosenttia. Tukkumyynti laski 10 prosenttia.

TALOUDELLINEN TULOS

Vuonna 2014 konsernin liikevoitto oli 5 592 tuhatta euroa (82). Liikevoittoon sisältyy 669 tuhannen euron kertaluonteiset kulut, jotka liittyvät maaliskuussa 2014 päättyneistä yt-neuvotteluista seuranneisiin henkilöstövähennyksiin. Vertailukauden liikevoittoon sisältyi kertaluonteisia kuluja 1 276 tuhatta euroa.  Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 6 261 tuhatta euroa (1 358). Liikevoittoa paransivat vuonna 2013 ja 2014 toteutetut toimintojen uudelleenjärjestelyt ja kustannussäästöt Suomessa ja Yhdysvalloissa, kertaluonteiset kampanjatoimitukset Suomessa sekä Marimekon ja Banana Republicin kesän 2014 yhteistyömalliston ansiosta kasvaneet lisenssituotot. Liikevoittoa heikensi tukkumyynnin lasku kaikilla markkina-alueilla. Lisäksi vertailuvuoden liiketulosta rasittivat vuoden viimeisellä neljänneksellä tehdyt 1 480 tuhannen euron arvonalennukset Beverly Hillsissä, Bostonissa ja Oslossa sijaitsevien omien myymälöiden aineellisiin hyödykkeisiin.

Loka-joulukuussa konsernin liiketulos oli 1 946 tuhatta euroa (-564). Viimeisen neljänneksen liiketulosta paransivat vuoden aikana toteutetut toimintojen uudelleenjärjestelyt ja kustannussäästöt Suomessa ja Yhdysvalloissa, kertaluonteiset kampanjatoimitukset Suomessa sekä kasvaneet lisenssituotot. Liiketulosta puolestaan heikensi tukkumyynnin lasku kaikilla markkina-alueilla Pohjois-Amerikkaa lukuun ottamatta. Viimeisen neljänneksen tukkumyyntiin vaikutti alentavasti talvimallistojen tukkutoimitusten aikaistuminen syyskuulle. Lisäksi vertailukauden liiketulosta rasittivat vuoden viimeisellä neljänneksellä tehdyt arvonalennukset Beverly Hillsissä, Bostonissa ja Oslossa sijaitsevien omien myymälöiden aineellisiin hyödykkeisiin.

Markkinointiin käytettiin vuoden aikana 4 674 tuhatta euroa (4 179) eli 5 prosenttia konsernin liikevaihdosta (4).

Konsernin poistot ja arvonalentumiset olivat yhteensä 4 283 tuhatta euroa (6 772) eli 5 prosenttia liikevaihdosta (7). Vuoden 2013 lukuun sisältyy yhteisarvoltaan 1 480 tuhannen euron arvonalennukset Beverly Hillsissä, Bostonissa ja Oslossa sijaitsevien omien myymälöiden aineellisiin hyödykkeisiin. Nämä arvonalennukset vähensivät konsernin vuoden 2014 poistoja noin 400 tuhannella eurolla. Lisäksi poistoja laskivat aikaisempia vuosia alhaisemmat investoinnit.

Vuonna 2014 liikevoittomarginaali oli 5,9 prosenttia (0,1); loka-joulukuussa liiketulosmarginaali oli 7,5 prosenttia (-2,2).

Nettorahoituskulut olivat 108 tuhatta euroa (886) eli 0 prosenttia liikevaihdosta (1). Nettorahoituskuluihin kirjattavat valuuttakurssivoitot olivat 204 tuhatta euroa (valuuttakurssitappiot 584 tuhatta euroa).

Katsauskauden tulos ennen veroja oli 5 485 tuhatta euroa (-804). Tulos verojen jälkeen oli 4 114 tuhatta euroa (-955) ja tulos osaketta kohden 0,51 euroa (-0,12).

TASE

Konsernin tase 31.12.2014 oli 47 203 tuhatta euroa (48 648). Emoyhtiön osakkeenomistajille kuuluva oma pääoma oli 29 045 tuhatta euroa (26 989) eli 3,59 euroa osaketta kohden (3,34).

