Stockmann aloittaa tehostamisohjelman – tavoitteena 50 miljoonan euron vuosittaiset kustannussäästöt

Helsinki, Suomi, 2015-02-13 07:05 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- STOCKMANN Oyj Abp, Pörssitiedote 13.2.2015 klo 08:05 EET

Stockmann tehostaa toimintaansa kääntääkseen heikon tuloskehityksensä nousuun ja aloittaa ohjelman, jonka tavoitteena on 50 miljoonan euron vuosittaiset kustannussäästöt. Tehostamisohjelma sisältää suunniteltuja tavaratalojen sulkemisia sekä useita toimenpiteitä kustannusten ja varastojen pienentämiseksi. Tavoitteena on nopeuttaa ja yksinkertaistaa tukitoimintojen prosesseja, kehittää yhteistyömalleja tavarantoimittajien kanssa sekä uudistaa organisaation toimintatapoja, jotta kaikki toiminnot tukisivat entistä paremmin myyntiä ja asiakaspalvelua uuden strategian mukaisesti.

Keskeinen osa tehostamisohjelmaa on tavarataloverkoston laajuuden arviointi. Stockmann suunnittelee neljän tappiollisen tavaratalonsa sulkemista. Tavarataloista kolme sijaitsee Mega-kauppakeskuksissa Moskovan alueella Venäjällä. Tavoitteena on sulkea tavaratalot vuoden 2016 loppuun mennessä, jonka jälkeen Stockmann keskittyisi Venäjällä kahteen lähempänä Moskovan keskustaa sijaitsevaan tavarataloonsa sekä Pietarin ja Jekaterinburgin tavarataloihin.

Lisäksi Stockmann harkitsee tavaratalon sulkemista Oulussa, jossa tavaratalon nykyinen vuokrasopimus umpeutuu alkuvuonna 2017. Tämän johdosta Stockmann käynnistää yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat Oulun tavaratalon koko henkilökuntaa. Tällä hetkellä tavaratalossa työskentelee noin 230 henkilöä, joista kokoaikaisia työntekijöitä on noin 90.

Venäjän vähittäiskaupan epävarmojen näkymien vuoksi myös Lindex suunnittelee myymälöidensä sulkemista Venäjällä. Muotiketjulla on tällä hetkellä 19 myymälää Venäjällä. Lindex keskittyy toimintansa vahvistamiseen päämarkkinoillaan ja laajentumiseen muilla markkinoilla. Lindexin ensimmäinen Ison-Britannian myymälä avataan maaliskuussa Lontoossa.

Osana ohjelmaa Stockmann käy läpi tukitoimintonsa. Näitä toimintoja koskevat säästötoimenpiteet tarkentuvat kevään aikana. Varastotoimintojen keskittäminen yhteen jakelukeskukseen vuonna 2016 tulee myös aiemmin ilmoitetun mukaisesti vähentämään kuluja.

Tehostamisohjelma ei sisällä henkilövähennyksiä toimintaansa jatkavien tavaratalojen myyntihenkilökunnan piirissä. Suomen tavaratalojen uusi toimintamalli ja keskitetty asiakaspalvelukeskus otettiin käyttöön syyskuussa 2014.

Ohjelman vaikutukset näkyvät Stockmannin tuloskehityksessä vaiheittain, pääosin vuoden 2016 alusta alkaen. Kustannussäästöjen odotetaan toteutuvan kokonaisuudessaan vuoden 2016 loppuun mennessä.

Lisätietoja:
Per Thelin, toimitusjohtaja, puh. 09 121 5801