SIEVI CAPITAL OYJ PÖRSSITIEDOTE 13.2.2015 klo 10:00 LASKENTAPERIAATTEIDEN MUUTOS

Sievi Capital Oyj on ottanut IFRS 10:n (Konsernitilinpäätös) käyttöön takautuvasti standardin siirtymäsääntöjen mukaan 1.1.2013 lähtien. Tilikauden 2014 tilinpäätös tullaan laatimaan uusien laskentaperiaatteiden mukaan ja samalla edellisen tilikauden 2013 vertailutiedot oikaistaan vastaamaan uusia laskentaperiaatteita. Laskentaperiaatteiden muutos ei aiheuta olennaisia muutoksia tai oikaisuja Sievi Capital Oyj:n substanssiarvolaskelmiin, jotka ovat aikaisemminkin perustuneet sijoitusten käypiin arvoihin.

Sievi Capital täyttää IFRS 10:n sijoitusyhteisön määritelmän. Tästä johtuen tytäryrityksiä ei enää yhdistellä Sievi Capitalin tilinpäätökseen rivikohtaisesti vaan nämä sijoitukset arvostetaan käypään arvoon tulosvaikutteisesti. Samalla myös seuraavien omaisuuserien arvostamisperiaatteita on muutettu: (i) Osakkuusyrityssijoitukset kirjattiin aiemmin pääomaosuusmenetelmän mukaisesti. IFRS 10:n käyttöönoton yhteydessä Sievi Capital päätti ottaa käyttöön IAS 28:n (Osuudet osakkuus- ja yhteisyrityksissä) mukaisen pääomaosuusmenetelmän soveltamista koskevan helpotuksen, jolloin nämä sijoitukset arvostetaan käypään arvoon tulosvaikutteisesti; (ii) Sijoituskiinteistöt arvostetaan käypään arvoon tulosvaikutteisesti; (iii) Muut sijoitukset (aiemmin Myytävissä olevat rahoitusvarat) arvostettiin aiemmin käypään arvoon muiden laajan tuloksen erien kautta, mutta kirjataan laskentaperiaateisen muutoksen jälkeen käypään arvoon tulosvaikutteisesti arvostettaviksi.

Laskentaperiaatteiden muutoksen aiheuttamat merkittävimmät oikaisut esitetään 27.2.2015 julkaistavassa tilinpäätöstiedotteessa.

SIEVI CAPITAL OYJ
Heikki Vesterinen