Pitkäaikaiset varat olivat vuoden 2014 lopussa 18 279 tuhatta euroa (20 237).

Vuoden lopussa nettokäyttöpääoma oli 14 013 tuhatta euroa (15 421). Vaihto-omaisuus oli 17 558 tuhatta euroa (18 106).

RAHAVIRTA JA RAHOITUS

Vuonna 2014 liiketoiminnan rahavirta oli 9 851 tuhatta euroa (5 424) eli 1,22 euroa osaketta kohden (0,67). Rahavirta ennen rahoituksen rahavirtoja oli 7 788 tuhatta euroa (3 070).

Loka-joulukuussa liiketoiminnan rahavirta oli 6 306 tuhatta euroa (5 031) eli 0,78 euroa osaketta kohden (0,62). Rahavirta ennen rahoituksen rahavirtoja oli 5 667 tuhatta euroa (4 553).

Konsernin rahoitusvelat olivat vuoden lopussa 7 133 tuhatta euroa (11 558).

Vuoden lopussa konsernin rahavarat olivat 4 079 tuhatta euroa (3 001). Lisäksi konsernilla oli nostamattomia myönnettyjä lyhyt- ja pitkäaikaisia luottolimiittejä 22 304 tuhatta euroa (17 767).

Konsernin omavaraisuusaste oli vuoden päättyessä 61,6 prosenttia (55,5). Nettovelkaantumisaste (gearing) oli 10,5 prosenttia (31,7).

INVESTOINNIT

Vuonna 2014 konsernin bruttoinvestoinnit olivat 2 063 tuhatta euroa (2 353) eli 2 prosenttia liikevaihdosta (3). Pääosa investoinneista kohdistui myymälöiden rakentamiseen, it-järjestelmiin ja muihin toimitiloihin liittyviin rakennuskustannuksiin.

HENKILÖSTÖ

Vuonna 2014 henkilöstöä oli keskimäärin 473 (526) ja vuoden lopussa 479 (502), joista 129 (124) työskenteli ulkomailla. Ulkomailla työskentelevien määrä jakautui seuraavasti: Skandinavia 40 (38), EMEA 13 (15), Pohjois-Amerikka 50 (55) ja Aasian-Tyynenmeren alue 26 (16). Omissa myymälöissä henkilöstöä oli vuoden lopussa 233 (248).

VARSINAISEN YHTIÖKOKOUKSEN PÄÄTÖKSET

Marimekko Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen päätöksistä on kerrottu pörssitiedotteessa 23.4.2014 sekä osavuosikatsauksessa 8.5.2014.

UUDELLEENJÄRJESTELYT YHDYSVALLOISSA

Marimekko kertoi helmikuussa 2014 Yhdysvaltain-toimintojaan koskevista uudelleenjärjestelyistä. Niiden osalta neuvottelut Beverly Hillsin myymälän vuokrasopimuksen päättämisestä ja myymälän mahdollisesta muutosta uudelle liikepaikalle ovat vielä kesken. Jo toteutuneilla maaorganisaation sopeutustoimenpiteillä sekä myymälän sulkemisella tai muutolla tavoitellaan yhteensä noin 1,0 miljoonan euron vuotuisia säästöjä.

OSAKE JA OSAKKEENOMISTAJAT

Osakepääoma ja osakkeiden määrä

Vuoden 2014 päättyessä yhtiön kaupparekisteriin merkitty täysin maksettu osakepääoma oli 8 040 000 euroa ja osakkeiden lukumäärä 8 089 610 kappaletta.

Osakeomistus

Vuoden 2014 lopussa Marimekolla oli arvo-osuusrekisterin mukaan 7 112 osakkeenomistajaa (7 424). Osakkeista 21,5 prosenttia oli hallintarekisteröityjen ja ulkomaisten omistajien omistuksessa (21,0). Yhtiön hallituksen jäsenten ja toimitusjohtajan suorassa tai välillisessä omistuksessa oli 1 328 598 osaketta (1 343 930) eli 16,4 prosenttia yhtiön osakkeiden lukumäärästä ja äänivallasta (16,6).

Suurimmat osakkeenomistajat arvo-osuusrekisterin mukaan 31.12.2014

Osakkeita ja ääniä, kpl Osuus osakkeista ja äänistä, %
1. Muotitila Oy 1 297 700 16,04
2. Semerca Investments SA 850 377 10,51
3. Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma 385 920 4,77
4. ODIN Finland 344 251 4,26
5. Eläkevakuutusosakeyhtiö Veritas 220 000 2,72
6. Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen 215 419 2,66
7. Keva 197 754 2,44
8. Sijoitusrahasto OP-Suomi Pienyhtiöt 151 197 1,87
9. Sijoitusrahasto Tapiola Suomi 136 395 1,69
10. Drumbo Oy 85 000 1,05
  Yhteensä 3 884 013 48,01
  Hallintarekisteröidyt ja ulkomaiset omistajat 1 735 850 21,46
  Muut 2 469 747 30,53
  Yhteensä 8 089 610 100,00

Osakkeiden vaihto ja yhtiön markkina-arvo

Vuonna 2014 Marimekon osakkeita vaihdettiin yhteensä 716 614 kappaletta eli 8,9 prosenttia yhtiön koko osakekannasta. Osakkeiden yhteenlaskettu vaihtoarvo oli 6 980 725 euroa. Osakkeen alin kurssi oli 8,54 euroa, ylin 10,50 euroa ja keskikurssi 9,74 euroa. Vuoden lopussa osakkeen päätöskurssi oli 8,90 euroa. Yhtiön markkina-arvo 31.12.2014 oli 71 997 529 euroa (79 682 659).

Valtuutukset

Kauden päättyessä hallituksella ei ollut voimassa olevia valtuuksia osakeanteihin, ei optio- eikä vaihtovelkakirjalainoihin eikä omien osakkeiden ostoon tai luovuttamiseen.

MERKITTÄVIMMÄT RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Lähiajan merkittävimmät strategiset riskit liittyvät kuluttajien luottamuksen heikentymiseen, yleiseen talouskehitykseen ja näiden tuomaan epävarmuuteen toimintaympäristössä etenkin Suomessa. Lähiajan strategisia riskejä ovat myös yhtiön kasvun hallintaan, vähittäiskaupan digitalisoitumiseen sekä designin ja tuotevalikoiman muutoksiin liittyvät riskit.

Marimekon tuotteita myydään noin 40 maassa. Yhtiön päämarkkina-alueet ovat Pohjois-Eurooppa, Pohjois-Amerikka ja Aasian-Tyynenmeren alue. Marimekko-myymälöitä on 16 maassa. Omia myymälöitä yhtiöllä on Suomen lisäksi muissa Pohjoismaissa, Saksassa, Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa. Maailmantalouden suhdanteet ja epävarmuustekijät vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja ostovoimaan kaikilla yhtiön markkina-alueilla. Maailmantaloudessa pitkään jatkuneet ongelmat varjostavat edelleen vähittäiskaupan kehitysnäkymiä ja Marimekon kasvu- ja tulosnäkymiä.

Marimekko elää voimakasta kansainvälistymis- ja muutosvaihetta. Tuotteiden jakelua laajennetaan kaikilla päämarkkina-alueilla. Kasvu perustuu jälleenmyyjäomisteisten Marimekko-myymälöiden ja -shop-in-shopien avaamiseen sekä omien myymälöiden perustamiseen ja verkkokaupan laajentamiseen. Viime vuosina laajentuminen on edellyttänyt suurempia tai kokonaan uusia maaorganisaatioita, mikä rasittaa yhtiön kustannustehokkuutta. Oman myymäläverkoston laajentaminen ja kansainvälisen verkkokaupan rakentaminen ovat kasvattaneet yhtiön investointeja, liikepaikkojen vuokravastuita ja varastoja sekä yhtiön kiinteitä kuluja. Myös merkittäviin yhteistyösopimuksiin, kumppanivalintoihin ja myymälöiden vuokrasopimuksiin yhtiön päämarkkina-alueilla liittyy riskejä.

Yhtiön kyvyllä suunnitella, kehittää ja kaupallistaa uusia kuluttajien odotuksia vastaavia tuotteita ja samanaikaisesti ylläpitää kannattavaa omaa tuotantoa, vastuullista hankintaa ja tehokasta logistiikkaa on vaikutusta yhtiön myyntiin ja kannattavuuteen. Lisäksi aineettomilla oikeuksilla on keskeinen rooli yhtiön menestyksessä, ja yhtiön kyvyllä hallinnoida näitä oikeuksia voi olla vaikutusta yhtiön arvoon. Aineettomien oikeuksien hallintaan liittyvät myös keskeisesti freelance-suunnittelijoiden kanssa solmitut yhteistyösopimukset ja sopimusten perusteella maksettavat palkkiot.

Yhtiön operatiivisista riskeistä korostuvat laajentumishankkeiden hallintaan ja onnistumiseen sekä hankinta- ja logistiikkaprosessien sekä tietojärjestelmien toimintavarmuuteen ja luotettavuuteen liittyvät riskit sekä raaka-aineiden ja muiden hankintahintojen muutoksiin liittyvät riskit. Uusien tuotteiden myötä oman tuotannon osuus on laskenut, ja yhtiö käyttää tuotteidensa valmistukseen enenevässä määrin alihankkijoita. Näin ollen yhtiön riippuvuus hankintaketjusta on lisääntynyt. Tavaratoimitusten viiveet tai häiriöt ja tuotteiden laatuvaihtelut voivat haitata liiketoimintaa hetkellisesti. Toiminnan laajentuessa ja monipuolistuessa myös varastojen hallintaan liittyvät riskit kasvavat.

Yhtiön taloudellisista riskeistä myynnin rakenteeseen, investointien kasvuun, tuotannontekijöiden hintakehitykseen, kustannusrakenteen muutokseen, toimintakulujen kasvuun, asiakkaiden maksuvalmiuteen, valuuttakurssimuutoksiin (erityisesti Yhdysvaltain dollari, Ruotsin kruunu ja Australian dollari) ja verotukseen liittyvillä riskeillä voi olla vaikutusta yhtiön taloudelliseen tilaan.

TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISTOIMINTA

Marimekon tuotesuunnittelu- ja kehityskustannukset liittyvät mallistosuunnitteluun. Suunnittelukustannukset kirjataan kuluihin.

YMPÄRISTÖ, TERVEYS JA TURVALLISUUS

Ympäristöstä huolehtiminen on Marimekon toiminnan peruspilareita. Tärkeimmät Marimekon oman tuotannon ympäristönäkökohdat liittyvät Herttoniemen kangaspainon toimintaan. Marimekon tuotannossa syntyvät jätteet käsitellään ja lajitellaan asianmukaisesti. Toimintatapoja kehitetään jatkuvasti tuotannon ja muun liiketoiminnan ympäristövaikutusten seurantaa varten. Alihankkijat ja muut yhteistyökumppanit velvoitetaan sopimuksissa sitoutumaan ympäristövastuun kantamiseen. Marimekko pyrkii hillitsemään ilmastonmuutosta energiatehokkuuden ja uusiutuvien energialähteiden käytön avulla, vähentämällä vedenkulutusta sekä minimoimalla, kierrättämällä ja käyttämällä hyödyksi syntyvää jätettä. Merkittävä osa Marimekon ympäristöä koskevasta liiketoiminnan valvonnasta perustuu lainsäädäntöön ja muihin viranomaismääräyksiin. Tavoitteena on ympäristövaikutusten jatkuva vähentäminen. Tuloksia saavutetaan tiiviillä yhteistyöllä suunnittelun, tuotekehityksen ja tuotannon kesken.

Marimekon työturvallisuutta ja työyhteisöllistä hyvinvointia seurataan ja kehitetään yhteistyössä työsuojelutoimikunnan ja työterveyshuollon kanssa. Työhyvinvointia tuetaan edistämällä työntekijöiden terveyttä, työ- ja toimintakykyä sekä elämänlaatua monin eri tavoin. Marimekossa on esimerkiksi käytössä varhaisen välittämisen malli, jonka tavoitteena on edistää työkykyä. Turvallisen työympäristön varmistaminen tarkoittaa tapaturmien ennaltaehkäisyä sekä vaara- ja läheltä piti -tilanteiden tunnistamista ja välttämistä. Vaaratilanteiden ehkäisemiseksi henkilöstöä koulutetaan työturvallisuuteen liittyvissä asioissa ja turvallisuusriskejä tarkastellaan säännöllisesti.

Vuonna 2014 jatkettiin pitkäjänteistä yritysvastuun hallintajärjestelmän rakentamista ja aloitettiin vastuullisuusstrategian laatiminen vuosiksi 2016 - 2020. Marimekon vastuullisuustyön olennaisia teemoja vuonna 2014 olivat kestävä design, vastuullinen hankinta, tuotannon ympäristövaikutukset, henkilöstön hyvinvointi ja osaaminen sekä vastuullinen liiketoiminta. Marimekko kertoo vastuullisuustyöstään ja ympäristö-, terveys- ja turvallisuusasioista laajemmin kerran vuodessa ilmestyvässä erillisessä vastuullisuuskatsauksessaan. Seuraava katsaus ilmestyy keväällä 2015 ja on luettavissa yhtiön kotisivuilla company.marimekko.fi kohdassa Yritysvastuu/Vastuullisuuskatsaus. Raportoinnin lähtökohtana on GRI G4 -ohjeiston ”core”-taso.

MARKKINANÄKYMÄT JA KASVUTAVOITTEET 2015

Maailmantaloudessa yleisen epävarmuuden ennakoidaan jatkuvan, ja se voi vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen kaikilla Marimekon markkina-alueilla.

Erityisesti Marimekolle tärkeällä kotimarkkinalla Suomessa vähittäiskaupan tilanne on pysynyt vaikeana, ja sama suunta näyttää jatkuvan. Joulukuussa ja alkaneen vuoden ensimmäisten viikkojen aikana vertailukelpoinen vähittäismyynti Suomessa on laskenut noin 5 prosenttia. Kuluttajien heikentynyt luottamus, ostovoiman lasku ja työttömyyden lisääntyminen varjostavat merkittävästi Marimekon vuoden 2015 vähittäismyyntiodotuksia sekä näkyvät jälleenmyyjien kasvaneena varovaisuutena täydentää varastojaan. Merkittäviä kertaluonteisia kampanjatoimituksia, jotka tukisivat tukkumyyntiä, ei ole tiedossa. Toisaalta vuonna 2014 avatut myymälät kasvattavat myyntiä.

Aasian-Tyynenmeren alueella Marimekon toiseksi suurimpana markkinana on tärkeä rooli yhtiön kansainvälistymisessä, ja yhtiö näkee edelleen kasvavaa kysyntää tuotteilleen tällä alueella. Viime vuosina uusina markkinoina ovat avautuneet Kiina, Hongkong ja Taiwan, ja Marimekko-myymälöiden lukumäärä alueella on yli kaksinkertaistunut 46 myymälään. Vuonna 2015 uusina markkinoina avataan ainakin Singapore ja Thaimaa (Bangkok). Australiassa näkymät ovat valoisat ja Marimekon vähittäismyynti on kehittynyt hyvin, jopa odotettua paremmin. Vaikka myynnin näissä maissa odotetaan kasvavan, niiden yhteenlaskettu osuus Marimekon liikevaihdosta on kuitenkin vielä suhteellisen pieni verrattuna Japaniin, joka on yhtiölle selvästi merkittävin yksittäinen maa tällä alueella. Euron vahvistuminen suhteessa jeniin ja viime keväänä voimaan tullut myyntiveron korotus vaikuttivat Marimekon Japanin-tukkumyyntiin heikentävästi vuonna 2014. Alkaneena vuonna ja lähivuosina myynnin Japaniin arvioidaan kehittyvän maltillisemmin kuin viime vuosina. Myynninkasvu tulee enenevässä määrin perustumaan orgaaniseen kasvuun ja uusia myymälöitä avataan muutaman myymälän vuosivauhdilla.

USA:ssa talous on kokonaisuutena kasvussa, mutta Marimekon valuuttamääräisen liikevaihdon kehityksen Pohjois-Amerikassa arvioidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla. Vahvistuneen Yhdysvaltain dollarin myötä euromääräisen myynnin odotetaan kasvavan selvästi. Pohjois-Amerikan-toiminnan tappiollisuuden johdosta dollarin vahvistuminen vaikuttaa kuitenkin heikentävästi Marimekon liiketulokseen vuonna 2015. Beverly Hillsin myymälä pyritään sulkemaan tänä vuonna, mikä aiheuttaisi toteutuessaan merkittäviä kustannuksia.

Myyntiodotukset Skandinaviassa ja EMEA:n markkina-alueella ovat maltilliset. Lähi-idässä Dubaissa avataan kaksi uutta myymälää keväällä 2015.

Vuonna 2015 laajentumisen pääpaino pysyy jälleenmyyjävetoisten Marimekko-myymälöiden avauksissa. Tavoitteena on avata yhteensä 10 - 20 uutta Marimekko-myymälää ja -shop-in-shopia. Näistä 1 - 3 olisi yhtiön omia myymälöitä. Lisäksi yhtiö jatkaa viime vuosina avattujen omien myymälöiden toiminnan kehittämistä ja kannattavuuden parantamista. Omien myymälöiden liikepaikkamuutokset saattavat vaikuttaa myyntiin heikentävästi kuluvana vuonna.

Vuodeksi 2015 suunniteltujen markkinointitoimenpiteiden kustannusten arvioidaan olevan selvästi edellisvuotta suuremmat eli noin 5,5 miljoonaa euroa (4,7). Marimekko-konsernin kokonaisinvestointien arvioidaan olevan vuonna 2015 runsaat 3 miljoonaa euroa. Pääosa investoinneista kohdistuu uusien myymälätilojen rakentamiseen ja kalustehankintoihin sekä liiketoimintaa tukevien tietojärjestelmien kehittämiseen.

TALOUDELLINEN OHJEISTUS VUODEKSI 2015

HALLITUKSEN EHDOTUS TILIVUODELTA 2014 MAKSETTAVAKSI OSINGOKSI

Emoyhtiön voitonjakokelpoiset varat 31.12.2014 olivat 16 164 059,59 euroa; tilikauden voitto oli
5 096 205,19 euroa. Hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että vuodelta 2014 maksetaan osinkoa 0,35 euroa osakkeelta. Hallitus ehdottaa osingonmaksun täsmäytyspäiväksi 13.4.2015 ja osingon maksupäiväksi 20.4.2015. Vuodelta 2013 maksettiin osinkoa 0,25 euroa osaketta kohden eli yhteensä 2 022 403 euroa.

Helsingissä 10. helmikuuta 2015

MARIMEKKO OYJ

TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 2014: TAULUKKO-OSA

Tilinpäätöstiedotteessa esitetyt tiedot ovat tilintarkastamattomia. Tuhansiksi euroiksi pyöristettyjen lukujen yhteenlaskuissa saattaa esiintyä pyöristyseroja.

LIITTEET

Laadintaperiaatteet
Tunnuslukujen laskentakaavat
Konsernituloslaskelma ja laaja tuloslaskelma
Konsernitase
Konsernin rahavirtalaskelma
Laskelma konsernin oman pääoman muutoksista
Konsernin tunnuslukuja
Segmenttitiedot
Liikevaihto markkina-alueittain
Liikevaihto tuotelinjoittain
Liikevaihdon ja tuloksen kehitys vuosineljänneksittäin

LAADINTAPERIAATTEET

Tämä tilinpäätöstiedote on laadittu IAS 34 -standardin mukaisesti. Marimekko on noudattanut tämän tilinpäätöstiedotteen laatimisessa samoja laatimisperiaatteita kuin vuoden 2013 tilinpäätöksessään mutta kuitenkin siten, että yhtiö on ottanut tilikauden alussa käyttöön tiettyjä uusia ja uudistettuja IFRS-standardeja vuoden 2013 tilinpäätöksessä kuvatulla tavalla. Uusien ja uudistettujen standardien käyttöönotolla ei ole ollut vaikutusta tilikaudella esitettyihin lukuihin.

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAKAAVAT

Tulos/osake (EPS), euroa:
(Voitto ennen veroja - tuloverot) / Osakkeiden lukumäärä (keskimäärin tilikauden aikana)

Oma pääoma/osake, euroa:
Oma pääoma / Osakkeiden lukumäärä 31.12.

Oman pääoman tuotto (ROE), %:
(Voitto ennen veroja - tuloverot) X 100 / Oma pääoma (keskimäärin tilikauden aikana)

Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), %:
(Voitto ennen veroja + korko- ja muut rahoituskulut) X 100 / (Taseen loppusumma - korottomat velat (keskimäärin tilikauden aikana))

Omavaraisuusaste, %:
Oma pääoma X 100 / (Taseen loppusumma - saadut ennakot)

Nettovelkaantumisaste (gearing), %:
Korolliset nettovelat X 100 / Oma pääoma

Nettokäyttöpääoma:
Vaihto-omaisuus + myyntisaamiset ja muut saamiset + tilikauden verotettavaan tuloon perustuvat verosaamiset - ostovelat ja muut velat - tilikauden verotettavaan tuloon perustuvat verovelat

KONSERNITULOSLASKELMA

(1 000 euroa) 10-12/2014 10-12/2013 1-12/2014 1-12/2013

LIIKEVAIHTO 26 089 25 465 94 150 94 007
Liiketoiminnan muut tuotot 69 55 230 246
Valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden varastojen muutos -1 028 -681 -692 527
Aineiden ja tarvikkeiden käyttö -8 384 -7 537 -32 767 -33 547
Työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut -6 819 -6 708 -25 543 -27 059
Poistot ja arvonalentumiset -1 075 -3 164 -4 283 -6 772
Liiketoiminnan muut kulut -6 906 -7 993 -25 503 -27 320

LIIKETULOS 1 946 -564 5 592 82

Rahoitustuotot 25 27 252 67
Rahoituskulut -245 -359 -360 -953
  -220 -332 -108 -886

TULOS ENNEN VEROJA 1 726 -896 5 485 -804

Tuloverot -475 350 -1 370 -151

TILIKAUDEN TULOS 1 250 -546 4 114 -955

Tuloksen jakautuminen emoyhtiön osakkeenomistajille 1 250 -546 4 114 -955

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta tuloksesta laskettu laimentamaton ja laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos, euroa 0,15 -0,07 0,51 -0,12

LAAJA TULOSLASKELMA

(1 000 euroa) 10-12/2014 10-12/2013 1-12/2014 1-12/2013

Tilikauden tulos 1 250 -546 4 114 -955
Erät jotka voidaan siirtää myöhemmin tulosvaikutteiseksi
   Muuntoeron muutos 149 -158 -36 -30

Rahoitusleasingvelat 176 72

Velat yhteensä 18 158 21 659

OMA PÄÄOMA JA VELAT YHTEENSÄ 47 203 48 648

*Katsauskauden lopussa aineellisiin hyödykkeisiin sisältyi rahoitusleasingsopimuksella vuokralle otettuja hyödykkeitä 3 312 tuhatta euroa (31.12.2014: 3 297, 31.12.2013: 3 229).

Konsernilla ei ole vastuita johdannaissopimuksista eikä johdon ja osakkaiden puolesta ole annettu pantteja eikä muita vastuusitoumuksia.

KONSERNIN RAHAVIRTALASKELMA

(1 000 euroa) 1-12/2014 1-12/2013

LIIKETOIMINNAN RAHAVIRTA

Tilikauden tulos 4 114 -955